Gå til innhold
Arkivverket

[#31486] Tydning af Delgobes håndskrift


Gjest Ib Molbech
 Del

Recommended Posts

Gjest Ib Molbech

Jeg har brug for hjælp til at tyde en lille del af Delgobes kladde angående familien Molbech. Jeg læser det selv som:JohanChristiania 1770??? 19. april (17)89Det næste er temmeligt uforståeligt. datoerne må være 4. november 1803 og 12 september 1833Ib Molbechbilete0366.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Min erfaring med Delgobe er at det meste er nesten ubegripelig, og jeg tør ikke prøve meg på noen tydning her heller. Har du forsøkt å finne de samme opplysningene i Lassens Samlinger? Skriften der er helt eksemplarisk. Lassen finnes også på mikrofilm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ib Molbech

Delgobe har ikke desto mindre været udbytterig for mig. Jeg kender allerede til Lassens samlinger, og jeg er enig i, at de er dejligt lette at tyde. I tilfældet med familien Molbech, supplerer de hinanden således at forstå, at den ene har enkeltheder, den anden mangler - og omvendt.Jeg mener at have tydet skriften nederst til venstre. Står der ikke: findes hv(erken) i Eychen eller i Grüner? Hvem er Eychen og Grüner? Lidt længere til højre står pm og p.m. hvilket måske er en forkortelse. For hvad? Og jeg mener også at kunne læse bynavnet Moss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg leser også Grüner og Moss, og litt lenger oppe Fstad dvs Fredrikstad(?). Jeg forsøkte å se etter 'postmester i Moss' (pm), men Postmuseet har ingen Molbech som postmester der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Dette går nok både vertikalt og horisontalt;19.05.1795 i Bragernes gifter Uhrmager Frans Tesman og Inger Maria Molbech seg 'i huset'. (Bragernes Mini I 6 1782-1814 ).Med de riktige kirkebøker for hånden, skulle nok dette kunne løses.PS. 1 krone på Fredrikshald og ikke Fredrikstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ib Molbech

Geir har ret i, at det går både horisontalt og vertikalt, og det gør ikke tydningen nemmere. Hvad jeg fra anden side ved, er, at Jørgen Molbech (øverst) giftede sig med Inger Maria Wegener. Da Jørgen dør gifter Inger Maria sig igen med urmager Frans Tesmand. Inden brylluppet kalder hun sig Inger Maria Molbech. Andrea Elisabeth Molbech er barn af hendes 1. ægteskab med Jørgen Molbech. Andrea Elisabeth Molbech gifter sig med postmesteren i Moss Hans Olsen.Inger Maria Vegner/Molbech/Tesman bliver da begravet 21. oktober 1796 ifølge både Delgobe og Lassen.Jeg ved, at Hans Olsen er postmester i Moss i 1833, så datoen 12. sep. 1833 er måske udnævnelsesdatoen. Det betyder, at teksten nederst til venstre 'hænger sammen med' teksten lodret i midten vedrørende Jørgen, og (desværre) ikke Johan, som jeg ellers intet ved om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Frans Tesman og Inger Maria Wegener får en sønn, JOHAN PETER, døpt i Bragernes 26.10.1797 (Mini I 6 p.335). altså samme dag som moren gravlegges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Og han finner du hos sin farfar og farmor på Westfossen i Eger i Buskerud Amt ved folketellingen 01.02.1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Begravelsesdagen til slutt, den er 26.10.1796 klart og tydelig i kirkeboken, foregående begravelse 22.10 og etterfølgende i november. Dessuten ble Johan Peter døpt samme dag.Jeg tror nok Delgobe og Lassen ikke er to innbyrdes uavhengige kilder akkurat ved dette spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ib Molbech

Jeg kendte til Johan Peter. Digitalarkivets skifteregister har oplysninger om skiftet efter Inger Maria: LenkeDet er en anden Johan, jeg kunne ønske oplysninger om. Ham, der til venstre, beskrives som født i Xa (Christiania) i 1770.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg er ganske sikker på at det ikke er født noen Johan Molbech i Christiania i 1770. Men jeg skal ta en kontroll senere. De hadde forøvrig flere barn enn nevnt i skiftet da de døde små. Bla. Christopher Schæffer som du ser på kopien av Delgobe. Det ser imidlertid ikke ut til at Delgobe har fått med seg Else Jørgine (som bare ble 5 uker gammel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

PS. Jeg tror faktisk denne linjen avsluttes med Inger Marias barn, noe som kunne være naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Kontrollerte hva jeg skrev og fant ut at jeg hadde tatt med Johan Wegeners datter Else Jørgine - hun er altså ikke datter til Jørgen Molbech.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.