Gå til innhold
Arkivverket

[#31561] Sagstuen i Enebakk i 1871?


Gjest Kristina Samsing
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristina Samsing

I kirkeboka for Enebakk avd Vestby, ved min oldemor Inger Johannesdatters dåp 30.juli 1871 mener jeg å lese at familien bor på Sagstuen. En av fadderne heter også Julie Sagstuen. Jeg finner imidlertid ikke noen gård/plass som heter Sagstuen i FT 1865/1875. Kan noen hjelpe meg med evt å lokalisere et slikt sted på den tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristina Samsing

Takk! Det var kvikt levert. Jeg fant verken gården eller julie Sagstuen i 1875 telingen, men den er kanskje ufullstendig. Hvis noen kan hjelpe meg med å lokalisere hvor i Enebakk gården lå hadde det vært fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei igjenJulie Sagstuen finnes ikke så vidt jeg vet, men Sagstua / Sagstuen hadde g.nr.123, b.nr 8, og var en husmannsplass som ble et eget bruk i løpet av 1800-tallet.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristina Samsing

Takk for gård/bruks nummer. Da ha jeg noe å holde meg til. Jeg finner heller ikke Julie Sagstuen i Enebakk. Hun er oppgitt som fadder og det var nærliggende å lete via henne når jeg lette etter gården/plassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiJeg gjorde en feil når det gjelder gårds/bruksnr. Det er Sagstuen i Frogn som har de nr. jeg ga deg i innlegg 4.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristina Samsing

Vi vet jo at det finnes en Sagstuen gård i Enebakk i følge FT1865 som du fant lenke til. Så får vi se om noen andre kan være med å lokalisere den. Når det gjelder Julie som du henviser til her har jeg mine sterke tvil. Foreldrene til min oldemor var midt i 30 årene da Inger ble født og de har ingen relasjoner til Frogn/Nesodden, men derimot til Kråkstad og Hobøl/Tomter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

Dersom du har funnet dåpen til din oldemor i kirkebok for Enebakk - Vestby (Mari kapell), er det mest tenkelig at familien bodde i Foss nedre - Sagstuen (begge navnene ble brukt)i Ytterbygda eller som vi nå sier; Ytre Enebakk. Dette stedet ligger nemlig like ved Mari kirke. Kanskje familien tidligere har bodd i Sagstua under Bøler i Kirkebygda? Da ville Enebakk kirke ha vært det mest naturlige stedet å døpe barna. Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

Hei igjen KristinaHvis du søker på sidene til rhd, folketellinga for 1875 (Digitalarkivet har dessverre enda ikke klart å få lagt ut siste del av 1875-tellinga for Enebakk til tross for at de fikk denne for 1 1/2 år siden),så finner du ei som heter Inger Johannesdatter født i 1871. De bor et sted som heter Kleven (som var en plass under Solberg i Ytre Enebakk. I Enebakk bygdebok kalles plassen for Kleiva). Foreldrene heter Johannes Charlsen??, født i Ski i 1838 og Anne Helene Thostensdtr., født i Tomter i 1837. Kan dette muligens være din oldemor? Plassen lå ikke langt fra Sagstuen/Foss nedre.Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristina Samsing

Hei Astrid - Tusen takk for hjelpen. Alltid spennende å få nye brikker. Det er min oldemor og mine tippoldeforeldre (han het Carlsen). Har prøvd å finne dem i FT1875 uten hell. Dette bekrefter at familien fremdeles bodde samlet i Enebakk i 1875. Det var vel slik at de flyttet litt rundt. Mine tippoldeforeldre tjente på Opsahl i FT1865 (ikke gift den gangen)De kan vel kanskje ha flyttet mellom 1871 og 1875 også? Etter det jeg har fått opplyst døde Johannes i 1875/1876. Inger og moren flyttet til Spydeberg der Inger etterhvert kom i fosterhjem på gårde Lie. Der var hun når hun ble konfirmert Bekreftet av kirkebok). Har ikke klart å finne dem blant utflyttet fra Enebakk eller innflyttet i Spydeberg.Mvh Kristina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristina Samsing

Hei Jeg har sjekket litt i papirene mine og ser at Johannes Carlsen døde på Kleven i 1876 så det stemmer jo med opplysningen i FT1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.