Gå til innhold
Arkivverket

[#31475] Spydeberg - bygdebokoppslag


Gjest Kristina Samsing
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristina Samsing

Har noen tilgang på bygdebøker for Spydeberg og kan se etter hvem som bodde på gården Lie (tror det er gårdsnummer 9) i 1885?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I 1900 finner jeg et par Li/ Lie-gårder i Spydeberg.Li Gardsnr. 90, Bruk 2/3Lie Gardsnr. 9. Bruk 6.LenkeVet ikke om det er til noe hjelp?Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristina Samsing

Takk til Alf og Gunn for svar. Jeg har sett Lie i FT1900 og tenkt at det kan være riktig gård, men de folkene som bor der da tror jeg er litt i yngste laget i forhold til det jeg er ute etter. Min oldemor Inger Johannesdatter f. i Enebakk i 1871 skal ha vært fosterdatter på en gård i Spydeberg. Nå har jeg funnet hennes konfirmasjon i kirkeboka. Hun ble konfirmert i 1885 og navnet er Inger Johannesdatter Lie. Det er hennes biologiske foreldre (begge trolig døde) som er oppgitt. Det er bakgrunnen til at jeg ønsker opplysninger om Lie akkurat på det årstallet hvis det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Randi Nesje Myhr

Lie, gnr 9 br nr 6 ble avhjemlet fra Løvestad i 1891. Johannes Mathisen Rustad 1852-1935 fra Askim gift med Hanna Paulsen 1858-1913 fra Askim. Barn Mathis 1886, Petter 1889, Marie 1895, Arthur 1900. Denne familien bodde antagelig kort tid i Spydeberg. Vet at de leide Lie i 1891 før stedet ble skilt ut fra Løvestad. Det er ikke opplysninger i bygdeboka om hvem som leide stedet tidligere. Disse foreldrene er vel også litt for unge for din Inger. Det er foreløpig bare kommet en av tre deler av bygdebok for Spydeberg. Det andre Li finnes sannsynligvis i et av de kommende bind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristina Samsing

Det er den riktige Inger. Jeg kjenner godt til hennes historie etter hennes giftemål, men før den tid har det versert endel historier i familien. Hun ble som nevnt konfirmert i Spydeberg og gift i Spydeberg kirke. Har ikke klart å finne ut når hun og evt moren (slik familien mener) flyttet fra Enebakk til Spydeberg. Faren døde i Enebakk i 1876 så sansynligvis var dette etter dette. Tror moren også døde tidlig og at det var derfor hun vokste opp hos fosterforeldre. Det er hvem disse fosterforeldrene var jeg nå prøver å finne ut av.Mvh Kristina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristina Samsing

Hei Randi Takk for hjelpen. Jeg er enig i at de du nevner er i yngste laget. Det kan se ut som Inger kom fosterhjem allerede i 1877/1878 og jeg tror hun var der til hun giftet seg i 1891.Mvh Kristina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.