Gå til innhold
Arkivverket

[#31453] Jonas Christoffersen (f ca 1756) Vassdal (nå i Leifrjord kommune)


Gjest Knut Riksen jr.
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Riksen jr.

Søker anene og mer info om Jonas Christophersen (f ca 1756). Han var bøkselbonde på Gården Vassdal i Nesna sogn (nå i Leirfjorden kommune). (nevt både i folketellingen av 1801, samt i Nesna sogn). LenkeHans kone Sophia Luccasdatter har jeg funnet ut var datter Lukas Holgersen og Abelone Eriksen (gift 1754?):Lukas HolgersenFødt: 1724 i Rana, NordlandDød: mai 1808 på Sjånes, Rana, NordlandFar: Holger JacobsenMor: Berete Christensdatter Abelone EriksenFødt: 1729 på Forsenget, Mo, NordlandDød: 14.06.1773Far: Erik EvensenMor: Gaula Jørnsdatter-Om ikke Jonas stammer fra tidligere brukere på gården Vassdal har han kanskje røtter lengere inn i fjorden (Hemnes/Rana)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Riksen jr.

En annen mulighet går en mil lenger ut i fjorden.På gården Ytre Levang ble en Johannis Christoffersen født i 1755 og døpt 23 Mar 1755 (Nesna kirkebok). Ved folketellingen i 1801 finner jeg ingen Johannis Christoffersen. Han kan selvfølgelig være død, men en annen mulighet er at han skriver navnet noe anderledes senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Vel, - om du tar til takke; -- Johannes Andersen Altermark, d.ca. 1749, g.2.m. Abelone Jonsdr.- Deres sønn: Kristoffer Johannesen Altermark, døpt 2/2 1723, g.m. Abelone Abelsdr., fra Åga, døpt 5/7 1722. (Abelone g.2.m. Kristoffer Jensen Øyjord. u.b.) Deres barn: Dordi, f. 1747, g.m. Erik Lukasen Sjånes. Karen, f. 49. Jon f. 51, d. 57. Johannes, f. 53, d.u. Abel, f. 54, til Gråtneset. Jonas Kristoffersen, f. 1757, g. 1790 m. Sofia Lukasdr. Sjånes, f. 1/5 1766.-- Abelone, f. 1759. Ane f. 63. Maren f. 66. - Vel dette skulle vel være greit ? --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei Alv, vet du om Sofia Lucasdatter ble gift på nytt da Jonas var død.På Jonas og Sofia har jeg disse barna: Christopher,Lucas, Jørgen, Abelone, Beret og Anna (tatt fra skiftet etter Abel Christophersen på Gråtnes 1832).I skiftet etter dattra Berit Jonasdatter på Blyset 1833 er Sofia Lukasdatter i Rana.Innrulleringsmantaller for Nord- Rana 1824 på Stor Alteren er Peder Pedersen enke, holdsmann, med sønnen Jørgen Joensasen (Jonasen) 24 år, f. på Wasdahl, han er tjenestedyktig og driver eget brug.I 1828-1830-1833-1835 er Jørgen husmann på Stor Alteren. Broren Lucas f. på Wasdahl er husmann på Almlia.Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Til Solveig; - Nei, jeg beklager, det vet jeg ikke noe om. Dette blir jo ikke helt 'mine', så da har jeg ikke sjekket så nøye.--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei Alv!Jonas og Sofia er ikke mine aner, men Sofias morfar Erik Evensen og mormor Goula Jørgensdtr/Jørnsdtr. på Forsenget er mine 4 tippoldeforeldre.Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Til Solveig.- Vel, både Erik og Gaula og forsåvidt også Lukas, her omtalt, er også mine slektninger, men da fra deres forfedre, - et hakk eller to opp.--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Riksen jr.

