Gå til innhold
Arkivverket

[#31572] Jeg gjør oppslag for deg i bygdebok: Lyngdal, Kvinesdal og Sør-Audnedal


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg hjelper deg gjerne med oppslag i disse 3 Vest Agder bygdene!Trenger du litt hjelp så skal jeg gjøre så godt jeg kan. Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Kvale

Hei Jan Frode!Jeg tar en sjans her hos deg jeg med denne: LenkeDet er blitt sagt at han skulle være født i Kvinesdal. Kansje jeg er heldig!!Hege :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Takk for mail Hege. Vi får se hvordan vi kan få tak i mer 'håndfaste' opplysninger om Olaf.Det skulle vel stå i protokollen ved begravelsen hvor han er født. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Ja jeg hjelper gjerne deg som ønsker oppslag.Jeg har rikelig med tid. Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei, Jan Frode! Antakelig er dette umulig å slå opp i Kvinesdalboka, men jeg prøver: En Jofrid Sørensen fra Kvinesdal (uten ytterligere spesifikasjon såvidt mine notater om Jofrid) var gift med Anne Søfrensdatter Randøy (Randesundboka II s. 481) og overtok gården med henne. Jofrid er angitt med årstallene ca. 1655-ca 1724.. Med vennlig hilsen Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei igjen,Andor Thorsen er en annen nøtt; denne gang fra Sør-Audnedal. Han ble gift med Gunlu Olsdtr. Ertseid i hennes 2. ekteskap (Hun gift 1. d. 23.6.1727 m. Knud Aanonsen Melhus 'den eldre', skifte 23/8-1736; to sønner ved navn Aanen og Niels Knudsen, dengang 9 og 3 år og en datter Karen, f. 1731, død 1732).Andor Thorsen blir omtalt under Skofteland, siden han kjøpte bnr. 2 under gnr. 61 under Skofteland i 1751 av kpt. Frans Crolle som hadde det fra 1748. (Sør-Audnedal, bd. II, s. s. 286). Gunlu oppgir boet 2/6-1769 Lenke og da er Andor død.Andor blir også omtalt under Melhus (Sør-Audnedal, bd. II, s. 347) og fikk flere av sine barn m. Gunlu mens han bodde der. Men Ådne Fardal Klev kaller i sin bok Vettedalsslekta, Mandal 1987 (s. 56) ham for Andor Thorsen DØBLE. Siden det ikke er mange skifteregistreringer å finne på DIS-hjemmesiden for Døble og jeg ikke har Sør-Audnedalboka tilgjengelig lurte jeg på, om du har tid til å slå opp under denne gården og se om Andors familietilknytting er nevnt her.På forhånd tusen takk! Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Hei Gine!s.371 bd.II Sør-Audnedal DØBLE Gnr.83 Sitat: 1723 var garden ennå prestegods.Brukarane hadde 8 kyr og 16 sauer og sådde 3 1/2 tønne blandkorn.Nå var her to leiglendingar. THORE ANDERSEN var den eine,han sat heilt til 1750.... Thore Andersen døydde 1752 ,76 år gamal, kona Sissel Svendsdatter døydde 1756 , 82 år gamal.Barn er ikke skrevet opp. En kandidat?Når det gjelder ditt spørsmål vedr. oppslag i Kvinesdalsboka må jeg nok ha mer konkrete opplysninger, evt gårdsnavn etc.Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei og tusen takk for du ville se etter!Mht. Jofrid Sørensen står det ikke mer i Randesundboka, og det blir jo nåla i høystakken å lete i Kvinesdalboka uten gårdsnavn. I Manntall 1663-66 for Lister prosti i Digitalarkivet finns bare noen få stykker med enten for- eller etternavn i kombinasjon m. Jofrid (søkt på 'jofr') og disse var fortrinnsvis fra Valle (Sør-Audnedal) og Søgne. Så foreløpig får jeg la Jofrid ligge.Mht. til Døble var det interessante opplysninger! Jeg har sett at Sør-Audnedalboka bruker Anders/Andor litt om hverandre (det gjør kanskje også kildene) og jeg hadde på forhånd ut fra navnene på Andor og Gunlus barn gjettet på at Andors mor kunne hete Sissel/Cecilie. Så det er iallfall basis for å overveie et evt. familieforhold med det du fandt. Antakelig sto det ikke noe om dette ekteparets slektsforhold under Døble? Takk for hjelpen, :-))Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Helge Trelsgård

Angående Jofrid Sørensen: Kvinesdal kan vel være et ganske vidt begrep på 1600-tallet dersom det er prestegjeldet det er snakk om. Personen kan i så fall være født i enten Feda, Liknes, Fjotland, Eiken eller Hægebostad. På Veggeland i Fjotland finnes det en mulig bestefar til nevnte Jofrid Sørensen. I bygdebok for Fjotland er han kalt Jofre Sørensen og det er nevnt at det var skifte etter ham i 1670. Ved skiftet nevnes også en sønn ved navn Søren. Ifølge bygdeboka var Jofre født 1620 men det er uvisst hvor dette årstallet er hentet fra. Jofre Sørensen er nok identisk med den Jonfrid Søffrensøn som du kan finne her Lenke i manntallene 1663-66. I denne oversikten er ikke gårdsnavnet nevnt, men flere av de andre oppsitterne på denne gården stemmer med de som er nevnt på Veggeland i bygdebok for Fjotland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Tusen takk Jan Helge! Det var nyttige opplysninger for meg som ikke er så kjent med disse områdene. Det blir visst å skaffe enda en bygdebok for biblioteket i Frederikshavn som en begynnelse!Med hensyn til Døble, så ser jeg at det går an å følge det som antakelig er Sissel Svendsdtr.'s aner et par generasjoner bakover via skiftekortsoversikten for Døble på DIS-siden.Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.