Gå til innhold
Arkivverket

[#31547] Arvinger etter Oline B. Johansen, d. 1984


Gjest Frank Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Johansen

Hvor finner jeg opplysninger om arvinger etter Oline B. Indyr Johansen, f. 27.07.1895 i Gildeskål, d. 29.03.1984 i Trondheim ?Hun var gift med min oldefar, Vilhelm Johansen.Min farfar ble født utenfor ekteskap i Gildeskål i 1916, og hadde derfor ingen arverett etter sin far. Vilhelm giftet seg senere med Oline. De bodde i Trondheim, og min farfar hadde ingen egentlig kontakt med dem. Vilhelm døde i 1970, og som hans hustru arvet Oline ham. Siden de ikke hadde barn må det har vært noen nieser og nevøer av Oline som igjen arvet henne i 1984.Det hadde vært artig å høre om de hadde spart noen personlige effekter - fotografier og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Meldingen om dødsfallet i 1984 er rimeligvis sendt Trondheim skifterett. Skifteretten der skulle også ha opplysninger om hvem som var arvinger og om det fantes testament, og vite hvordan boets midler ble håndtert. Alt dette har nok Trondheim skifterett fortsatt oversikt over. Men det er kanskje tvilsomt om det er foretatt registrering i boet, og selv om registrering ble foretatt, vil den neppe være så detaljert at den ville liste opp f.eks. fotografier. Men det kan kanskje stå hvem som overtok de personlige eiendelene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Ja, det er primært navnene på arvingene jeg er ute etter. Altså trolig barna til noen i denne søskenflokken i 1900: LenkeSvarer Skifteretten på slikt på mail, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skifterettene vil vel lettere kunne gi opplysninger til den som er å regne som part i en sak, enn til 'uvedkommende', som må vente til sperrefristen på 60 år er ute.Din farfar, som sønn av Oline's mann, kunne nok regnes som part. Dersom han er død, vil hans gjenlevende barn også kunne hevde å ha partsinnsynsinteresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Frank Johansen

Da har jeg endelig rotet meg til å gjøre noe med denne saken.Jeg sendte en e-post med de opplysningene jeg allerede hadde til Trondheim Skifterett på torsdag kveld.Fredag morgen ble jeg oppringt av en hyggelig dame som kunne fortelle at det var satt opp gjensidig testamente og at lengstlevendes arvinger skulle arve alt. I dette tilfellet Olines nieser og nevøer.Og i dag, lørdag, lå en fotokopi av skifterettens dødsfallsprotokoll i postkassa mi. Den inneholder en liste over nevøer og nieser som var arvinger, samt navnet på bobestyrer.Etter et raskt søk i telefonkatalogen, ser det ut til at flere av dem fortsatt er i live, så da får jeg vel sette meg ned og forfatte et brev eller tre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.