Solveig, en tilføyelse til Sofia Lukasdatter nevnt i innlegg 4 over. Hun døde på gården Tverbekkli 26.12.1844. At hun står oppført under skiftet etter de ene datteren med tilholdsted Rana stemmer godt overens med at hun bodde hos sin svigersønn Jacob Johannessen Tverbekli og datter Abelona de siste årene av sitt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

hei!takk Knut, ja da kan hun jo ha blitt gift en gang til. Skal prøve å finne det. Du vet ikke når Jonas døde sånn ca.Jonas Christophersen og Sophia Lucasdatter ble trolovet 6.jan.1790 i Mo kirke Cautions.m. Johannes Christophersen, Altermark og Holger Larsen, Dal. side 250.Og viet 6 søndag etter trini. (11.juli) i Mo kirke. side 258, Kirkebok for Mo sogn 1790-1806, PF 408.Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Riksen jr.

Nei, når Jonas døde har jeg ikke nærmere kjennskap til. Den Johannes Christophersen fra Altermark som var vitne under trolovelsen er vel ikke broren? Han døde vel som ung iflg. Alv over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

I innlegg 17 skal det stå: ikke i skiftet etter mora.Det er heller ikke nevnt noen Johannes i skiftet etter faren Christopher Johansen på Alteren lille 1767.Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Ettersom jeg var nevnt her, får jeg vel skyte inn litt; At Johannes Kristoffersen døde ung fremgår av Gardshistoria.- Men der er også en Johannes Christophersen, f.ca. 1750 på Sletten (ikke langt unna Altermark).- Det var da åpenbart slektskap med folket på Altermark.- Så kanskje det er en skrivefeil m.h.t. bosted ? --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Ja jeg vet ikke hvilken Johannes som var vitner da Jonas og Sophie trolovet seg. Det kan jo være en som var inderst på Altermark. De er vel ikke med i gårdshistoria?Sophia Lucasdatter er enke og på Sjånes i 1813.Jeg har notert at Christopher Johansen var bruker på Altermark lille?? Bodde han på Alteren en stund?Skifte etter han er jo på Alteren lille.Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Det er vel formodentlig en feilskrift, ettersom enken blev oppgift i 1767 m. Christoffer Jensa fra Øyjord.- Christoffer Johannesen bodde på Heimgarden av Heien som hans far Johannes Andersen ryddet i 1740 årene.- Denne delen var da åpenbart utgått av Oppigarden, br.1. Heien, hvor også Johannes var bruker. --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Hei Knut.-- Kom over noe som kanskje har interesse; - Den Abelone Jonsdr., som var g.m. Johannes Andersen Altermark, d.c. 1749, var dr. av Jon Persen Skamdal, sk. 1710, g.m. Dorte Ivarsdr. Hun er søster Christen Ivarsen Øvre Dal, som er faren til Berete Christensdr. som var g.m. Holger Jacobsen Sjånes.- det er vel også 'dine'.-- Så ser jeg at denne Sofia Lukasdr. som var g.m. Jonas Kristophersen Altermark, blev g.2. i 1819 m. enkem. Per Persa fra Hauknes. Han var g.1.m. Anne Jonsdr., fra Medstrøm. Han fikk kjøpe en gårpart i St. Alteren i 1801 av Christopher Olsen Sletten, fra Gråtneset. Denne Christopher var g.m. enke Ane Kristoffersdr., Sletten, søster av Johannes Christoffersen som ant. er den tidl. omtalte forlover.-- Sofia Lukasdr. hadde en sønn Jørgen Jonasen, som var bruker på pl. Ytervika / Alterstein, u. Stor Alteren, g.m. Sara Malene Eriksdr. Rognhaugen, br.4. St. Alteren. --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

