Gå til innhold
Arkivverket

[#31529] Schavenius.


Gjest Maria Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Maria Jørgensen

Hei!Er det noen som jeg kan hjelpe meg med opplysninger om en Peder Larsen Schavenius? I 1667 nevnes et brev fra han, til sin svoger Andreas Christophersen Tønder.Mvh Maria.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Skriver du TØNDER i søkefeltet øverst til høyre, finner du dessuten en rekke Tønder-debatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria Jørgensen

Takk så mye for alle svar! Men jeg er enda ikke blitt klokere på hvem denne svogeren Peder Larsen Schavenius er.:) Har sett på mine papirer med Tønder slekt, men det er ingen av Anders/Andreas Christophersen Tønders søstre som er gift med en Schavenius. Selvfølgelig kan det være en av de 'ukjente' søstre, som er gift med denne. Og det vil jeg svært gjerne finne ut av. Ifølge Hornemann og Christensen, hadde Christopher Nielsen Tønder, 19 barn i sine to ekteskap, noen skal være død ung, men tilsammen mangler det 6 jenter + navn på disse. ser frem til flere tips og forslag! På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

En Peder Larsen Schavenius skal være omtalt i: Svein Tore Dahls 'Embetsmenn i Midt-Norge i tiden 1536 - 1660.Venlig hilsen, Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria Jørgensen

Takk for opplysningen! Har desverre ikke denne boken lett tilgjengelig, så hvis det skulle være noen som kan bla opp i den for meg, så mottas det med stor TAKK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Finner ingen P.L. Scavenius i denne boken, men under fogder, Namdalen, står Christoffer Nielsen Tønders etterfølger Peder Lauritsen (1622-31). Det sies på s. 137 (siste utgave) at Peder i 1622 ble opplyst å være en svoger av Erik Audensen på N-møre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria Jørgensen

TAKK, TAKK! Det var jo litt synd at det ikke var den Peder som jeg var ute etter, men det er ikke noe annet å gjøre enn å lete videre...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Vel, er det ikke nokså sannsynlig at nettopp en av Christoffer Nielsen Tønders ukjente døtre ble gift nettopp med denne Peder Lauritsen (1622-31)som jo var Christoffers etterfølger (nokså vanlig på den tiden), og at Peder kan ha hatt etternavnet Arctander? Isåfall var jo denne Peder den ettersøkte svogeren til Anders Christoffersen Tønder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria Jørgensen

Jo, det kan jo være veldig mulig, og ingenting hadde vært bedre enn det, da har man kanskje enda en Tønderdatter å føre inn i slektstavlen. Men da kan han jo ikke være en svoger av denne Erik Audensen. ..? I Svein-Tore Dahls embetsmenn, står det noe personalia om denne Peder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria Jørgensen

Han kunne jo selvfølgelig ha vært gift flere ganger, og dermed ha flere svogere å velge mellom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria Jørgensen

Ja, Christopher Nielsen Tønder vet jeg det meste om:), men denne Peder er ganske ukjent for meg. Så vidt jeg ser, så kan ikke Peder Larsen Schavenius, og Peder Lauritzen Schavenius være samme person. Til det er fødselsår til sistnevnte alt for sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Man må jo selvsagt også holde åpent at Peder Larsen Schavenius ikke har noe med de øvrige Schavenius'er å gjøre i det hele tatt. Schavenius kommer som kjent av Skavbo (dvs. Skagenboer). I dagens Skagen-dialekt kalles en person fra byen fremdeles Skawbo. Schavenius er m.a.o. i utgangspunktet en geografisk bestemmelse - som så er blitt 'foredlet'/latinisert. Dermed er ikke navnet nødvendigvis mer spesielt enn den kjente og hyppig forekommende betegnelsen 'Vendelbo' (dvs. person fra Vendsyssel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Ser nå at Peder Larsen Schavenius' brev i 1667 er omtalt på s. 90 i siste utgave av 'Embetsmenn i Midt-Norge'. Innholdsfortegnelsens s. 88 refererer seg til forrige utgave. Men, viktigst her er at det fremgår at han oppholdt seg i KØBENHAVN da brevet ble skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Til innlegg 18:Jeg mener ja, Lauritz Clausen Schavenius som selv studerte i Wittenberg skal ha hatt to sønner som gjorde det samme og ble immatrikulert der som 'Norvegi' i 1617 (Sofus Thormodsæter: Norske magistre i Wittenberg, Kristiania 1917, s. 33). De må m.a.o. ha vært nokså jevnaldrende, men i Nermos slektssider er det ca 5 års aldersforskjell på brødrene Claus og Ditlev, muligvis i meste laget. Dersom moren (Mette Ditlefsdatter Fox?) var født ca. 1575 kan hun og mannen Lauritz ha rukket å få minst en sønn til. Kanskje noen kjenner navnene på de to immatrikulerte brødrene? Kanskje en av dem kan ha hett Peder - og være den vi leter etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Rostrup

Ad innlegg 6 og 11: Hvorfor er det bare Andreas Tønders søstre som er aktuelle som forbindelse til Peder Lauritsen Scavenius? Hvorfor er det ingen som ser på hans kones slekt? Og hvorfor er det ingen som ennå har giddet å slå opp i NKB, for der å oppdage at Dahl har utelatt Peder Scavenius’ tittel, nemlig «professor»? Andreas Tønders kone Karen Matsdatter var faktisk dansk og hadde mange søsken og halvsøsken i og omkring København. Peder Scavenius (1623-1685) var professor i jus fra 1661, i tillegg til generalprokurator, assessor i høyesterett og flere andre høyere bestillinger. Han var sønn av biskop over Sjælland Laurits Mortensen Scavenius, en fiskersønn fra Skagen, som ikke har noe med bispeslekten Scavenius i Stavanger å gjøre. Peder Scavenius’ kone hette Søster Jacobæa (1639-1693), en datter av biskop Jacob Mathiesen i Århus og Anna Caspersdatter Bartholin. Sistnevntes mor var Anna Finke (1594-1677), hvis søster Dorthea Finke var gift med professor Ole Worm (1588-1654). I sitt annet ekteskap var Ole Worm gift med Susanna Matsdatter (Medelfart), halvsøster til Andreas Tønders kone Karen Matsdatter.Svogerbegrepet var tøyelig på den tiden, i praksis en person gift med en slektning, også såpass fjerne slektninger som tremenninger. Det er godt mulig at Søster Jacobæa og Karen Madsdatter kan være nærmere beslektet enn den indirekte forbindelsen vist ovenfor, men det er uansett overveiende sannsynlig at det er et slektskap mellom Andreas Tønders kone og Peder Larsen Scavenius eller hans kone som kvalifiserer for uttrykket svoger, heller enn via Andreas Tønders søstre.Karen Matsdatters far biskop i Lund Mats Jensen Medelfart er det skrevet en hel bok om, en norsk bok som finnes på mange bibliotek: «Biskop i Lund (1620-1637) Dr. Mats Jenssøn Medelfar’s agnatiske descendenter af navn: Wibe og Lund» av Wilhelm Lassen, utgitt i Kristiania 1901. Her er vel alle hans barn i hans tre ekteskaper listet opp.En hel del av det ovenstående er å finne i Dansk Biografisk Leksikon, som er tilgjengelig her: http://runeberg.org/dbl/15/0017.html.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.