Gå til innhold
Arkivverket

[#31573] Familysearch


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Jeg har vært litt nysgjerrig rundt temaet Familysearch. Så jeg har sett på tidligere innlegg rundt dette temaet.Men jeg har to spørsmål.Ene spørsmålet er: Hvilket søk får man best utbytte av? IGI(International ...) eller VR(Vital Records)? Altså mest mulig opplysninger om slektninger.Andre spørsmålet er om hvilken tidsrom (rekkefølge med fødselsår) døde i USA spenner over, ihvertfall i byen New York?Man bruker Social Security Death I... (SSDI)i den forbindelsen.En slektning av meg var født i Norge i 1856 og døde i (New York) en gang etter 1913. Men finner ham ikke. Ser ut som døde i New York begynner med født etter 1870. Slektningen brukte navnene Ole/Ola Anderson/Andersen og/eller Mikkelsen/Mikkelson (iflg. flere kilder, f.eks. kirkebøker og folketellinger). Han emigrerte til New York i 1903 fra Bergen med båt.Imøteser svar.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

FamilySearch inneholder flere registre man kan søke i, samlet - eller hver for seg. Du nevner tre av disse.Du må selv avgjøre hvilke registre, eller søkefunksjoner, som du har best utbytte av.VRI inneholder kun opplysninger fra kirkebøker, og er derfor den mest pålitelige. Ikke alle prestegjeld og perioder er tatt med, og det begrenser bruken av VRI.IGI inneholder opplysninger hentet fra flere kilder/bidragsytere, inkludert kirkebøker. Mulighetene for å få treff er derfor større, men faren for feil øker.De verste søkefunksjonen mht. pålitelighet er uten tvil Ancestry File og Pedigree Recource File som i stor frad er baserte på enkeltpersoners private bidrag. Ikke stol på noe du finner der.Når det gjelder SSDI, så ser det ut som den bare tar med døde f.o.m. 1962. Du kan trolig ikke regne med å finne noen som døde før den tid.Mvh Geir Tverå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Kristin, hvis han ikke var gift og hadde arvinger i Amerika så spør på Riksarkivet i Oslo om han finnes i arkivet til Utenriksdepartementet. Har du hørt om noe arv etter ham? Hva står i skiftet etter hans foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Hans!Jeg takker for svar med tips om å spørre Riksarkivet.Men hvordan skal jeg spørre Riksarkivet- pr. arkivforumet i digitalarkivet el. sende mail til Riksarkivet el. sende post til Riksarkivet el. stikke innom el. sende fax (er sterkt hørselshemmet, så tlf. er vanskelig)?Han kom fra Lærdal i S & F. Hans foreldre het Anders Mikkelsen og Dorthe Hansdtr. Jeg antar at foreldrene hans døde før 1913 da en gift, barnløs søster av ham dør i Bergen. For Ola/Ole er arving sammen med de andre gjenlevende søsknene ( bl.a. min oldemor).Jeg vet ikke noe om arv etter foreldrene Anders og Dorthe foreløpig.Men takker igjen for dine spm. ang. arv og evt. skifte etter Olas foreldre. Det gir noe å tenke på.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Christiansen

Hei Kristin! Send en epost først du!se her: Lenkedet hadde og vært arti om du her etterpå forteller hvordan det går! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Kristin S. Aasen

En rapport om hvordan det gikk ang. innlegg nr. 5.Jeg har sendt mail til Riksarkivet og spurt om man kunne finn Ole Mikkelsen/Andersen i arkivet til Utenriksdepartementet. Etter noen måneders venting har jeg fått svar. De ventemånedene ble antagelig forlenget pga. ombyggingen av Riksarkivet. Svaret var at Riksarkivet kunne ikke finne ham i arkivet. Så jeg har spurt om han finnes i forskjellige skifter hos Statsarkivet i Bergen. Svarene jeg har fått der, tyder på at han antagelig døde mellom 1913 og 1918. Skal fortsette å prøve å finne ham i folketellinger 1900 og 1910 i New York county (Bergen street (oppgitt adresse i bygdebok)-Brooklyn). Har tilgang til folketellinger hos Ancestry i 3 mnd.Ang. SSDI har jeg fått vite fra en slektsforsker i staten Washington at det er begrensede opplysninger om dødsfall i SSDI før 1963.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.