Gå til innhold
Arkivverket

[#31496] Kirkebøker for Ål og Hol


Gjest Espen Grønna Brataker
 Del

Recommended Posts

Gjest Espen Grønna Brataker

Jeg har kirkebøkene fra Ål og Hol for disse tidsrom:Fødte: 1801-1825 Døde: 1744-1764, 1775-1803, 1803-1816 Jeg har også for andre perioder, men disse mer tilfeldig hva som er med.Dersom noen trenger hjelp med oppslag i kirkebøkene gjør jeg gjerne det.Hilsen Espen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Hei Espen !Siden du byr deg fram, så må jeg få be deg om oppslag i kirkebøkene for Ål for å bekrefte at info fra sekundærkildene om følgende personer er riktige. Birgith Andreasdatter,f.05.02.1802,dpt 05.02.1802- Astrid Andreasdatter,f.og dpt.24.03.1804, d.1805- Lars Andersen Hoff,f.06.06.1806, dpt 22.06.1806- Astrid Andreasdatter,f.05.01.1809, dpt 29.01.1809- Margit Andersdatter,f.29.04.1811, dpt 05.05.1811. Kona til Lars: Helge Olsdatter Gjeldaker, f.12.03.1812, ble hun født/døpt i Ål ? Takknemlig for svar.Mvh Kjell H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Hei igjen !Det gjør det sikkert lettere å lete hvis du får foreldrenes navn: Andreas Olsen Hove, f.1761 og Anne Sevatsdatter Thoen, f.1772.Kjell H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

