Gå til innhold
Arkivverket

[#31506] Kirkebok for Malvik i Strinda 1816.


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiEr det noen som har mulighet for et oppslag i denne kirkeboken?Det ligger kirkebok for Malvik tilgjengelig på nettet, men ikke dette årstallet. Hvorfor?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders L. Gjervan

Hei Lars Ove ! Opplysninger om dåp, konfirmasjon og begravelse i Malvik i 1816 ligger ute på RHD. Vielser for 1816 mangler. Mvh Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei AndersJa er det ikke typisk? Det er faktisk en vielse i 1816 jeg så veldig sårt trenger. Men kanskje det er noen der ute som kan hjelpe meg allikevel?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre   Larsen

Det er faktisk mulig å finne vielser fra Malvik i Sør Trøndelag fra 1796 til 1888, men hva som er mere interessant er hvem du søker, jeg har ingen krystallkule, derfor Navn og det du vet. Jeg skal forøvrig på Deichmann på onsdag og der ligger jo filmene fra hele landet, kanskje får jeg tid hvis jeg vet hva jeg skal lete etter. Mvh. Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei KåreJeg må le. Ser nå at jeg hadde glemt å skrive hva/hvem jeg søker. Det er giftermålet mellom:Esten Pedersen og Ingeborg Jonsdatter. I følge FS ble de gift 12/7-1816.At de ble gift er jo sikkert, men det jeg er ute etter er om giftermålet kan si noe om hvor Esten kom fra. Bygdeboken sier fra 'Røros-traktene', men for å komme videre må jeg helst ha det litt mer konkret, og helst Estens foreldre.Det hadde vært veldig snilt av deg hvis du kunne ha gjort et oppslag for meg.På forhånd takk !Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre   Larsen

Dette var mye bedre, jeg skal undersøke både vielse og trolovelse, siden disse ikke sjelden utfyller hverandre. Da er det bare å håpe på at de har reparert alle leseapparatene som er merket ustand, svaret kommer på torsdag,dersom ingen andre er raskere. Mvh. Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre   Larsen

Nå har jeg funnet kirkeboka, ungkar og kusk Esten Pedersen Herjuan, og Ingebor Jonsdr Lille Malvig. Se Malvik Bygdebok 1 A side 358, hun er sannsynlig født i 1786. Disse ryddet plassen Herjuaunet. Kan muligens mora hans komme fra Herjuan? Esten er ett navn som går igjen i generasjoner her.Malvik bygdebok 1B side 286. Jeg kunne ikke finne trolovelsen. Håper det kan være litt hjelp i dette. Mvh. Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det er vel Ingeborg Jonsdatter, født 1790, som er ført som død her Lenke ?Det stemmer godt med hennes alder i FT 1865 som var 76 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre   Larsen

