Gå til innhold
Arkivverket

[#31548] Arendal år 1900 og senere.


Gjest Inger Vesthagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Vesthagen

Hvilken skole lå i Nygaden 173?Ser i Digitalarkivet at min mormors søster bodde der.Hun var tjenestejente.Hennes foreldre bodde da på Skydebanen og jeg lurer på om dette var langt fra hverandre.Er det noen som har mulighet til å se i kirkebøker for Arendal etter 1900? Jeg vil gjerne vite om noen av disse personene ble gift og evt.etterkommere:Johan August Severin f.1878 Anna Laurette? f.1882 Olavia Andrea f.1886 Tomas f.1891 Alf f.1893 Anne Jensine f.? Alle med etternavn Jensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg er usikker på hvilken skole som lå der i 1900. 'Byens skole' (senere Arendal Handelsskole; i dag Arendal Internasjonale Kultursenter) lå rett i nærheten, men med en annen gateadresse. I ft. 1900 er en navigasjonsskole nevnt på en av naboeiendommene.Nygaten er en kort gatestubb i nordenden av sentrum (forbinder Vestregate og Østregate. Skydebanen ligger øst for sentrum, på heia mellom sentrum og Barbu (i nærheten av det som tidligere hette Barbu skole). Nygaten og Skydebanen ligger altså ikke i nærheten av hverandre (med det selvfølgelige forbehold at i en liten by er ingen avstander store).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Vesthagen

Takk til deg Oddbjørn Johannesen.Prøver å finne det på kartet.Når det gjelder andre søsken av de forrige nevnte,deriblant min mormor,har jeg funnet ut at to dro til Asker og giftet seg der. Foreldrenes navn var:Thomas Adolf Jensen og Anne Serine Arnesen. Feil ved første innlegg:Johan August Severin var gift i Arendal i 1904.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har dessverre ingen nærmere informasjon om de personene du spør etter. La meg bare føye til at nr. 173 ikke er husnummeret. Jeg tror ikke dagens husnummerering i Nygaten går høyere enn 8, og gaten var like kort i 1900. Jeg antar derfor at det må være en eller annen form for bruksnummer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.