Gå til innhold
Arkivverket

[#31571] Hjelp Vest Agder! Elisabet Gjertsen Lone g.1913 med Jens Mydland Sør Audnedal


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Elisabet Gjertsen Lone ble gift i Valle (Sør-Audnedal) i 1913. I 1914 fikk de sønnen Harry Paul Inge.Det oppgis i Bygdebok for Sør-Audnedal at de bodde på Snik (bd.II,side 21).Jeg finner henne ikke under gården Lone i Sør-Audnedal. Det nærmeste jeg kommer er en Lyssy Gjertsen,pleiedatter på gården Gjeideland: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f01029&gardpostnr=530&merk=530#ovre>Lenke .Jeg finner også en annen pleiedatter med samme etternavn,kanskje hennes søster? :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Et par forslag..Se på denne enken med barn på Lohne FT1900 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f01029.wc2&gardpostnr=544&personpostnr=2720&merk=2720#ovre>LenkeHar forsøkt å finne Elisabeth på FS, men uten hell. Finner imidlertid den mulige søsteren Jenny med far Herman Gjertsen FS/VRI LenkeSå er kanskje spørsmålet hvilket av disse barna på Lohne Lyssy er datter av? FT1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Tusen takk Heidi for interesanne opplysninger. Jeg skal sjekke dem opp ytterligere. Noen fler som kan hjelpe? Igjen: Takk! Med vennlig hilsenJan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Herman Gjertsen Lone ble gift for 2' gang.Det tyder nok på at første kona døde og at det kanskje var derfor at døtrene ble pleiebarn? Han giftet seg med Tomine Nicolaisen fra Opshus i Sør-Audnedal i 1904.Samme år fikk han skjøte på Opshus.Kilde:Sør-Audnedal bygdebok bd.II side 496 mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Etter å ha sammenholdt opplysninger fra internett og holdt dem opp imot hva bygdeboken beskriver kan det bekreftes at far til Jenny var Herman Gjertsen Lone og Pauline Elevine Fredriksen 1867-1896. Side 232,gården Vigeland Nedre,Bygdebok Sør Audnedal bd.II.Herman Gjertsen Lone og Pauline Elevine Fredriksen er nok sannsynligvis foreldre til Elisabeth Gjertsen Lone (Lyssy) også. Men dette vil jeg ha dokumentert.Herman hadde seg en tur til Amerika,nærmere bestemt i 1899.Der står det at han var ugift.Men han var enkemann.Lenke Fødselsåret stemmer også. Jeg trenger mer hjelp.Finns det noen Vestægdinger som kan gi meg svaret? Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Iflg. Familysearch ble Herman Gjertsen g.m Pauline Elevine Fredriksen 16.Juli 1890 i Valle Kirke,Sør-Audnedal. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Det er mulig at du kan få noen opplysninger fra Lene Halling som bor på Opshus nå. Hun er datter av Ralph Halling som var pleiesønn/bodde hos Fotograf Anna Halling i Mandal som hadde/disponerte Opshus på 1950-tallet. Hun var datter av Skipsfører Anton Halling f. 1841 Mandal? gm Anne Marie Olsen f. 31.10.1843 i Froland (AA)Anne Marie O. er søster til min oldemor og jeg har ikke sett noe nærmere på dette Opshus-forholdet, men jeg synes å huske at Anton er nevnt under Opshus.Hallingnavnets opprinnelse her er imidlertid ukjendt for meg. Det kan ligge noe rundt disse folkene.Du må gjerne hilse Lene H. fra meg og skulle du finne ut noe om Halling-navnet og rundt dette eller kan du gjerne sende meg en mail på kristian.fjeldsgardkrøllalfasmartcall.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Takk så mye Kristian! Skal kontakte henne. Er det flere som kan hjelpe? Dersom du har microfische eller mikrofilm av døpte i Valle så er jo Elisabeth('Lyssy')Gjertsen f. 1893 . Hvem står oppført som fopreldre?Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg har nå fått bekreftet via familien til 'Lyssy' at det er Herman Gjertsen som er faren til henne , altså Elisabeth Gjertsen Lone (Lyssy) f. 1893.Dermed er jeg sikret de opplysningene jeg trengte for å gå videre! Takk til alle. Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.