Med alle forbehold når det gjelder bygdebøker, jeg antar det er samme person som under Herjuaunet er født i 1790, og på Lille Malvik står ført som datter av Jon, født 1786. Avvik på 4 år på en alder av over 70, er slett ikke uvanlig.Det er kjekt å ha i minnet når man skal verifisere ved dåp i kirkebøkene.Det kan spare oss for mye arbeid. Mvh. Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er vel Ingeborgs fødsel. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=1660daap&gardpostnr=2490&merk=2490#ovre>LenkeSamme foreldrepar fikk en datter med samme navn i 1786. Her finner du dem trolig som stedøtre i 1801.Trolig er da både mor og far døde.Som man ser er begge søstrene Ingebor Jonsdtr. i live henholdsvis 11 og 15 år gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiFørst hjertelig takk til Kåre for at du gjorde et oppslag i kirkeboken.Bare synd det ikke stod noe om hvor Esten kom fra, så nå lurer jeg fælt på hva jeg skal gjøre.Og så Astrid og Rune: Takk til dere og, men jeg regner kanskje med at Estens aner forblir et mysterium.Kanskje jeg må bruke UFO-varianten? (Hessdalen er jo i området. Kan det tenkes at Esten 'hoppet' av?)Er åpen for alle andre forslag.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg tror i alle fall vi kan slå fast at han ikke var født i Malvik.Dersom man ser på barna til Esten og Ingeborg, så finner jeg følgende:Jon, Martha , Sophia , Anders , Peder , Marit og Inger.Marit og Jon er Ingeborgs foreldre. Peder er oppkalt etter Estens far.Da sitter vi igjen med tre alternativer for mor til Esten.På FamilySearch IGi finner jeg en Esten Persen døpt 20.08.1780 i Tolga, Hedmark med foreldre Per Olsen og Ingri Estensdtr.Kanskje et totalt blindskudd, men et sted skal man jo begynne. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og for om mulig å kaste mer bensin på bålet.Samme kilde som i forrige innlegg gir også denne kandidaten. Esten Pedersen døpt 24.01.1779 i Horg, Sør-Trøndelag med far Peter Krogstad Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiJeg har også vært innom tanken på at Tolga er et mulig fødested for Esten, og jeg har sett på alternativet som Rune fant. Også når det gjelder navnet på barna er nok dette kanskje det riktige.Det som er sikkert er at Esten ved flere anledninger har oppgitt å komme fra Røros-traktene, og Tolga kan vel sies å være det?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg antar at Horg pr.gjeld er det samme som Melhus i Sør-Trøndelag. Der finner jeg ganske riktig to gårder som heter Krogstad (ref. innlegg nr.15). Men der er ingen Peder, ei heller noen Esten der i 1801. En eventuell kikk i bygdebok for Melhus kan kanskje gi informasjon om Krogstad-gården og en eventuell videre skjebne for Peder og hans sønn Esten.Når det gjelder kandidaten i Tolga, Hedmark så kan jeg ikke finne ham der i 1801.Hvordan Røros ligger i forhold til Tolga, vet jeg ikke, men Røros ligger vel i Sør-Trøndelag og Tolga i Hedmark. Jeg vet imidlertid ikke hvor grensene gikk i 1801 sammenlignet med idag. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiHorg ligger i Melhus, og ganske langt fra Røros.Tolga ligger vel tre mil sør-vest for Røros, så det er vel i 'traktene'.Jeg har forsøkt å eliminere her, og jeg finner heller ikke den Esten fra Horg i 1801-tellingen. Men han ville vel aldri ha oppgitt å være fra Røros-traktene skulle jeg tro.Men alle nye innspill mottas med takkMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Lars Ove!Jeg ble litt hekta på dette - har begynt å se på faddere på barna til Esten Pedersen og Ingeborg Jonsdatter. Da finner jeg ut at Ingeborg kom fra Lille Malvig som kirkeboka sier (innlegg 7). Foreldrene hennes het Jon Jonsen og Marit Andersdatter, men de var begge døde i 1801, så Ingeborg og hennes søsken bodde hos stefaren. Så er det to Ingeborg, en født i 1786 og en født i 1790. Malvigsgjedet under Malvig 1801 LenkeTo av søstrene nevnt her opptrer som faddere: Sophia Jonsdatter født 1778 og Jodda Jonsdatter født 1778 som tydeligvis var gift med en Claus Andersen (også fadder, deres barn er også faddere) som arbeidet ved Mostadmarka Jernverk i Malvik.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei AstridDette var interessante og nyttige opplysninger. Takk !Hvis jeg tar en 'råsjans' på at Esten er født i Tolga, og hvis jeg søker på disse foreldrene: Per Olsen og Ingrid Estensdatter, får jeg følgende barn:Ole, døpt 1/1-1784 - Anne, døpt 8/11-1778 - Esten, døpt 20/8-1780 - og Dordi døpt 3/1-1790.Det som er litt merkelig er at jeg finner ikke igjen noen i 1801-tellingen ????(borsett fra Esten kanskje)Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.