Gå til innhold
Arkivverket

[#31559] Johanne Ulrichsdtr.


Gjest Solfrid Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Haugland

Folketelling Voss 1801. Jeg har søkt etter bostedet til Johanne Ulrichsdtr. f.1767 i Ringsaker, Hedmark, som flyttet vestover, muligens til Sogn & Fj. eller Hordaland. I folketell. 1801 for Voss, Raundalen, Breche gard er det en 43 år gl. husm.kone med samme navn, (g.m/ Ole Michelsen, 1.ektesk. og har 3 barn, Michel, Marita og Gunilde) - men Johanne's alder stemmer ikke, heller ikke 1.ektesk. Finnes det mer opplysninger om denne Johanne Ulrichsdtr. ? Mvh Solfrid Haugland.Jeg skulle derfor likt å vite hvilken Ulrich som er hennes far. Hvor kan jeg finne mer om dem. Mente jeg skulle finne dem under vigde på Voss, men forgjeves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Eg vil anta at ho med det uvanlige patronym Ulrik er i slekt med Johanne eller at det er feil fornavn som er brukt. Det er ivertfall samme gard som sønnen Mikkel Johannes er født. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Det er sjølsagt ikkje samme dame, men kanskje hennes søster, da sønnen er født året etter Helene sin død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Ved landsdekkende søk i 1801, så er det kun de på Voss som stemmer, men siden ho var oppført som enke da ho giftet seg, så var enten dette feil eller så er det feil i 1801, der det står oppført at ho er i sitt 1 ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Haugland.

Tusen takk ! Foreløpig har jeg sett litt for lite på alle svarene, men her var mye interessant som ser ut for å stemme. Johanne Ulrichsdtr. må antagelig ha blitt enke tidlig. Jeg har nemlig funnet i 'Valdresslekt' at hun hadde et barn Kari til dåpen i Slidre 29/2.1784 da hun var ca. 17 år, barnets far var Mons Engebretsen med bost. Ringsaker. Kanskje han døde tidlig? Har ikke funnet ham under døde. Vet lite om ham.Samme år som Johanne Ulrichsdr. hadde barnet Kari til dåpen i Slidre, hadde søsteren Anne Marie Ulrichsdtr. g.m / Erich Engebretsen fra Telemark (?) sitt barn Engebret til dåpen i Slidre. Har også lurt på om Mons Engebretsen og Erich Engebretchen var brødre.De hadde også en søster Helene Ulrichsdtr. som ble bosatt på Ramsøy i Aurland. Hun d.1890. Fra Ramsøy i Aurland er det ikke lange veien til Vossebygdene der Johanne er nevnt som h.m.kone i 1801, men de må ha flyttet mye på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.