Gå til innhold
Arkivverket

[#31513] Brantenberg - en forvillet svenske på Voss


Gjest knut fasting
 Del

Recommended Posts

Gjest knut fasting

I den norske folketellingen for 1875 finnes på Voss, Hordaland, en Karl Brantenbergssøn, blikkenslager av yrke, født 1831 i Kristinehamn.Han er antagelig identisk med Karl Wilhelm Brantenberg som finnes på FamilySearch/IGI og gifter seg på Voss i 1878 og 1892. Han emigrerte senere til USA.Ifølge FS/VRI er hans foreldre L.H. (Lars Henrik) Brantenberg og Sophie Harselblad (Hasselblad).Er det noen som kan hjelpe med opplysninger om hans liv og familieforhold på Voss ? (f.eks. spilte han hardingfele?); o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei Knut.Når det gjelder Brantenbergs musikalitet og evntuelle evne til å traktere en fele tror jeg kanskje det ligger en navneforvirring til grunn her.Du tenker selvfølgelig på Harry Brandelius, men han var dårlig med fela, men desto bedre til å synge. Og det var visst nok ikke noen ku og eller saue-'lokker' han var mest kjent for, så jeg tror ikke Voss hadde vært noe sted for ham.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Denne gjengangeren Olav den Hellige har ingen avsporende evne i dette temaet.I de bygdebøkene som foreligger for Voss må da det stå noe om de ettersøkte - innlegg nr. 1. Mitt bidrag med den siste lenken var et skudd uten noen forekommende blink dessverre. Kan være riktig å få temaet til topp igjen når ferien avtar, såfremt ikke noen kan slå opp nå snart.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ved folketellingen 1900 er Karl B. ført som enkemann [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f01235&gardpostnr=260&personpostnr=2002&merk=2002#ovre>LenkeSkifteretten ble i 1905 underrettet om at han hadde etterlatt seg tre døtre, to av disse i Amerika. Det ble holdt registrering, og boet er sluttet 17. mars 1906. Hver av døtrene fikk noen kroner, og navnene på disse tre er Sofie, Amanda (?) og Kristina.Det er vel Kristina som var igjen i Norge. Hun var på Voss i 1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Takk skal du ha. Jeg har funnet Amanda i emigrantregisteret, Sofie har jeg foreløpig ikke funnet.Ifølge IGI gifter Karl W. seg i 1878 og om igjen i 1892. Amanda er født i 1871 og Kristina i 1875.Hvem kan være mor tid disse 2? Var han 'samboer' og giftet seg med moren i 1878 ?Så får jeg lete etter Sofie......; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Kristine Karlsdatter ble født på Vinsand 13. juni 1875. Foreldrene var blikkenslager Carl Wilhelm Brantenberg og kone Guri Johannesdatter. Kristine ble konfirmert 5. oktober 1890. Da bodde hun på Mossefin. Presten var svært fornøyd med hennes kunnskaper: 'meg. godt +'.Det er fristende å tro at det er Guri Johannesdatter som er registrert her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Det er nok søsteren ja. Amanda dro 1/11 året før.Da ser det ut til at alle 3 døtrene har samme mor, Gurine J. som antakelig dør i 1875, gift ca. 1870. Kristina kaller jo sin datter Sigri Gurine A. Hvem er forresten faren, A?Jeg har forbindelse med noen amerikanere som er etterkommere av de 2 søstrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Sigrid Gurine, datter av 'Ungk. Skredder Anders Johannessen Nestaas og Pige Kristine Carlsdtr Brantenberg', ble født 30. mars 1899, hjemmedøpt 30. april 1899 av blikkenslager Karl Brantenberg, med stadfestelse av dåpen i kirken 7. mai 1899. Barnefaren hadde tilhold på Dale i Brudvig, mens moren bodde på Mossefin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

På FamilySearch VRI finner jeg også en Karoline Karlsdatter Brantenberg, f. 12/7 1877, døpt 22/7. Foreldre: Karl Johan Brantenberg og Inger Gudbrandsdtr.Er dette den samme Karl og en 4. kone?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Karoline, født 12. juli 1877, og døpt på Voss 22. juli samme år, var datter av blikkenslager Karl Johan Brantenberg og pike Inger Gudbrandsdtr Kvale fra Vestre Slidre. Barnet var 'uægte'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Her må det nok lokalkunnskap til, ikke spor av noen Johannes. Hva med Ulvik-varianten, se 19.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Barnefaren er nok mannen i folketellingen 1900 nevnt i innlegg 18. Anders August, sønn av veiarbeider Johan Andersen, født 1844, og Marit Olsdtr, født 1850. Gutten ble født 19. oktober 1878, og døpt i Vinje, Vossestrand 26. desember 1878.Men da han ble konfirmert 1. oktober 1893 var han på Næstaas på Voss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.