Gå til innhold
Arkivverket

[#31501] Ellef Pederen, Træna?


Gjest Hilde Sjø Grande
 Del

Recommended Posts

Gjest Hilde Sjø Grande

Jeg tror Ellef Pedersen var fra Træna. Han ble født ca 1743. Han var gift med Ane Christensdatter født ca 1741. Jeg har funnet 8 barn, hvorav to av sønnene er i min direkte slektslinje, nemlig Hans Ellefsen gift med Inger Birgitta Jacobsdatter, og Carl Andreas Ellefsen gift med Elisabeth Jensdatter. Det jeg gjerne vil vite er foreldre til Ellef og Ane, hvor de kom fra.osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Rita Kolberg

Skifter fra Meløy, Rødøy, Lurøy og Træna Svein Edvardsen.I skifte fra Sande, Træna 1763 til Synneve Ellefsdatter:Peder Ellefsen , død Ellef Pedersen sønn av Peder 18 år.I skifte fra 1749 står moren til Peder, Anne Pedersdatter.Anne-Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

1. Ellev Pedersen, f. 1743 i Sanna, Træna, d. ca. 1804 i Sanna, Træna. Han giftet seg med Anne Christensdatter, gift 5 jun 1768 i Træna, f. ca. 1745 i Sande, Træna.Foreldre2. Peder Ellevsen, f. etter 1714 i Hikelen, Træna. Han giftet seg med Maren Christensdatter, gift 1743.3. Maren Christensdatter, f. ca. 1713, d. 1785 i Træna.Besteforeldre4. Ellev Olsen. Han giftet seg med (1) Ane Olsdatter, d. ca. 1714 i Træna. Han giftet seg med (2) Anne Pedersdatter.5. Anne Pedersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har iallefall noe om anene på Anne Christensdatter:Hennes far var iallefall Christen Christensen som det var skifte på i Sanna i 1768, og hans kone ved dette skiftet var Inger Andersdatter. Det er sannsynlig at dette også var mor til Anne, og at det er disse med navnene Christen Christensen og Inger Andersdatter som ble trolovet i Nesna 01.05.1741. De ble senere gift, og Christen Christensen er i kirkeboka for Nesna beskrevet som Christen Christensen Sande. Jeg tror ganske sikkert at dette er foreldrene til Anne, og Inger Andersdatter var fadder til Annes og Ellefs sønn Peder Ellefsen i 1772(døpt 06.09.1772).Ved skiftet etter Christen Christensen i Sanna i 1768 er disse barna nevnt:-Ole Christensen 18 år-Anders Christensen 10 år-Anna Christensdatter 18 år-Berethe Christensdatter 14 år. Hun var fadder på min ane Ole Ellefsen døpt 01.04.1775. Ole var bror av din Hilde sine aner Carl Andreas og Hans. At hun var fadder på min ane Ole her styrker iallefall sannsynligheten for at jeg har funnet riktige aner til Ane Christensdatter.-Karen Christensdatter 10 årJeg har ikke funnet noen av disse barna som døpt hverken i Rødøy prestegjels(Træna gikk under Rødøy) eller i Nesna.Jeg har tatt sjansen på at Inger Andersdatter fra Forsland i Nesna var mor til Anne, og hennes foreldre var Anders Hemmningsen Forsland født ca 1651-1663, og Ane Hansdatter. Anders ble gravlagt i Nesna Dom 3.post trinit. 1739, og var da oppgitt å være 76 år. Han var 50 år ved manntallet 1701. Ane Hansdatter var 64 år da hun ble gravlagt i Nesna Dom 14.p.trinit. 1737, og ble altså født ca 1663. Barn av disse døpt i Nesna:1)Berethe Andersdatter døpt 6.søndag etter påske(04.05)1704 i Nesna. Hun ble gift med Joen Christensen Sande 09.10.1736 i Nesna kirke, og de ble forlovet i Nesna 23.07.1736. Berethe døde ca 1744.2)Hans Andersen døpt 23.p.trinit. 1706((07.11.1706).3)Hemming Andersen døpt 4.søndag etter påske(11.05)1708.Han ble først trolovet i Nesna 3.p.paascat 1733 i Nesna, og de ble gift i Dønnes kirke 4.p.trinit. 1733. Hemming døde ca 1769.4)Oluf Andersen Forsland døpt 11.p.trinit.