Gå til innhold
Arkivverket

[#31537] Elise Marthine Halvorsdr. 1845-1934 Solum - Telemark


Gjest Hanne Ihlen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Ihlen

Leter etter tidlig informasjon om oldemor Elise Marthine Halvorsen f.1845 i Solum,Bamble og d.1934 i Brevik. Jeg har alt om henne etter ekteskapet med Carl Martin Olsen - og alle 12 barna. Er ute etter tidlige år og hennes foreldre/søsken. Informasjon er hentet fra Familiebibel,familie,Riksark og FS. Takker for all hjelp. mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Lurer på om dette er din familie i 1900 i Brevik. Farens navn Carl Olsen, men hustrus navn er ganske sikkert ganske forvansket.( Noe mangler her) LenkeHar ikke greid å finne Elise Marthine Halvorsdatter i 1865, til nå.( Godt råd med Solumslekt)Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ihlen

Hei, tenkte jeg bare skulle si at 'det' er slekta mi, morfar og oldeforeldre men har aldri forstått hva denne 'C' står for i fornavnet. Jeg må også føre til at tidlig i mine undersøkelser fant jeg ut at hun het Andersdatter til etternavn - men dette stemmer ikke med familiebibelen som finnes i familiens eie fra denne tiden, der er hun oppført som Halvorsdr. Der er alle barne til Carl og Elise skrevet inn, men dessverre ikke deres ekteskapsdato. Jeg skal prøve med på Solumslekta. Takk til dere begge. mvh. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

HeiKan dette være Elise i 1865 LenkeHer er de tydeligvis usikre på om hun heter Olsdatter eller Halvorsdatter. Kanskje en stedatter av Ole Svenkesen?mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ihlen

Ja var man ikke forvirret fra før.. men det er mye mulig at dette er et riktig skritt på veien, Laila. Merkelig at det ikke finnes noe om henne egentlig, så stedatter er faktisk en ting jeg ikke har tenkt på. Jeg får bare fortsette min leten, og håper på noen hjelpsomme mennesker - som deg! mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!På nabogården også med navn Røra, i 1865 bor det en Olea Halvorsdatter 24 år og en Anne Halvorsdatter 64 år. Kan muligens være i slekt med Elise Marthine Ols/ Halvorsen som er f. ca 1849? Solum.LenkeKan det være lurt å lete i bygdebøker for området etter opphavet til Elise ?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg vielsen til Ole Svendsen og Marie Kristensdatter, fra 1865 tellingen.LenkeSkal se om jeg også kan finne ut om disse har noen barn sammen.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant her på F.S. en Datter av dette paret i Telemark.LenkeFant også en Carl Olawus dpt 31 okt 1852 av samme foreldre- par.Fornavnet Elise stemmer ikke helt, men det er ofte feil på Fam. Search.Håper dette kan være til hjelp før søk i kirkebøker?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ihlen

Da kom det mange innspill fra deg,Gunn. Takk skal du ha, jeg spinner videre og håper at det blir en løsning på dette. Skulle så gjerne ha vist litt mer om oldemor. Solumslekta granskes,håper jeg finner noe der. Men når etternavnet endres, er det ikke lett! Takk iallefall. Tar også gjerne i mot om du skulle komme over noe annet! mvh.Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott om det jeg fant har vært til litt hjelp.Her lister jeg opp barna som jeg fant f. og døpt i Solum av foreldreparet Ole S. og Marie C.1. Inger Andrea Olsdatter f. 8 sep , dpt 16 jul 1837, Solum2. sverke Olsen f. 15 aug , dpt 16 aug 1841, Solum3. Carl Olauus Olsen f. 9 okt , dpt 31 okt 1847, Solum4. Lisbeth Olsen f. 19 mai , dpt 24 jun 1849, Solum.( Med forbehold om ett avskrift.)Legger inn en lenke til Inger Andrea,LenkeHåper du kan få hjelp til å sjekke dette mot kirkebøker fra Solum.Lykke til med jakten!Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei igjenMin lenke til familien i 1865 i innlegg 5 faller vel bort når alle disse nye opplysningene har kommet til.Elise på Røra kan nok ikke hete Halvorsdatter når Ole og Marie var gift i 1837.Håper den riktige dukker opp.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei Laili!Jeg lurer nå på om ikke denne Elise som er nevnt som Ols/Halvors i 1865 likevel er identisk med den Lisbeth Olsen dpt 1849 av foreldreparet på Røra. ( Hvordan Halvorsen navnet kommer inn er et mysterium, men kirkebøker vil vel muligens gi svar på dette?)Lisbeth/ Elisabeth/ Elise kan være feilskrift av samme navnet? Kan hun være et barn født utenom ekteskap? Far med navn Halvor? Vokst opp hos Ole S.og moren Mari? En mulig forklaring på etternavnene?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ihlen

Jeg kan ikke annet enn å takke! I Familiebiblen står det at Elise Marthine er f.1845 og d. 10/9-1934, men de dere har funnet til meg er f. 1949! Jeg må nok kaste meg over kirkebøker, har tidligere kontaktet Brevik kirke, men fikk der opplyst at kirken var brent og bøker fra denne perioden - dessverre. Ser hva jeg kan grave opp utenom! Takk iallefall. mvh. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ihlen

Ja, Carl Marthin, og hans bakgrunn, har jeg full kontroll på! Det gjelder også alle hans 12 barn - nesten, mangler info.vedr. Elise Marie f.1874 d.1916. Så fra 1869 og fremover har jeg alle nedtegnet. Info kommer fra familie i Norge og Amerika. Takk allikevel. mvh. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kersti Sorter

HeiDet stemmer at Brevik kirke brant ned ca. 1960, men det finnes kirkebøker/klokkerbøker. Klokkerbøkene er filmet og frigitt fram til 1940. Jeg kan slå opp hvis du har et konkret spørsmål. Er du i familie med Robert Olsen fra USA? Han som besøkte Brevik nå i juni?Hilsen Kersti Sorter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ihlen

Ja,Robert (Bob) og jeg var sammen i Brevik noen dager. Han er min 3-menning og har god kontakt med han. Jeg hadde et spørsmål fra han nemlig, det var angående Marie Isaksen f.1849, død i 1924 Oregon. Vedr. hennes foreldre og alt av intr. Han er noe usikker på hvor hun ble født i distriktet så det er en 'long-shot'.Jeg selv lurte på Elise Marie Olsen f.1874 (datter av Elise Marthine Halvorsdr. og Bagermester Carl Marthin Olsen fra Bugten 97 i Brevik)og hvor hun endte opp. Takk for interessen. mvh. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.