Gå til innhold
Arkivverket

[#31457] Bokbinder Christian Fredriksen, død mellom 1856 og 1865 i Kristiania.


Gjest Benedicte Hauge Kulø
 Del

Recommended Posts

Gjest Benedicte Hauge Kulø

Hvor kom han fra og hvem var hans foreldre?Han var gift med Anne Elisabeth Berger født 1812 i Flensburg, Schlesvig, Holsten. De hadde barna Hans Christian født 1834, Anne Elise, f 26.aug 1837, Hilda Sofie, f 1835, Anne Helene, f 1839, Augusta Christiane f 1843, Marie Fredrikke 1846, Morten f.1847, Hermana Andrea f.1848, Henriette Andrea f 1851, Helene Jacobine f.1852 og Walborg Constanse f. 1855.Anne Elisabeth overtok som bokbinder da mannen døde, og sønnen Christian hadde også samme yrke.Under folketellingen 1865 bodde Anne Elisabeth og noen av døtrene i Øvre Voldgate 7, Kristiania.Jeg kjenner til noen av Fredrikkes og Walborgs etterkommere, bortsett fra det vet jeg ikke noe om denne familien. Jeg er kjempetakknemlig for alle svar. Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Benedicte Hauge Kulø

Hei GunnTusen takk for dette. Jeg har funnet dem selv også, men mitt problem er at jeg overhodet ikke vet noe mere om familien. Jeg har funnet flere Christian Fredriksen født i Kristiania omkring 1795 - 1810, men aner ikke om hvem som er riktig Christian. I kirkebøkene ved dåpen til barna står det ingenting om hvor Christian er født. Er det noen som vet om det finnes opptegnelser over håndverkere i Kristiania på 1800 tallet, og f.eks. bokbindere. Det var vel ikke så mange av dem. Sønnen Christian var gift med en dansk grevinne, og jeg har et foto av dem, men kjenner ikke hennes navn.Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Benedicte Hauge Kulø

Jeg tar opp dette tema igjen, da jeg har klart å finne noen nye opplysninger.Faren til Christian heter Frederik Christiansen. Dette har jeg funnet under giftemålet til Christian og Anne Elise i Oslo Domkirke 24. sep 1833. Det står her at Christian var 23 år da han giftet seg, altså må han være født ca. 1809 - 1811. Det står også at han var født i Garnisonsmenighet, og at faren var snekkersvenn. Har sjekket kirkebøkene for Garnisonsmenighet og Ager for hele denne perioden, men jeg finner ham ikke noe sted her.Etter å ha lett i FT 1801 har jeg kommet frem til noen kandidater som far, og lurer på om noen kjenner til disse slik at jeg eventuelt kan avkrefte dem som far.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=f10612&gardpostnr=3&personpostnr=140&merk=140#ovre>Lenke Her er han gevorben soldat og faren er snekker. Lenke Han er husmann med jord i Røyken. Kan han ha flyttet til Kristiania og blitt snekker? Lenke Han er soldat og husmann med jord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Vi har Christian født 10.12.1809, døpt 26.12.1809 i Slottsmenigheten (senere Garnisonsmenigheten), sønn av soldat Frederik Christiansen og hustru Helle Jacobsdatter. Dette er nok riktig gutt, han konfirmeres samme sted (nå Garnisonsmenigheten) 03.10.1824 hvor dåpsdagen bekreftes og faren står oppført som ”Snedkersvend”.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Mulig er dette den 'Frederich Christiansen' som bor i Vaterlands Store Tvergade No.191 ved folketellingen i Christiania 1815 ved månedsskiftet april/mai. Hans alder er i tilfelle her ført opp som 36, ektefellen 48 og de har ett barn, 4 år. Frederich Christiansen er militær ('ved Compagnie').Vaterland nevnes også ved konfirmasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benedicte Hauge Kulø

Hei Geir Jeg har lett overalt uten å finne ham, så tusen takk!!! Har nok klart å overse ham. Det er helt klart rett mann.Mvh Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.