HeiJeg kan ikke finne noe annet enn det du har oppgitt.Jeg tar gjerne i mot flere 'oppdrag'!Mvh Espen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Hei og takk for kjappt og greit svar. Jeg lurer likevel fortsatt på kona til Lars: Helge Olsdatter Gjeldaker, f.12.03.1812. Ble hun født/døpt i Ål, eller ?Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Hei igjen.Helge, dpt. 30/3 1812 i Ål. Foreldre: Ole Olsen og Groe Olsd GieldagerMhv Espen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Takk nok en gang Espen. Jeg har fire hallinger til, som jeg vil be deg verifisere data på, så skal jeg gi meg. Jeg beklager at det virker litt ustrukturert å ikke komme med en samlet forespørsel, men har måttet grave i noen gamle håndskrevne materialer, derfor ! Om nedenfor nevnte personer er født/døde i Ål, er jeg ikke sikker på, men likevel: Ola Aslakson født 1726 - død 14.04.1804, Sigrid Gunnarsdatter født 1734 - død 1807, Sevat Embrikson født 1735 - død 1811, Ola Larson f 1737 - død 1812. Kan du bekrefte dato/år for dødsfall ? Kan jeg angi kilderef Ål MINI I-3 for den info du har gitt meg til nå ?Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Alle gravlagt i Ål: Lnr. 11, begr. 14/4 1804 - Ole Aslagsen Hove, 78 år. Sigrid Gunnarsdtr. finnes ikke i KB Lnr. 2, begr. 1811 - Sevat Engebretsen Thoen, 78 år. Lnr. 37, begr. des. 1812 - Ole Larssen Gieldager, 75 år.Dette kan du trygt sette kilderef. til Ål MINI I-3. Lykke til videre i slektsforskningen.Mhv. Espen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Takk for innsatsen ! Jeg kommer nok tilbake på et seinere tidspunkt for å be om mer hjelp, men til så lenge; Ha en fortsatt god sommer !Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Siden du er så snill å ønske å lete i kirkebøkene for Ål for andre så kan jeg jo komme med noen ønsker, og jeg skulle ønske at du fant dødsfall på disse:-Anders Nilsen som var bruker i Vangen(Rime) i 1801, og som skal være død ca 1810. Han var gift med Liv Endresdatter som var født i Liahagen i 1753(døpt 12.08.1753). Hun skal være død etter 16.10. 1810 da det var skifte på Anders Nilsen. Jeg har prøvd å se i kirkeboka for Ål da jeg hadde mikrofilmen på fjernlån uten å finne dødsfall på Anders Nilsen.-Mor til Anders Nilsen var Ambjørg Holgesdatter, som skal være død ca 1818 ifølge Botolf Baklien som jeg har hatt kontakt med. Det dødsfallet fant jeg heller ikke i kirkeboka, men kanskje du finner det?- Far til den før nevnte Liv Endresdatter var Endre Larsen født ca 1720, og han skal være død ca 1778. Finner du dødsfallet på han? Han mangler jeg også aner på. Han var bruker i Liahagen, og gift med Gro Herbrandsdatter(født i Sire/Bråtalien).-Lars Mickelsen som døde i ca 1788, og var bruker på Sundre. Han var gift med Ingeborg Rasmusdatter som døde 20.08.1758(det fant jeg i kirkeboka på mikrofilm).-Lars og Ingeborgs datter Birgit skulle jeg gjerne hatt dødsfall, og har fått opplyst at hun døde i ca 1834. Hun ble døpt 28.12.1753 i Ål.Hun var gift med Knut Joensen(døpt 31.05.1753). De var på forskjellige steder i Ål(Lofthus i 1780, Ulshagen i 1785Giftermål:-Mangler giftermål på Anders Nilsen og Liv Endresdatter i ca 1780.Mangler ikke opplysninger om barn til dem jeg har nevnt her, og heller ikke opplysninger om aner bakover. Har kommet svært langt på enkelte grener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Desverre, jeg fant ingen dødsfall til Anders. Men derimot fant jeg noe annet, som muligens kan være slekt: Begr. August 1810 : Lnr. 69, Niels Nielsen Wangen u. b. til uconf. pike Thuri Tollefsdr og Niels Nielsen 10 veker.Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Dessverre, på disse dødsfallene fant jeg svært lite informasjon. I en del tilfeller har je ikke kirkeboka for det aktuelle året heller (det står oversikt over de jeg har øverst). Men, jeg har mye annen informasjon om disse personene. For en tid siden drev jeg og skrev av kirkebøkene og satte sammen familiene jeg kunne finne i kirkebøkene. Det kan godt hende du finner noe her som du ikke vet fra før.1. Andreas Nilsen, f. 1751 i Vangen, folketelling 1801 i Rime Nordre, skifte 16 okt 1810, yrke 1801 Jordløs, nærer sig ved smide haandværk. Han giftet seg med Liv Endresd., f. 1753 i Liahagen, Torpo, døpt 12 aug 1753 i Torpo. Barn: i Nils Andreassen, f. 1782 i Vangen. ii Anders Andreassen, f. 1785 i Vangen. iii Ambjørg Andreasd., f. 1788 i Vangen, d. før 1801. iv Endre Andreassen, f. 1791 i Brenno, d. før 1801. v Endre Andreassen, f. 1795 i Brenno.1. Endre Larson Hagen/Bråtalien #391. Barn: 2. i Holge Endreson Bråtalihagen #396 f. 1744. 