Gå til innhold
Arkivverket

[#31444] Bergverksbestyrer Aslach Gasmann, død ca 1780 (?) - S&F eller Bergen?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Aslak Gasmann var bergverksbestyrer ved et lite jernverk i Saurland, Sunnfjord, i 1770-årene. Han giftet seg i 19/6 1776 i Ytre Holmedal med Anna Dorthe Mejdell. Samme år (10/12) ble dattera Karen Sophia døpt samme sted. Datter nr. to, Maria Dorothea, ble imidlertid døpt i Bergen (2/6 1779). Familien må ha flyttet til Bergen etter at jernverksdriften ble innstilt. Anna Sophia Mejdell (Meidel) ble også begravet i Bergen 30/5 1787.Problem: Hvor i all verden ble det av Aslach Gasmann? Han må ha dødd før kona, men jeg finner ham ikke i den digitaliserte oversikten over døde i det aktuelle tidsrommet - verken i Bergen eller i Sogn og Fjordane (begge døtrene ble gift og flyttet tilbake til S&F).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg glemte Aslach Gasmanns patronym. Hans fulle navn var Aslach Cristiansen Gasmann.Hans kompanjong - 'B. Reinhardsen' - nå være identisk med han som gifter seg 10/8 1778 i Ytre Holmedal. Han kalles da 'monsr' Berendt Reynertsen, og bruden heter Karen Schwartz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Kanskje, men da er i så fall alderen feil (70 år). Aslach Gasmann var f. i Gjerpen i 1741.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Til O.J.: Notatane mine er uklåre og vanskeleg å tolke (!) men eg meiner at ei av døtrene til Gasman vaks opp eller vart gift på Skiveneset i noverande Hyllestad. Også etterkomarar. Eg har notert eit namn og tfn-nr du kan ringe for å få rett beskjed og meir info. Send meg ev ein e-post: harun@online Malmen i Saurdalen inneheld titan og vart svært vanskeleg eller umogeleg å smelte med dåtidas teknikkar, derfor vart verket aldri nokon suksess. TITANIA A/S http://www.titania.no/no/ skal vere ein direkte etterkomar av anlegga i Saurdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk skal du ha, Harald. Jo, jeg har notert meg at Karen Sophie Aslaksdtr. var gift med Anders Olsen Skivenæs, og at hun døde på Skivenæs, Hyllestad (begr. 13/5 1860). Den andre dattera, Maria Dorothea Aslaksdtr., var gift med Bertel Rasmussen Stubseidet, Askvoll. Hun døde på Stubseidet (begr. 28/12 1847). Jeg sender en e-post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg finner, som nevnt, ikke Aslach Gasman død/begravet verken i Sogn og Fjordane eller Bergen. Er de digitaliserte fortegnelsene over begravede i S&F 1669-1920 og Bergen 1668-1815 komplette - eller kan det tenkes at den godeste Aslach kan ha unnsluppet avskrivernes blikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg fant en noe kryptisk opplysning i A. T. Gløersens SLÆGTEN MEIDELL I NORGE OG DANMARK MED NÆRSTAAENDE LINIER (Kristiania 1900). På sidene 36-39 omtaler han Aslak Christiansen Gasmann, hans ekteskap med Anna Dorthea Meidell og etterkommerne. Den relevante opplysningen lyder slik:'Død ifølge Traditionen før Hustruen og siges begraven 1779 paa Christi Krybbes eller St. Martini Kirkegaard under Korskirken i Bergen, men findes ei anført i Kirkebogsudtog derfra; en Tradition beretter, at han kuldseilede paa Søndfjordskysten - formodentlig paa en Skjærpereise - og døde som følge deraf'.Noen mer konkrete dødsopplysninger er det vel ut fra dette vanskelig å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg har ingen opplysninger om Aslaks død, men ettersom dette ikke har vært nevnt tidligere, vil jeg bare legge til at han arbeidet en tid ved Konsgberg Sølvverk. Et manntall fra 1765 viser at han da var var ansatt som hauer. Manntallet forteller videre at han var født i Skien, var 24 år og hadde kommet til Kongsberg for 2 år siden. Den første jobben hans ved verket hadde vært med 'smedarbeid'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hjertelig takk, Knut, for den interessante opplysningen. Alderen stemmer dessuten svært godt med fødselsåret, som var 1741. Da har vi faktisk en nesten fullstendig oversikt over Aslak Gasmanns yrkeskarriere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg har ikke en fullstendig referanse for hånden, men jeg mener manntallet finnes i arkivet etter Kongsberg Sølvverk i Riksarkivet ( Lenke ). Jeg har for tiden en kopi jeg har fått låne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.