Gå til innhold
Arkivverket

[#31519] Oppslag: Kirkebok for Sund 1780-1782


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Er der ytterligere informasjon om opphavet til ekteparet i originalen?Ungkar Jon Evindsen Sandtorv Pige Anne Nielsdtr. Østerwold 26te Maji 30 Junii 1782: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=sundvigd&gardpostnr=784&merk=784#ovre>LenkeDenne Jon Evindsen er konfirmert i 1780, står der evt. noe om opphav ved innføringen 21de Sønd: eft Trin:?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det står ikke noe mer i kirkeboken enn i databasene. Kanskje vil det kunne finnes noe i innrulleringssjefens ruller fra 1749 og oppover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det er ikke noe i hovedrullen 1749-1777, eller de etterfølgende rullene, som tyder på at Jon Evensen er født på Sandtorv. Even Andersen er registrert som oppsitter i 1761, men i listene over barn står det ikke noen Jon E.Men jeg finner ham heller ikke på noen av nabogardene i samme kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Tusen takk for hjelpen, om enn vanskelig, dette...Bygdeboka der ute har registrert ham som sønn av et par som ikke giftet seg før ti år etter han var født. Tvilsom teori, da han ikke er nevnt i skiftet etter 'moren', og heller ikke funnet døpt i Sund rundt 1763. Men han er konfirmert fra Sandtorv i 1780, og dør så i 1788, uten at jeg har funnet noe skifte på ham. Han hadde da kone Anne Nielsdtr. og sønnene Ole og Ørje f. 85 og 83.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Hei Heidi!Gratulerer med siste skudd på stammen.Jeg fant ikke Ørje i kirkeboken, når er han døpt?Men Ole fant jeg døpt 9. Søndag Efter Trinit 1785(Sund A5 s. 427). Foreldre: Jon Evindsen og Anne Nielsdtr. Fadrer: Lars Enersen, Niels Larsen, Ole Larsen, Kari Morthensdtr og Ane Ellingsdtr alle fra Østervold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Tore, takk for hilsen! Det ble ingen Tore på oss, da - men Conrad Anton! ;-)Takk for oppslaget i kirkebok! Når det gjelder Ørje, så er det bygdeboka som fører ham som født 1783, ikke noe mer... Bygdeboka har også moren, Anne Nilsdtr. Østervold, som født 1761, men om hun er søster av Elias Nilsen Østervold (som sønnen Ole er krøpling hos i 1801), så er hun neppe født så sent. Det kan også være at Ole bor hos Elias i 1801 fordi Elias si kone Ane Ellingsdatter er guttens fadder? De andre fadderne finner jeg også på Østervold, naboer, men utenfor den nærmeste slekt.Om denne familien har likevel AGÆ grepet ett og annet ut av løse luften, ser det ut til. Jeg har neppe anledning til å ta meg til SAB selv, med det første, men et dypdykk kunne kanskje hjulpet meg videre her. Noe er kanskje registrert når Jon dør 1788?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.