Gå til innhold
Arkivverket

[#31456] Jon Evens. Sandtorv, Austevoll f. ca. 1763 - hans opphav?


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Austevoll Gard og Ætt fører Jon Evensen Sandtorv som født ikring 1763, og sønn av Even Anders. Sandtorv 1733-1807 og Brite Tomesdtr. (død 1780). Jeg finner dette noe underlig, ettersom paret først gifter seg i 1772, og siden får barn 1772, 1775 og 1777.Jeg har ikke funnet Jon Evensen døpt i Sund. Kjenner forøvrig heller ikke Brite Tomesdatters opphav - så om noen kan hjelpe meg videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Hallo Heidi! Vet egentlig ikke om jeg har mye å bidra med her, men finner iallfall Jon konfirmert i 1780, da bosatt på Sandtorv. Så fødselsår 1763 kan nok være i nærheten av det riktige. Om han nå var sønn av Even Andersen eller Brite, kan det tenkes at det finnes opplysninger i skiftet etter en av dem? [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=skifshor&gardpostnr=3580&merk=3580#ovre>Lenke eller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Takk, Lars! Jeg skal kikke på skiftene. Hadde ikke vært smart nok til å tenke på dem enda, jeg... Ammetåke? Nykommeren til slektstreet er to uker i dag! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Dette gir deg vel ikkje akkurat noe svar på ditt spørsmål, viser da til skifte som du har spørt om i arkivforum. LenkeSlik det ser ut så må Jon Evensen, om han da er sønn av Even Andersen, så kan han ikkje være sønn av Brithe Thomasdatter. Jon nevnes ikkje i skifte etter henne, det gjør derimot hennes søsken, som da er arvinger sammen med enkemann.Slik det videre ser ut så er Jon Evensen sine etterkommere allerede døde når det er skifte etter Even Andersen og Jon nevnes derfor heller ikkje i dette skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Takk, Oddvar! Det er nok rett som du sier.Jeg ser at Jons sønn Ole f. 1785 er krøpling på Østervold i 1801, hos morbroren (?) Elias Nilsen, Ole dør 1806, sønnen Ørje f. 1783 vet jeg ikke mer om.Jeg har forhørt meg på arkivforum igjen, om eventuelle ytterligere opplysninger ved Jon Evensens vigsel og konfirmasjon, så får vi se om det gir noe å gå videre med: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.