(23.08)1711.5)Kirsti Andersdatter døpt 14.p.trinit(17.09)1713. Hun ble trolovet 2.påskedag(22.04)1737 med Peder Olsen Forsland i Nesna kirke, og de ble gift i samme kirke 25.06.1737.6)Inger Andersdatter døpt søndag sexagesima(16.02)1716.Den Inger Andersdatter som holdt til på Sande i Træna ble iallefall gravlagt 13.p.trinit(07.09)1784 på Træna.I 1775 er det skifte i Sanna i Træna på Ole Christensen(nevnt i skiftet etter Christen Christensen i Sanna i 1768 som sønn), og hans mor var Inger Andersdatter står det i dette skiftet. Søsken var:-Anders Christensen 19 år-Anne Christensdatter som var gift med Ellef Pedersen Sanna-Karen Christensdatter som var i tjeneste hos Hans Monsen i Forsland(at hun var i tjeneste i nettopp Forsland er jo også noe som styrker teorien om at moren Inger Andersdatter den Inger Andersdatter som var fra Forsland i Nesna. Anne og Karen er i skifte i 1775 nevnt som døtre av Ole Christensen, men det må jo være feil.Noe annet som styrker teorien om at Inger Andersdatter Forsland fra Nesna var til Anne Christensdatter er at Inger Andersdatter sin mor het Ane Hansdatter, og Ane eller Anne Christensdatter kan ha blitt oppkalt etter sin mormor. Hans er jo også et navn som går igjen i etterslekten til Anne Christensdatter. Merk også at Inger Andersdatter sin søster Berethe giftet seg med en fra Sande(se over).Jeg har vært hjemme hos mine foreldre i Trøndelag, og har derfor ikke sett dette før i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Far til Ane Christensdatter kan være den Christen Christensen som er nevnt i skifte etter sin far Christen Olsen i 1714, og denne Christen Olsen var gift med Berethe Gabrielsdatter. Som verge for Christen Christensen i 1714 var oppnevnt farfaren Ole Pedersen Sande. Dette er noe usikkert fordi det er minst 2 Christen Christensen Sande eller Sanna på samme tid, men Ole og Berit går jo igjen i etterslekten til vår ane Christen Christensen.Det var skifte på Berethe Gabrielsdatter i Sanna i 1738, og hun var da gift med Jon Christophersen. Hennes sønn i 1.ekteskap var Christen Christensen, men det står ikke noe mer om han. Barn i hennes 2.ekteskap var: Elen Joensdatter 20 år, Maren Joensdatter 14 år og Karen Jonsdatter 4 år. Formynder for alle barna var deres far Jon Christophersen.Noe som kan styrke teorien her er at en Karen Joensdatter var fadder på min ane Ole Ellefsen 01.04.1775(sønn av Anne Christensdatter og Ellef Pedersen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå går det litt i surr her, og det er selvfølgelig far til Anne Christensdatters far Christen Christensen som kan være nevnt som sønn av Christen Olsen i 1714.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Sjø Grande

Hjertelig takk....Det har vært låst hos meg ved Ellef Pedersen så det er godt å komme videre. Du skulle tilfeldigvis ikke ha slektstavlene dine på nett? :)Hilsen Hilde Sjø Grande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Dessverre har jeg ikke datakunnskaper til å få slektstavlene mine på nett, og jeg har ikke mer på Ellef Pedersens og Anne Christensdatters aner enn det jeg har skrevet her. Jeg har jo mye slekt på Helgeland, så det kan jo hende vi har flere felles aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Må rette opp en liten feil her i innlegg 5, og Ane Hansdatter som var 64 år da hun døde i 1737 blir selvfølgelig født ca 1673 og ikke 1663(1737- 64=1673).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.