3. ii Ambjørg Endresdtr. #392 f. 1749. iii Guri Endresdtr. #393, f. 1751 i Hagen. iv Liv Endresdtr. #394, f. 1753 i Lia-Hagen. v Margit Endresdtr. #397, f. 1755 på Bråtalien. vi Lars Endreson #395, f. 1758 i Hagen. 4. vii Herbrand Endreson Vesledal #398 f. 1760.2. Generasjon2. Holge Endreson Bråtalihagen #396, f. 1744 på Bråtalien. Fikk barn med Gunhild Olsdtr. #401. Barn: i Margit Holgesdtr. #402, f. 1776. ii Endre Holgeson #403, f. 1783, d. 1815 på Tuftebråten, (32 år) folketelling på Tuftebråten. Han ble pleiesønn til Randi Herbrandsdtr. på Tuftebråten.3. Ambjørg Endresdtr. #392, f. 1749 i Hagen. Fikk barn med Ola Holgeson Lien #399. Barn: i Turi Olsdtr. #400, f. 1778, døpt i Ål kirke.4. Herbrand Endreson Vesledal #398, f. 1760 på Bråtalien, folketelling til Sire, yrke husmann. I 1801 er ca. fødselsår 1757. Han giftet seg med Jørand Aslaksdtr. Vesledal #404, gift 1797, f. 1767. Barn: i Endre Herbrandson #405, f. 1798 på Vesledal, d. 1799.1. Lars Mikkelsen. Barn: i Johannes Larsen, f. 1749 i Sundre. ii Mikkel Larsen, f. 1751 i Sundre. iii Kari Larsd., f. 1756 i Sundre. iv Tore Larsen, f. 1758 i Sundre, dåp (hjemmedåp) 1758. 2. v Birgit Larsd. f. 1753.2. Generasjon2. Birgit Larsd., f. 1753 i Sundre. Hun giftet seg med Knut Jonsen. Barn: i Lars Knutsen, f. 1782 i Ulshagen. ii Ingeborg Knutsd., f. 1785 i Ulshagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk. Skal ta utskrift av dette og skrive det inn. Når det gjelder barna du nevner så har jeg en god del av disse som døpt.Når det gjelder barna til Birgit Larsdatter og Knut Joensen som du skriver om neders her så har jeg litt andre opplysninger. Barn:1)Lukrids Knutsdatter døpt i 1780, men jeg har ikke fått med tidspunktet for dåpen i 1780. Hun ble gift med Nils Andersen Vangen i 1813(her mangler jeg også dato).Kanskje du kunne finne datoene her? Jeg var litt slurvete med slikt tidligere da jeg leste kirkebøker. De hadde 5 barn, og jeg skal videre på sønnen Knut født 03.01.1816 og døpt 21.01.1816 i Åls kirke. Denne familien flyttet til Vikna i Trøndelag i Desember 1826, og Lukrids døde der 20.10.1862.Nils døde der 08.03.1844.Når det gjelder Anders Nilsen Vangen, så tror jeg at han er født noe senere enn ca 1751 på grunnlag av det jeg vet om hans foreldre. Moren Ambjørg Holgesdatter Rime hadde flere barn utenfor ekteskap i årene rundt 1751 og ble sendt minst 1 gang på tukthus. Han ble konfirmert Dom Trinitatis 1777 etter broren Hans som ble konfirmert i 1775 eller 1776 og jeg tror at Anders kan ha blitt født ca 1756-1757Jeg har vel noen andre opplysninger på Anders Nilsen og Liv Endresdatters barn enn du har:1)Nils døpt 06.10.1782, og konfirmert i Åls kirke 26.10.1800. Altså gift med Lukrids Knutsdatter i 18132)Andres Andersen ble kanskje født i 1785 som du skriver, men han ble døpt 16.01.1786. Han ble gravlagt 19.06.1816. Han fikk datteren Ragnhild 01.06.1813 med Kari Olsdatter Helling(opplysning fra Botolf Baklien?).3)Ambjørg ble født 17.08.1788, og jeg har notert at ett av barne til Andres Wangen ble gravlagt i 1788. Det kan være henne, og alder var ikke oppgitt på dette barnet i kirkeboka.4)Endre døpt 13.06.1790 mener jeg, og Botolf Baklien mener han ble døpt i 1791 ser jeg. Hva er riktig?5)Endre døpt ? søndag etter trinit(19.07)1795.Jeg har ellers fått mye informasjon om slekt i Ål fra Tor Waraberg og Botolf Baklien.Det kan jo også hende at den Nils Nilsen Vangen som ble gravlagt i August 1810 var min ane Anders, og jeg har sett på andre steder i landet at prestene kunne forveksle både fornavn og etternavn i kirkebøkene. Han kan jo ha fått barn med ukonfirmert pige selv om han var gift(??). Ingenting forundrer meg når det gjelder denne delen av slekten(Anders sin far satt i fengsel på grunn av brotsverk og moren var på tugthus på grunn av mange barn født utenfor ekteskap med 3 forskjellige fedre til barna).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Håkon Havik

