Gå til innhold
Arkivverket

[#31483] Oscar Marentius Tune-Canda, 1906, men hvor?


Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Hei!I 1906, står det i emigrantprotokollen iflg. Digitalarkivet, at Oscar Marentius Melby emigrerer til Canada.Innførselen: [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=emikra1&gardpostnr=165064&merk=165064#ovre>LenkeJeg har sett litt på andre tema på Brukerforum som relaterer til Canda og emigrasjon dit, men jeg har ikke funnet noe spesifikt jeg kan bruke.Mine spørsmål er følgende: 1. Er det noen som kan hjelpe meg å finne ut hvor i Tune denne Oscar Marentius Melby kommer fra i Tune? Han passer veldig godt inn i følgende familie:LenkeMen det KAN jo være andre muligheter. Men 98% sannsynlig er han i denne familien ( det er bare 2 andre kandidater i FT 1900, men de andre bor et stykke unna Tune).2. Finnes det onlinemuligheter for å lete i Canada? Censuser, osv?Jeg så på 'ArchivaNet Online': http://www.collectionscanada.ca/02/0201_e.htmlog Cyndis List/general sites for Canda http://www.cyndislist.com/gencan.htmog så videre til Canda GenWeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Jeg har nå sjekket, og det er Oscar Marenius sin familie som er nevnt i forrige innlegg.Nå er jeg spent på om noen har noen hjelp i forhold til å finne Oscar i Canada?TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Jeg glemte selvsagt å gi fra meg Oscar Marentius sine informasjon, som jeg har funnet:Født: 3/11 1886, Døpt: 5/12 1886 Fødested: R??d i Tune ( Rekustad?)Konfirmasjon: 14. apr. 1901 ( står som nummer 3) Bopæl: Alvim i Tune Foreldre: Kjører Emil Gundersen Melby og Hansine OlsenVed Konfirmasjonen er 'Oscar' understreket i navnet til Oscar Marentius. Dette kan jo tyde på at dette er et navn som han helst benytter. Som tidligere sagt, så er jeg veldig interesert i all informasjon om Oscar etter dette.Finnes det noen med tilgang til Census nær 1906 i Canada? (Oscar burde ha vært i Canda ca. slutten av Juni? (ikke tidligere vil jeg tro.) TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei!Dette er egentlig ikke svar på ditt spørsmål, men jeg syntes jeg burde nevne følgende fra SSDI:Oscar MELBYE Birth Date: 3 Nov 1886 Death Date: Sep 1969 Social Security Number: 373-10-0570 State or Territory Where Number Was Issued: Michigan Death Residence Localities ZIP Code: 49505 Localities: Grand Rapids, Kent, MichiganMvh Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Hei Astrid!Tusen takk for innspillet! Jo, dette ser nesten 'for' bra ut? Jeg har ikke sjekket SSDI, da jeg jo regnet med at han først kom til Canada, da han oppgir det som reisemål i Kristiania/Oslo.. Men selvsagt kan han ha opholdt seg i Michigan seneere.Jeg skal spare på innførselen du ga meg, og se om det dukker opp noe som kan indikere at dette er 'min' Oscar.Tusen takk for svaret!All hjelp mottas med takk!TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Her kan du gjøre flere grep for å få identiteten sikker. 1): Du kan bestille dødsattesten fra State of Michigan, Office of State Registrar, Michigan Dept. of Public Health, P.o.Box 30035, LANCING, MI 48909 USA TLF: 517-335-8655. For noen år siden kostet det 10 dollars. Der er vanligvis oppgitt b.a. hvem som er hans foreldre, og hans nærmeste slektning i Amerika. 2): Du kan få kopi av den blanketten han fylte ut da han sluttet seg til Social Security - 'SS-5 Form'. Den får du fra: Social Security Administration. Att: Freedom of Information Office, 4-C-5 Annex Bulding. 6401 Security Boulevard, BALTIMORE, MD. 21235 U:S:A. Før kostet dette 7 dollars. Det er også mulig å få kopi av hans 'mappe', men det må du vanligvis gjøre før det er gått 5 år efter hans død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Dere er en sak til du kan gjøre: Kontakt biblioteket i Grand Rapids, spør om de har en 'Obituary' for Oscar. Amerikanske nekrologer er en fryd å lese - ofte får man kjennskap til alle hans barn med ektefeller, søsken, ja til og med hvem som bar båren. Det er verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Hei Terje!Takk for all infomasjon og tips! De skal jeg se hva jeg får gjort med.mvh. Torunn C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Hei.Nå har jeg fått svar fra noen som fikk tak i 'death record' for Oscar M. Melbye og ut i fra denne så er jeg 99,99% sikker på at jeg har den korrekte personen. Oscar døde i Grand Rapids. og det står hvor, når og hva han døde av. Dessuten er foreldrene nevnt, og dermed så tror jeg at jeg har kommet rett.Antagelig har han også vært gift.Nå får jeg se om vedkommende som hjalp meg, eller biblioteket i Grand Rapids, http://www.grpl.org/perl/home.pleller den lokale historeforeningen kan hjelpe meg videre.Tusen takk spesielt til Astrid som lokaliserte SSDI opplysningene, men også til Terje som ga meg gode tips!Hvis det er noen som har ideer om hvor Oskar kom da han emigrerte i 1906 til Canda, eller har andre tips i forhold til det å søke i Canada, så er det hjertelig velkomment.TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Update:Har nå fått en god del informasjon fra et lokalt bibliotek i Oakland, Michigan.Blant annet at han bor i Keego Harbor i 1930 Censu.Har også fått vite at han var en veteran fra første verdenskrig.Jeg ser at Ancestry.com har en liste fra WWI, er det noen med abonnement som kan søke etter Oscar der for meg?Da hadde jeg som vanlig blitt glad!TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Torunn C. Ludvigsen

Hele innførselen fra 1930:FT 1930, Keego Harbor, Michigan. Joseph E LAVAQUE age 29 (head of household - married at age 24) born in Michigan, father born in French Canada, mother born in Michigan. Works in a retail store. Flora E LAVAQUE age 21 (wife - married at age 16) born in Michigan, father born in Michigan, mother born in French Canada. Helen F LAVAQUE age 4 9/12 born in Michigan (daughter)Margaret M LAVAQUE age 3 7/12 born in Michigan (daughter)Joseph E LAVAQUE age 5/12 born in Michigan (son)Oscar MILBY age 42 (step-father)(age at FIRST marriage 24 - no way to know which marriage this is) born in Norway, parents born in Norway. Immigrated 1914, Naturalized Citizen, works at a golf club. Matilda M MILBY age 50 (mother) (age at FIRST marriage 19) born in Michigan, parents born in English Canada, works at a golf club. Margaret E MILBY age 6 (half-sister) born in Michigan Immigrasjon fra Canada til USA - hvor finnes opplysninger om dette?Ettersom Michigan ligger relativt nære den canadiske grensen, antar jeg at han ikke tok den lange veien om New York/Ellis Island via båt. ( Har også søkt der for sikkerhet skyld, men ikke funnet noe). Må jeg da inn i ruller for å finne immigrasjonen?Ettersom han er kommet til USA i 1914, bør han være listet i 1920-tellingen. Er det noen som kan finne han?Det står at han er en veteran fra WWI, jeg vet ikke hvor hun som hjalp meg i Michigan fant dette ut, men finnes det baser for dette?Etternavnet til stesønnen til Oscar er fransk-klingende, og det står jo også at faren er fransk-kanadier. Er det noen som vet noe om dette navnet?All hjelp er hjertlig velkommen!TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.