Gå til innhold
Arkivverket

[#31540] Ligger Altona i Bergen i 1739-51?


Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

Jeg finner her i 'Matroser i Bergen 1754-1800' 7 personer født i Altona: LenkeJeg har trodd det var Altona utenfor Hamburg, men har fått høre at det også var et sted i Bergen med samme navn..Så hvor er da disse født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Matrosen må nok være fra Altona ved Hamburg. I Bergen hadde man derimot en gård kalt Altonagården med Store og Lille Altona. Den lå mellom Murallmenningen og Holbergsallmenningen. Den nevnes i 1614 som 'Altenaa', og omskrivingen til Altona kan være påvirket av tysk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Her er den lenken jeg mente å sende: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=matr1754&gardpostnr=1163&merk=1163#ovre>LenkeDen siste personen der er Jan Fridrich Pingsen f. 1739 i Altona.Jeg skal til Hamburg i september/oktober og lurer på om det finnes et arkiv i nærheten som kan tenkes å ha informasjon (kirkebøker o.l.) om denne personen.Forøvrig lurer jeg litt på informasjon jeg har fått om at Altona var en dansk by helt opp til siste krig!Se her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Altona var en del av hertugdømmet Holstein og ble erobret av Preussen 1864/66, for så å innlemmes i Hamburg 1937 mot at Lübeck ble overdratt til Preussen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.