Hei EspenSer at det er en stund siden du postet dette innlegget, men lurte likevel på om du kunne hjelpe meg med et oppslag:Jeg søker nemlig informasjon om foreldrene til Sevat Haagensen, i følge Familysearch født i Ål den 28.06.1810 og døpt den 08.07.1810. Foreldrene er oppgitt å være Haagen Halvorsen og Anne Sevatsdatter. Er det noe mere info om foreldrene å finne i kirkebøkene? Har en mistanke om at barnet var uektefødt.Vennlig hilsen Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Hei HåkonSevat, Anne Sevatsd Braatens u.b.m. Haagen H.Spindel Nes, f. 28.06.1810, dpt. 08.07.1810.Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Anne, f. 1788. Uekte. Far: æktemann Sevat Olsen Granhagen Mor: kone Sigri GiemundsdrAnne, f. 1776. Ekte. Far: Sevat Olsen Granhagen Mor: Aagoth LarsdrSistnevnte Anne bodde på Sundre 1801: LenkeHilsen Espen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Lise Moen

HeiDu har nylig gitt meg opplysninger som jeg er takknemlig for. Jeg har et nytt spørsmål: Aagot (eller Ågot eller Aagodt) Kittilsdatter Turrhaug (født Strand 15/5-1836) fikk en sønn med Kristian Johannessen.Barnet ble født i Ål den 20/8-1856 og døpt Thor. Disse opplysningene fikk jeg av Nils Noss for flere år siden, men har ikke klart å finne ut noe mer. Det er jo ikke sikkert han levde opp. Hvis du har noen kirkebøker utenom de du nevnte, så kanskje du finner noe. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Jeg har ikke de aktuelle kirkebøkene hjemme, men jeg skal undersøke det. Det blir muligens ikke før torsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Hei Espen!Jeg har fått SVÆRT god hjelp av deg før, så jeg prøver meg igjen. Du ga meg disse opplysningene:Døpt 13 Jan. 1750 i Aal: Jon Knudsen Qvindegaardens b. Ingbret. Faddere: Ole Dok, Arne Herbrandsen Tvete, Lars Iversen Qvindegd., Birgit Knudsd: Houven ?, Sigri Svendsd: HægsetJon Knudsen giftet seg med Ragnild Povelsdatter Rue den 10 mai 1756, så jeg tror ikke hun er mor til Ingebret.Har du noen oppslagsmuligheter som forteller om Jon Knudsen gift første gang og evnt om denne konens død?På forhånd takk for hjelpen, (igjen!)Mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Hei KristinBlant barna til Knut Hermosom Geilo-Slåtta g. m. Ragnhild Jonsdtr. nevnes Jon Knutson f ca. 1717, g 1755 m enkja Ragnhild Pålsdtr. Nedremyr-søre Rue, sjå søre Rue (Folk og fortid i Hol VII side 366-367). Søre Rue finnes i bind III, så der skulle du finne familien. Jeg tror de har Holsbøkene på riksarkivet.Hilsen Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Hei igjen Espen!Takk for opplysningene.Jeg er ofte på Riksarkivet,så jeg sjekker dette neste gang. Mener du at jeg også vil finne navn på Jon's første kone her?Knud Hermosom og Ragnhild er mine 5xtipp, har du flere opplysninger her?:o) Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Hei Kristin! Jeg er usikker på om Jon Knutson g. m. Ragnhild Pålsdtr., virkelig er det rette ekteparet. Men det vil nok komme tydelig fram når du sjekker med bind III. Si i fra hva informasjon du får etter og ha sjekket der. Hilsen Espen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.