Gå til innhold
Arkivverket

[#31509] Gønner Pedersdtr. Lundsæteren, født 1849 i Brøttum. Slekten på farssiden.


Gjest Magne Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Halvorsen

Min oldemor Gønner Pedersdatter Lundsæteren var i følge Brøttumsboka hjemmehørende på Thoreshaugen under Solberg. Hun ble født i Brøttum 1849 og levde helt fram til 1943 (datteren Olga Halvorsen døde i 1996, og ble 103 år gammel. Hun var gift med Petter Pedersen Kindestuen. Kan noen hjelpe meg med slekten bakover på oldemors farside. Jeg har et notat liggende som sier at farens navn var Peder Olsen, men har ikke noe annet belegg for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Herberg

FT 1865 viser en Gønner Pedersdatter i Ringsaker. Hun er datter av Peder Olsen (41) og hustru Maria Jehansdatter (39). Han er husmann med jord i Halden. Gønner har en bror, Johannes (19). Du kan jo starte med disse. hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Og ved søk på FS fant jeg denne karen i Ringsaker:Peder OlsenBirth: 20 APR 1825 Ringsaker, Hedmark,Father: Ole Pedersen Mother: Kirsti MonsenDette kan jo være en aktuell kandidat.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Gønner Pedersdatter f.24/12 1850 døpt 13/4-1851 Steenseie, Ringsaker. Foreldre:Peder Olsen og Maria Johannesdatter. De giftet seg 14/4-1841 i Ringsaker. Ett barn til:Johannes Pedersen f.12/4, døpt 4/7-1847 Steenseie, Ringsaker. Peder Olsen er født 26/11-1809 Hougerie, Biri.Far:Ole Hansen. Peder Olsen flyttet fra Biri til Fuglseng i Ringsaker for at tjene, 23/11-1828, Att. fra Biri dat. 18/6-1828. Han flyttet fra Refling i Ringsaker til Nes 30/9-1836. Så flyttet han, Udtj. jæger, fra Sterud på Nes 21/4-1840 til Dæhlieie paa B. for at gifte seg. Att. fra Nes dat.14/4-1840.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Halvorsen

I lenken til FT 1865 er alderen til hhv. Peder og Maria oppgitt til 41 år og 39 år. I FT 1875 er fødselsårene oppgitt til å være 1809 og 1811. Det er vel de samme personene, bare at tellingen i 1865 har bommet med 15 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Maria Johannesdatter f.3/9 døpt 8/9-1811 Nordre Sætherseie, Ringsaker. Foreldre:Johanes Hansen og Inger Jørgensdatter. Obs. Når Maria ble konfirmert heter mora Inger Eriksdatter! Johannes og Inger må ha flyttet inn, er ikke gift i Ringsaker. Ellers har du vel rede på alle barna til Gønner og Petter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Herberg

husmann under Fuglseng på Ringsaker. Guri er datter av Ole Olsen Tralrud, f 1749 og hustru Magnild Olsdatter, f 1758. Magnild datter av Ole Arnesen Tømtstuen, f 1718, og hustru Berit Johansdatter, f 1724. Guri hadde en bror, Ole f 1791 - d 1876. Ole dro til Aasnes glassverk i N-Trøndelag, senere over Børgefjell til Susendal. De var blant de første som slo seg ned som bofaste i Susendalen, og det er skrevet flere artikler om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Herberg

Første del av forrige innlegg forsvant. Jeg prøver på nytt Over til Biri. Peder Olksen f uekte 1809, konf 1924. Mor: Guri Olsdatter, f 1780 i Tralrud under Tømten, Biri Øverbygd, 1824 inderst på Hegge, Biri. Viet 0303-1825 Bk til enkemann Henrik Larsen, f 1774. Fra 1825 husmann under Fuglseng på Ringsaker. Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Halvorsen

Takk til Bjørn og Hans!Oversikt over barna til Gønner og Petter har jeg fra Brøttumsboka. Det er ikke alltid denne er til å stole på, derfor nevner jeg navnene her:Pauline f. 1876. Petter f. 1880. Petra f. 1882. Marcus f. 1884. Augusta f. 1886. Syver f. 1889. Olga f. 1893. Olav f. 1896.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Pauline var Uekte. Mathias f.1878. Bror til Gønner, Johannes er gift, har en sønn. Det ser også ut til at Johannes drar til Amerika i 1882.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.