Gå til innhold
Arkivverket

[#31551] Budde Bude Bodee- Fra Rana til Jæmtland.


Gjest Tom Erik Grannes
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Erik Grannes

Etter en givende og interressant anejakt i Rana, -jfr. tema 30968, synes sporene nå å gå videre til prester på kysten og jordeiere i Jæmtland.Jonas Nilsen Buddes foreldre varNils Jonson Budde og Kristense Kristoffersdtr Nils var kapellan på Øksnes og synes i den forbindelse å ha giftet seg med Kristense som var datter av forgjengeren i embetet.Kristenses foreldre: Kristoffer Jakobsen, d. 1626,kapellan i Øksnes og Guri Mortensdtr.. også Guri var datter av en forgjenger. Hennes foreldre var:Morten Tuesen,d. e 1593, kapellan i Øksnes og Ingeborg Mikkelsdtr., d. i Bergen1621. Ingeborgs far varMikkel Olson,d. 6. mai 1581, sognepr i Hadsel og kanikk i Tr.hj.hans far varOlav Williamson (1480-1548) sognepr i Hadsel og kanikk i Tr.hj.Lenger langs dette sporet har jeg ikke kommet.Jonas farfar Jon Nilson Budde var gift med Karen Olsdtr, Hennes opphav har jeg ikke funnet konkrete spor etter, men tillater meg å reise spørsmålet om hennes far kan ha vært lagmann Olav Hemingson som Nils far Nils Erikson synes å ha meget hopehav med i Brunflo og omland.Jon Nilsons far synes å ha vært eier av flere gårder og gårdparter i og rundt Brunflo. Av disse nevnes Bodal (Bodee i 1566) og (Hæll)ænge som han synes å ha eiet sammen med Olav Hemingson.I skriftet 'Jæmtland under medeltiden og 1500.talet' refererer Olof Holm til et dokument fra 1588 der det fremgår at Jon Nilson, bosatt i Alsteren i Helgeland.hans søster Birgita Nilson og broren Hans Nilsons barn solgte sine eierparter i Hællænge, som de hadde arvet etter sine foreldre, til søsteren Cecilie Nilson for 30 daler.Jeg har også sett indikasjoner på at Nils Erikson var lensmann, samt at han skal ha hatt ern far ved navn Erik Nilson.Noe av det ovenstående synes godt kildebelagt. Annet er plukket frem fra internettsider uten kildehenvisninger.Jeg ville være meget takknemlig om noen der ute tok seg bryet med å korrigere, avsanne, bekrefte eller suplere ovenstående.mvh teg PS Jeg vil være borte fra PC-en en drøy uke, men ser spent frem til å logge meg inn når jeg er tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Det er korrekt at Nils Jonsen Budde og Kristense Kristoffersdtr bodde i Øksnes til Nils døde som prest der, men at Kristense skulle være datter til Kristoffer Jakobsen og Guri Mortensdtr, tviler jeg sterkt på. Hvorfor reiste hun i så fall fra Øksnes i fattigdom etter at Nils var død, uten å få hjelp fra de to rike sønnene til Kristoffer og Guri som bodde ikke langt unna, eller av lensmannen Kristen Mathisen, som var andre mannen til Guri?Kristoffer Jakobsen var forøvrig ikke Nils Buddes forgjenger. I hvert fall Henrik Rolfsen ser ut til å ha vært prest mellom dem, kanskje en til i de femten årene fra Kristoffer døde til Nils første gang nevnes i Øksnes. Jeg kjenner heller ingen kildebelegg for at Morten Thuesen var gift med Ingeborg Mikkelsdtr, eller at Ingeborg var datter til Mikkel Olson. Alt dette er velkjente gjetninger, men dokumentasjon mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik  Grannes

Takk Johan...Hadde en mistanke om at dette sporet var svakt fundert. Etter å ha lest ditt innlegg og etter å ha tittet i Øksnes bygdebok (s. 14) velger jeg å legge til grunn at dette anesporet stopper hos Kristense. Så får vi lete etter andre spor etter hennes opphav. Når det gjelder Brunflo-sporet, synes jeg det er bemerkelsesverdig at Jon Nilson befant seg på Alsteren i 1588. Jeg har tidligere notert at han var født ca. 1570 og må da ha vært under 20 år da han var på Alsteren.Hva/hvor er Alsteren?Hva kan være bakgrunnen for et slikt opphold? Fantes det familie på stedet? Var det eiendommer som skulle bestyres? Kunne oppholdet på Helgeland ha sammenheng med svenskekongens okkupasjon av Jæmtland i 1563?Imøteser innspill.....mvh teg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar E Kristiansen

Det eg mest lurer på Johan her er om man vet hvor Kristense tok veien da hun reiste fra Øksnes ? Tom, Alsten er ei øy i Alstahaug kommune på Helgeland i Nordland fylke.Der ligger fjellformasjonen De syv søstre. Mvh E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tom Erik  Grannes,

Takk for svar.Når det gjelder Kristense har jeg sett antagelser både om at hun døde på Langnes og om at hun flyttet sørover til sønnen Jonas i Rana. Ingen av antagelsene lar seg tydeligvis dokumentere.Når det gjelder Alsteren har Olof Holm i ovennevnte skrift selv antydet Alstahaug i parantes med spørsmålstegn. Kan dette være i samsvar med stedsnavnbruk på Helgeland på 1580-tallet?mvh teg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

For ordens skyld, Langenes var ikke lenger hovedkirke da Nils Budde var prest der. Han bodde i nabosoknet Øksnes, der det noen få år var prestegård på Smines. Skjebnen til Kristense er ukjent for meg, men ingenting tyder på at hun døde i Øksnes. Derimot viser et kirkeregnskap fra 1660 at Buddes etterfølger da overtok gjelda til 'Christense paa Smines, Salig Herr Niels Joensens efterleverske'. Det ser altså ut til at hun blei kvitt noe av eller heile gjelda etter mannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Av Gardshistoria for Rana, side 432, vedr. Ytteren br. III, står dette: ,,Jonas Nilsen Budde, f. 1639, d. 1716, skulle være av ei offisersslekt Budde'. -- Er det da samme slekt som omtales her, eller er det en annen Budde - slekt som kalles 'offisersslekta' Budde ? -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Grannes

Hei Alv...I NST XVIII (1962) s. 252 skriver Oddvar Grønli at det ikke er sagt bent frem noe sted at Jonas Nilsen Budde Yttern var sønn av Herr Nils Jonsen Budde, men at det er rimelig å regne ham for det.Jeg vet ikke om noe annet grunnlag for at mange synes å legge til grunn at Jonas på Yttern var sønn av kapellan Nils.Vedr. offisersslekt kan nevnes at Herr Nils bror Herr Oluf Jonsen hadde sønner som ble offiserer.mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.