Gå til innhold
Arkivverket

[#31566] Bomber over Laksevåg 1944


Gjest Hege Kvale
 Del

Recommended Posts

Gjest Hege Kvale

Hei Yngve!Takk for raskt svar.Som sagt så finner jeg personen min i den første lenken,men går det an å finne hvilken kirkegård han er begravet? Får jo bare opp Tysnes Prestegjeld.Hege :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Kvale

Hei Yngve!Selvsagt! Sigmund Norvald Kvale f:14.01.1934 Årstad d:04.10.1944 Holen Skole i Laksevåg Også denne: Erik Johan Kvale f:29.12.1932 Bergen d:04.10.1944 Holen SkoleHege :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Nå er lenken rettet opp i teksten på Statsarkivet sin side, men endringene vil ikke være synlige før etter kl 18:00 idag.Den korrekte lenken til databasen Bjørn Davidsen har sendt til Digitalarkivet er: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Lenken du la inn i inlegg nr 6 Anette, gjeld bare eksplosjonen 20/4-1944 da 98 personer omkom.Det var også endel personer som omkom ved flytedokken og 193 personer ved bombene på Laksevåg. Dette fremgår av lenken http://home.online.no/~fndbred/m1944.htm som Yngve brukte i inlegg 2.Er det tilsvarende databaser for de omkomne på Laksevåg som du bruker i inlegg nr 6?Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg har nok laga ein tilsvarande base for Laksevåg òg, men eg trur ikkje den er lagd ut - om eg i det heile har send den til DA. Men når det gjeld dei to Kvale-gutane og alle andre som BUDDE i Laksevåg og vart drepen 4.10.44, finst dei her på DA under 'Gravlagde i Laksevåg 1925-53'. Denne basen ligg under kyrkjebøker i Hordaland/Askøy. Der finn du at dei to Kvale-gutane vart gravlagde 13.10.44 - og utan sermerknad frå presten. Det tyder nok på at dei er gravlagde på Nygård kyrkjegard på Laksevåg. Der ligg dei aller fleste Laksevågbuarane som døydde under bombeangrepet. òg dei gravene er så vidt eg veit freda, så det er god sjanse for å finne steinane. Eg var ute der i høve arbeidet med nemnde artikkel og fann feltet med barnegraver. Det ligg på øvre del av gravplassen mot vegen, om lag rett overfor det gamle kapellet, om eg hugsar rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Kvale

Hei Bjørn!Jeg fikk vite at de skulle ligge på Nygård og at disse gravene skulle være fredet. Broren til Sigmund hadde vært der men steinene var vekke.Ikke til å finne. Det er jo litt 'merkelig' når de er fredet?Hege :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Ja, det var jo litt rart. Men då lyt du ta kontakt med dei som styrer med gravplassen. Dei har nok ein protokoll som syner kor dei ymse gravene ligg. Det har dei i alle høve t.d. på Solheim gravplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Nilsen

Jeg bor like ved gamle Nygård gravplass på Laksevåg og har nettopp vært inne der og fant de to guttenes grav med en gang. De ligger i felles grav på felt 6, rekke 2, grav 9. Graven er for tiden nydelig pyntet. Jeg kan forresten anbefale Arne Lyngvis bok, Bomber over Laksevåg, her er bl. annet bilde av Sigmund og et noe gammelt foto av graven slik den så ut for noen år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Kvale

Hei Harald!Familien til guttene takker deg kjempe mye for hjelpen.Nå kan de finne de! Broren har nok rotet noe på leitinga tror jeg.Tusen takk igjen.Hege :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Harald Nilsen

Jeg burde nevnt i mitt innlegg at guttenes navn er med på minnetavlen over falne fra Laksevåg fra krigen som for ikke så mange år siden ble satt opp ved Nygård Kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.