Gå til innhold
Arkivverket

[#31480] Esten Pedersen født ca 1780, kanskje på Røros ?


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiEsten Pedersen arbeider som tjenestefolk på Herinan i 1801. LenkeJeg skulle bare ha visst hvor han kom i fra. Mulig han kom fra Røros-traktene.Er det noen som kan hjelpe meg videre?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiBare en tilleggsopplysning, hvis det skulle hjelpe.Esten ble gift med Ingeborg Jonsdatter:Esten PEDERSENSpouse: Ingebor JONSDRMarriage: 12 Jul 1816 Place: Strinda, Sor-Trondelag,Source Information: Batch Number: M426321 Source Dates: 1796 - 1858 Film or Fiche Number: 126781 Collection Details: Malvik; Den Norske Kirke, og jeg kjenner til to av barna: 1) Peder 1817, og 2) Jon 1825Men det gir jo ikke svar på hva jeg er ute etter.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

'Herinan' i 1801 vil jeg tro må være Herjuan som er gårdsnavn i Malvik kommune. Herjuan finner du på Norgesglasset beliggende nær grensen til T.heim kommune.Jeg vil tro at det er Esten Pedersen du finner død her som husmann på Herjuaune (sikkert en plass under Herjuan): LenkeHva er din kilde for at Esten skulle være fra Røros?Vielsen finner jeg ikke under Vigde i Malvik her i DA. Jeg vet heller ikke hvor fullstendig denne databasen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Til AstridNei jeg er ikke sikker på om han kommer fra Røros, og jeg har heller ikke funnet han døpt der.Men det blir sagt at han skulle komme fra Røros-traktene, uten at dette er helt sikre kilder.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det gjorde den ikke! Men barna kommer greitt fram hvis skriver inn Esten Ped og merker av for dåp og Malvik.Mvh astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Takk skal du ha Astrid !Men hvor Esten kom fra er fortsatt 'mystisk'.Hvis jeg søker bare på Esten i døpte i Malvik, kommer det opp en i 1781 med en far med ukjent navn. Det står riktignok Jonsen til etternavn, men det kan jo kanskje tenkes at det også er feil? Årstallet for Estens dåp stemmer jo også bra, men er Malvik i Røros-traktene?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det finnes relativt nye bygdebøker for Malvik utgitt i 2003 (se tema 21308).Jeg var inne på FS. Du finner en Esten Pedersen (Persen) født 1780 i Tolga (kan vel sies å være Rørostrakten?) av foreldre Per Olsen og Inger Estensdatter.Men det mest fornuftige ville vel være å finne vielsen i kirkebok for Malvik sogn i Strinda:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Takk AstridMen mener du at et oppslag i bygdeboken kunne vise hvor Esten kom fra?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Per Nygård

Gammel tråd dette Lars Ove, men jeg spør, har du funnet ut noe mere om denne Esten? Du kan gjerne svare meg på email peron alfakrøll online.noMvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

PerJeg husker ærlig talt ikke!Dette var en forespørsel fra en fjern venn, og jeg mener at jeg ga opp. Han er i alle fall ikke i min database.Har du noen opplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nygård

Min tipptippoldefar skal hete Esten Pedersen og jeg står litt fast. Ser at Astrid Ryen viser til en esten som døde tidlig, jeg har funnet en på gården Vigen, men hva som er rett, se det...LenkePer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.