Gå til innhold
Arkivverket

[#31503] Grethe Langelow/Langeloe, Porsgrunn-Brevik 1770-årene


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Johan/Jan Friderich Langelow var kjøpmann og trelasthandler i Porsgrunn fra 1730-årene og fram til 1743 da han flyttet til Brevik. På grunn av uoverensstemmelser med andre kjøpmenn i Porsgrunn ble han pressset ut av byen, og han levde visstnok deretter i små kår i Brevik. Han var gift med Anne Cathrine Kistine Grøtter/Grot. De hadde sannsynligvis i hvert fall følgende 5 døtre:1. Anne Cathrine/Christine Langelow, døpt 2/11 1736 i Solum. Gift 12/6 1766 i Brevik med borger og skredder Ole Michelson Dahl.2. Margrethe Hedevig Langelow, døpt 3/12 1737 i Solum.3. Conradine Fridericha Langelow, døpt i Solum 27/10 1739.4. Maria Langelow. Nevnt som fadder flere ganger i Brevik i 1760- og 1770-årene.5. Grethe Langelow. F. 1741 i Porsgrunn. Fikk jf. FamilySearch sønnen Idius med Idius Gastman. Idius jr. ble (jf. samme kilde) døpt i Brevik 28/4 1775.6. Johanna Lodovica Langelow. Gift 28/10 1784 i Eidanger med Lars Bøe.Jeg er særlig interessert i Grethe Langelow. Hun arbeider ved ft. 1801 som tjenestejente hos Jørgen Wright i Porsgrunn. Hun er ellers nevnt i flere innlegg i denne debatten: (bl.a. innl. 71).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

La meg få føye til - som vel nevnt tidligere - at Grethe Langeloe står oppført som ugift i 1801. Dersom det er hun som er mor til nevnte Idius Gastman, må han altså ha vært 'uægte'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Johan Friderich Langelov fra Solum Sogn begravet i Brevik 2/4 1768, 70 år gammel (kilde: www.gamlegjerpen.no).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En pussig navneopplysning: Lenke Lite trolig kanskje, at Grethe Langelows sønn og far til barnet faktisk hette Idius?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Langelow-døtrenes mor, Anne Cathrine Kistine Grøtter, kan vel ha vært datter til Conrad Grøtter. Han var sorenskriver i Nedre Telemark 1719-1738 (døde d.å.) - og hadde tidligere vært materialskriver på Kongsberg (Lenke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Lite opplysninger å finne ved søk etter Anne Cathirne Kristen Grøtter.Den eneste jeg kom over gjenom F.S. var denne damen, med de usikre opplysninger om fødselsår, opphav , men her er nevnt en ektefelle som jeg heller ikke finner passer.LenkeVet ikke om du får noe ut av dette.Ved søk på Conrad Grøtter finner jeg kun noen i Tyskland der etternavnet begynner på ( K og ingen på G)I Bayern var det et par på den tiden.Hvor Grøtter -familien som var i Kongsberg, stammer fra, er vel ikke så godt å vite?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hvor denne Nils Christopher Steinshorn , Anne Cathrine K. Grøtters ektemann stammer fra, er heller ikke klart.Jeg kjenner til gårder i Øvre Eiker med navn Stenshorne. Det er godt mulig det også finnes i Telemark?Legger inn en lenke fra Stenshorne i Ø.Eiker. LenkeKort avstand til Kongsberg, om det er der Anne Cathrine K. Grøtter ble født? ( Hun må vel da ha vært gift 2 ganger om det er samme damen det nevnes ?)Nokså forvirrende så langt.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hei, Gunn! Jeg er nokså overbevist om at det er samme damen. Hun må da først ha vært gift med Nils Christopher Stenshorn - et kort ekteskap, i så fall. Deretter (før 1736) må hun så, som enke, ha giftet seg for annen gang med Johan Friderich Langelow. Sannsynlig fødested for Anne Cathrine Kistine Grøtter: Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei ! Jeg har ikke grei å finne denne Nils Christophersen Stenshorn(e) døpt i Ø-Eiker ca 1700 til nå Det er vel ikke lett å finne han når vi ikke vet eksakt dåpsår? Det ligger en god del opplysninger på Dig. ark. over døyte i Ø.Eiker i passende tidsrom. Kan hende det også er mulig å finne det første ekteskapet til Anne Cathrine her?Legger inn en lenke til en tidlig døpt fra Stenshorne. LenkeHar ellers ikke funnet Stenshorne-gårder eller plasser i 1801-tellingen andre steder enn i Ø. Eiker.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om dette kan være en mulig kandidat til første ektemann til Anne Catrine f. ca 1700.Denne Nils kunne vel passe i alder til denne herren. Riktignok er bostededet ikke nevnt, men Vestfossen er nok fødested, og mange er ikke ført opp med bosted. LenkeDessverre er det ingen oversikt i digitale arkiv over giftemål i Kongsberg/ Sandsvær/ Ø.Eiker -området ca. 1730.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Den som er døpt her (1699), er vel Niels Nielsen - og faren, altså Niels Christophersen, er nok da for gammel til å være 'vår' mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.