bruker nr 2. i Bjørnbærvika er Ole Gregsa (Gregursen) 58 år 1701sønnen Herman Olsen 20 år 1701 er bruker 1712-23 eller litt lenger (ifølge gårdshistoria). Han flytter til Holmen i Hemnes og gifter seg med enka Karen Abelsdatter, ingen barn (ifølge Hemnes gård og slekt). Skifte etter Herman er på Holmen 1751, han er gift med Lisbeth Jeremisdatter, ingen barn. hans søsken arver. Synnøve Olsdatter, søster, oppholder seg hos svogeren i Bjørnbecvika. Marit Olsdatter, søster, g.m. Anders Christophersen Bjørnbecvika. Kari Olsdatter søster, død, Andfiskaaen (skal vel være Karen), Joen Abelsen, barn av Kari 25 år. Ane Abelsdatter, barn av Kari, Andfiskaaen, Beret Abelsdatter, barn av Kari, Aanes. Abelone Abelsdatter, barn av Kari, g.m. Christopher Johansen, lille Alteren.neste bruker er Anders Christophersen. Hans første kone er ikke kjent står det i gårdshistoria han er 2.g.m. Maren Michelsdatter. Hans 1. kone må jo være Marit Olsdatter, det står vidre i gårdshistoria at Anders og 1.kone hadde en datter Kirsten som ble gift med Carl Holgersen og overtok i Bjørnvika. Men denne Kristin som ble gift med Carl Holgersen var datter av Anders søster, i følge skifte etter Anders.Skifte etter Marit Olsdatter i Bjørnvika 1761 forvirrer en del. Hun var gift med Anders Christophersen. Her er det nevnt barna Ane Abelsdatter, død, datter, var gift med Hans Holgersen Tretbakken. Ane Hansdatter, 5 år barn av Ane. Beret Abelsdatter, datter, gift m. Joen Pedersen Willen. Abelone Abelsdatter, datter, g. m. Christopher Johansen Altermarken. dette er da barna etter hennes søster Karen som var gift i Andfiskåga.Så til spørsmålet er Ole Gregersen i Bjørnvika far til Karen Olsdatter som var gift med Abel Jonsen Andfiskåga.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Alle 3 navneformene som er i innlegget over er brukt om Bjørnvika eller Bjørnbærvika som det står i gårdshstoria.Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Om denne Ola Gregsa Bjørnviken vet ikke jeg noe om og heller ikke om Maren er hans dr. -- Derimot dukket det frem noe annet; - Jeg får vel anta at det passer nesten for godt for ikke å være rett. - Den Peder Pedersen og var g.m. enka Sofie Lukasdr., - som fikk kjøpe en part av Stor Alteren av Christopher O. Sletten, (fra Gråtnes) er antagelig søskenbarn m. Peder. - Christophers far, Ola Jensa Gråtnes blev g.m. Ane Christophersdr. - Anes søster, Elisabeth Christophersdr., var g.m. Peder Haagensen Hauknes i Nesna, med en sønn Peder, f. omkr. 1753. --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei Alv!Nå må jeg sette meg å 'lime' sammen noen grener og føre inn noen mellomledd for disse folka som du nevner i dine innlegg har jeg jo i databasen.Jeg føler meg ganske sikker på at Ole Gregsa i Bjørnvika er far til Karen Olsdatter som var gift med Abel Jonsen på Andfiskåga.Den Anders som jeg nevner som bruker på Bjørnvika er bror av.1.Kirsten Christophersdatter som var g.m. Anders Nilsen Vog på Dønna.2. Karen Christophersdatter g.1.m. Hans Erichsen Øygarden d. 1730. 2.g.m. Peder Evensen fra Fagermoen d.1731, Peder var farbror til Abelone Erichsdatter g.m. Lucas Holgersen. Karen giftet seg vel en 3.g.også? har ikke navnet på den mannen.3. Marit Christophersdatter d. 1760 g.m. enkemann Aron Hansen Sjånes. Aron var 1. g.m. enka Marit Olsdatter som hadde vert gift med Ole Jacobsen som var bror til Holger Jacobsen Sjånes (i skifte etter Marit er det farbror Holger Jacobsen som er formynder til barna fra 1.ekt). Holger Jacobsen er farfar til Sophia Lucasdatter.4. Christopher Christophersen Storalteren d. 1760? g.m. Karen IsraelsdatterHilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Jeg har kikket litt mere på disse folkene. - Det er nok rett at Ola Gregsa Bjørnbærvika var far til Marit Olsdr., g.m. Anders Christophersen. Bj. - (Mon tro om det blev enighet om hans far var Christopher på Hauknes i Rana ?) -- Jeg ser at det rotes litt med hvor Marits søster, Kari Olsdr.s datter, Abelone Abelsdr. blev gift. Iblant Lille Alteren og så Altermark.- Rett er vel Altermark. - F.ø. er det feil, slik det står at datter av Kari, Ane Abelsdr. var g. på Trettbakk.- Rett er Tretthammar i Rana (Hammaren).--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.