Gå til innhold
Arkivverket

[#31536] Sandven i Holbygda på Voss i 1558


Gjest arne kvitrud
 Del

Recommended Posts

Gjest arne kvitrud

Her en dag var jeg med bibliotekar Egil Henriksen til Ledaal-magasinet i kjelleren på Stavanger Bibliotek, for å finne noen gamle bortgjemte bøker. Bøkene ble gitt til Stavanger kommune sammen med eiendommen Ledaal for omlag hundre år siden. Bøkene sto opprinnelig på Ledaal, men i dag står bare deler av samlingen på Ledaal. Ledaal er i dag Stavangers representasjonsbolig og museum.Mellom alle bøkene sto det en liten pappeske. Jeg tittet oppi og tok ut innholdet. Der var det tre dokumenter, pent brettet sammen. Det eldste var et dokument fra 1558. Jeg skrev det raskt av, sjekket i DN etter dokumentet, men fant det ikke der! Det er ikke hver dag jeg støter uforvarende på et 1500-talls dokument, så jeg legger det ut her, i tilfelle noen kan ha nytte av det!Dokumentet var ca 29cm*13,5cm i størrelse. Den nederste langsiden var brettet til en kant og på kanten var det feste til tre seglremmer. I enden av hver seglremme var det avsatt et seglmerke, på noe som ser ut som voksklumper. Kvaliteten på seglmerkene så ut til å være rimelige gode, uten at jeg gjorde noe forsøk på å tegne dem av.På baksiden av dokumentet er det skrevet: Om Sandvin paa Vaas 1558Sammendrag: lagmannen Mats Størson, og borgermesterne Laurens Persen og Anders Persen i Bergen gjør det kjent og sant at mandag etter bottolfsmesse i 1558, kom Olav Mogensen og klaget på at Byritte Bårdsdatter på Sandven – som var gift med hans farbror, ga biskop Olav i Bergen 3,5 månedsmatabol i gården Sandven i Holbygden på Voss. Olav Mogensen mente seg å være rett arving og odelsmann til Sandven. Olav Mogensen ble tildømt gården, under forutsetning av at ikke noen kunne vise fram biskop Olavs skjøte på gården, eller at noen hadde pant i gården.Min avskrift (sikkert ikke 100% nøyaktig) av dokumentet ser slik ut – med den endring at jeg har brukt arabiske tall der originalen har romertall:Wij efftherschreffne Matts Størszenn Bergens oc guletings laugmande, Laurits perszen oc Anders Peerszenn borgemestere wdj bergen med meninge laugrettz paa brede almijning y forne bergen Giøre alle Witterlige oc kiendis met ehz wortt obne breff. Ad Anno dommij Mdlviij Mandag nest effthe botulphj kom for os wdj rette thene breffuizer Oluff Mogenss, oc gaff clage paa att byrritte baardz datter paa Sanduen som aatthe hans fader broder. gaff biscop oluff y Bergen 3,5 Mannarerboll wdj forne Sandven som ligge y holbygden paa wos Huilche 3,5 Mannatheboell Oluff Kiende Sig rett arffuinge oc odelsmand tiill att wore oc naar paa then tiid wdj omager icke eller end fim aar gamle, tha som fader hans døde, Oc the med wiget hand for Børen, Randsaget wij tha sagen oc dømde met meninge Lougretthens samtyche ehr paa att forne Oluff Mogenszenn bør att haffue forne sytt gaads igend wden peninge, oc the som the findis nogen Kiøbe breff, pantte breffue eller andar saadan, att biscop Oluff haffuer Kiøffe ehz, eller oc pantthz ehz tiil sig, tha gaa the om guls rett er, Tiill witnisbyrd her om tha hengger wij wore signiths her neden under Schreffuet wdj Bergen Aar oc Dag som fore seiger.Det andre dokumentet var et salgsdokument av en eiendom i Hollenderstredet i Bergen fra 1622. Jeg skrev ikke av dette dokumentet. Størrelsen på dokumentet var et sted mellom A4 og A3 – med langt mer tekst enn 1558-dokumentet. Det var merker etter tre seglremmer, men remmene og seglmerkene var falt av.Det tredje var et dokument som så ut til å være fra 1800-tallet, uten at jeg studerte det nøyere.Om noen vil lage en nøyaktig avskrift, se seglmerkene eller ellers skulle være interessert i originalene, så er det nok enklest å kontakte Egil Henriksen på Stavanger Bibliotek!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest arne kvitrud

Jeg var innom Stavanger bibliotek for å få tatt bilder av dokumentene og seglmerkene, men nå var det ikke mulig å finne dokumentene igjen...Legger derfor ved et bilde av en ikke helt god fotokopi av dokumentet om Sandven tatt i 2005.

bilete8187.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Brynhild Berge Person

Hei! Hei! Garden som er nemnt meinar eg er Sundve på Vossestrand,og soknar til Vinje kyrkje. Synd at originaldokumentet er komme vekk, eller er det kanskje komme for dagen i gjen? Er personane omtalt i bygdebøkene for Vossestrand?Haugianaren, Elling Eielsen Sundve, som er kjent frå det norske miljøet i Amerika, kom vel frå eit av bruka.Mvh Brynhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Disse personene er ikke omtalt i Ættebok for Vossestrand på Sundve.Men i 1614 solgte Mons Olson Bygd i Myrkdalen (nabobygda) 2 1/2 mmb odelsjord i Sundve til Kolbein Halleson/Havson Skjervheim for 49 rd. Fotokopi av originalen finnes ved Universitetet i Bergen.Elling Eielsen er oppført på Ytre Sundve 46f. Hans forfedre på Sundve kan føres tilbake til lensmann Botolv Sundve som var bruker 1633 - 45.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brynhild Berge Person

Hei! Garden som er nemnt meinar eg er Sundve på Vossestrand,og soknar til Vinje kyrkje. Synd at originaldokumentet er komme vekk, eller er det kanskje komme for dagen i gjen? Er desse personane omtalt i bygdebøkene for Vossestrand?Haugianaren, Elling Eielsen Sundve, som er kjent frå det norske miljøet i Amerika, kom vel frå eit av bruka.Mvh Brynhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Hei dere,Elling Eielsen var 5 menning til min tippoldemor fant jeg ut nå en dag, men mange er nok langt mer i slekt med ham. Har skrevet opp det du omsatte fra dokumentet, i tillfelle jeg kan få bruk for det seinare, man veit aldri, så jeg pleier å samle på viktige opplysninger til senere. Elling Eielsen og mange andre Haugianere står det om i boka : Haugiansk Frukt, samskipnaden Gjennom 100 år frå 1964. Boka var av Alfred Hamre.V.h. Svein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brynhild Berge Person

Takk, Norodd for at du undersøkte det!Skulle hatt desse bøkene sjølv.Eg har aner i frå Gavle og Gilbakken, som eg fekk vita om i Brukarforum.Svein. Tipp-oldeforeldra mine var haugianere,eg har lese mykje om ulike religiøse rørsler, men den boka du nemnte,har eg ikkje lese.Håpar for all del at dei forsvunne dokumenta kjem for ein dag, det er alt for mykje som blir borte.Mvh Brynhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.