Gå til innhold
Arkivverket

[#31555] Birthe/Berthe Johannesdatter gm. Jens Laurits Paulsen (født i Hole)


Gjest Mette Gjertsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Mette Gjertsen

Birthe/Berthe Johannesdatter skal i følge fam. search ha to barn med Jens Laurits Paulsen. Jens er født i Hole i 1851.Birthe og Jens bodde fikk barna Olava (1873) og Karl (1875) i Lier. Men hvem er denne Birthe?...og hvor kommer hun fra? Hun er død før 1900, for under ft er Jens oppført som enkemann på husmannsplassen Lybekk.Er det noen som enten kan klare å finne giftemålet til disse i kirkebok for Hole eller Lier, eller evnt. Birthe/Berthes dødsfall i Lier mellom 1875 og 1900. Kanskje det kan føre meg nærmere hvem min Berthe/Birthe er :)Mvh Mette Gjertsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg prøver å legge en lenke som forhåpentligvis virker, til Karl Jensen , Modum i 1900. LenkeDu kommer bare til forsiden om du ikke klikker på personen du vil ha fram i den aktuelle telling.Skal se om jeg finner noen kandidat til Birthe Johannesdatter.( Om du ikke kan få hjelp til søk i bygdeboka for området. Jeg mener at jeg har sett at boka finnes digitalisert nå?) Mvh. Gunn. H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant en dame under søk på f. Buskerud, som kunne passe i alder til ektemannen.LenkeDet var den eneste jeg fant i Lier, men det finnes en del med samme navn f. i Kongsberg, og i Røyken.Du kan jo prøve på F.search selv for å se om du der finner noen bedre kandidater.Lykke til med søket.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Mette! Birthe Johannesdatter ble født på Dragseie i Sylling ca 1847. Dette utfra hennes innførsel i kirkeboken for hennes død/begravelse (3. juni/11. juni 1899 - hvor hennes f.år og f.sted var oppgitt til Dragseie, 1847. (Kirkbok Sylling MINI1, Begravelse, Kort 8/11, s235 nr7)evt. se her: LenkeUtfra dette bør det være mulig å finne hennes dåp i kirkeboken.Faddere ved dåpen til datteren Olava: Ingeborg Johannesdatter Holmen, pike Mari Hansdatter Drag, Mari Johanne Knudsdatter Dragseie, Ungk. Verner Hermand Drag og Mand Jacob Johanesen Holmen.dette kan gi en pekepinn på søsken (Ingeborg og Jacob.Broren Carls faddere ved dåpen var: Faddere ved dåpen var Marthe Andreasdatter, Mari Hansdatter Drag og Anna Guttormsdatter, Jacob Johansen og Hans Kristiansen Drag.-----Laila (slektning)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at du fikk hjelp av Laila til oppslag.Ser at det i 1865 er fire Drag-gårder og og en Dragbakken i Sylling i Lier.Mulig du finner noen av slekta og faddere her.LenkeMvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved søk på foreldre Johannes Knudsen og Berthe Larsdatter finner jeg disse barna dpt. i Lier.Ole Johannesen,f. 20 april, dpt 6 jul, 1851, død 24 mai 1876.Berthe Johannesdatter, dpt. 12 okt 1845.Ingeborg J. dpt. 9 apr. 1848Knut J. dpt. 27 jun 1841,Lene J. dpt. 1843,Legger inn lenke til Berthe. LenkeHer passer i alle fall ca årstall, samt en søster Ingeborg ( fadder) ?Dette håper jeg du får bekreftet av kirkebøkene.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I 1865 tellingen for Lier finner jeg Johannes Knudsen og kona sammen med sønnen Ole, her:LenkeDe andre barna er muligens flyttet ut?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Gjertsen

Tusen hjertlig Gunn og Laila :)Gleder meg til å sette meg ned å 'studere' litt etter jeg er ferdig på jobb i morra.Mvh Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Familysearch gir paret Johannes Knutsen og Berthe Larsdatter flere passende barn -------------------------------------------------------------------------------- INGEBORG JOHANSEN Event(s): Birth: Christening: 09 JUL 1848 Lier, Buskerud, Parents: Father: JOHANNES KNUTSEN Family Mother: BERTE LARSDR BERTE JOHANSEN Female Event(s): Birth: Christening: 12 OCT 1845 Lier, Buskerud, NorwayParents: Father: JOHANNES KNUTSEN Family Mother: BERTE LARSDRTa et foreldresøk på Familysearch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Gjertsen

Hei. Dette fant jeg under Nordre Drag i boka om Liers Historie.Muggvik.Fra 1840-åra nevnes Johannes Knutsen (sønnesønn av ovennevnte Iver Knutsen), f. 1819 på Horn-eie, d. 1887, g.m. Berte Larsdtr., f. 1814 på Tveiten-eie. d. 1897. Barn: Knut, Lene, Berte, Ingeborg (g.m. Jakob Jonsen Myrbråtan, Holmen), Ole. Både Johannes og Berte bodde her til de døde.Så nå er jo alt topp :) Så nå må jeg bare få røra meg å sjekka i kirkeboka...sånn at jeg er 100 % sikker. (Er 98 % nå da)Ha EN GOD HELGMette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.