Gå til innhold
Arkivverket

[#31514] Emma Marie Slaatta Johnson, 1890-1995 - utv. til USA


Gjest Celvin Ruisdael
 Del

Recommended Posts

Gjest Celvin Ruisdael

EMMA MARIE SLAATTA JOHNSONutvandret fra Norge til Wilmot (Sør-Dakota), siste bosted var Westmoreland, Pennsylvania. SSDI-registrering Emma S Johnsonfødt den 1.4.1890død den 7.7.1995alder 105-3-6JEG MANGLER OPPLYSNING om hvor i Norge hun kom fra. Har noen av dere kjennskap til henne ?Mvh, Celvin Ruisdael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Du kan lese om Emma Marie Slaata Johnson her: http://shs.missouri.org/new02/sept02.htmlEmma Maries barnebarn forteller:'My grandmother Emma Marie Slaatta Johnson, lived to be over 105 years old! She and twin sister, Kirsten Gurine, were born on April 1, 1890, to 19-year-old Ingeborg Slaatta, second wife of her father, Helleck. Both had emigrated from Norway to Wilmot, a small town in South Dakota. Ingeborg died in childbirth and the babies were taken in by different families. Emma being more fortunate as Kirsten died four months later, possibly of milk fever. Annie Hegna, a teenage neighbor who lived with her parents, cared for Emma. When Annie married Bunder Breim four years later and moved to his farm, Emma went along. Helleck eventually moved about fifty miles away to Milbank, where he ran a feed mill. He visited her as often as possible while she was growing up and also provided for her financially through her first college years. He died in October, l909, of typhoid fever.' Der sies altså at hun ble født i South Dakota.Jeg finner Emma Slaata f. april 1890 i census 1900 hos Breim-familien i Garfield township i Roberts county i South Dakota. Da sies det at hun er født i South Dakota av norske foreldre. Jeg finner henne samme sted i census 1920. Også da står det at hun er født i South Dakota av norske foreldre. I folketellingen 1930 bor hun med ektemannen Edwin i Minnesota. Også da sies det at hun ble født i South Dakota.På Ancestry finner jeg dette:Name: Edwin Nathaniel JohnsonSpouse: Emma Louise SlaattaParents: Nathanael Johansson Nathaniel , Anna SamuelssonBirth Place: Becker, Richwood, MNBirth Date: 3 February 1892Marriage Date: 28 July 1920 Minneapolis, Minnesota

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Emmas far, Hellek G. Slaata er født i mai 1861 han er i census 1900 enkemann i Garfield township i Roberts county i South Dakota. Innvandret 1884.Faren er vel her i 1865 skulle jeg mene: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

Hei igjen, JonTakk så mye for informasjon. Da havnet vi altså i Bø (Telemark). Ser at Slaatta-navnet også er med på siden linken peker til !Celvin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.