Gå til innhold
Arkivverket

[#31585] USA kilder-betalingstjenester-hva er nyttig-hva anbefales ?


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

Hei. Som de fleste andre har også jeg slektninger som dro til amerika. ER ikke så vel bevandret i dette.På mail får jeg stadig tilbud, bl.a fra Genealogi.com, ancestry.com osv. Sist nå fikk jeg tilbudet: gold membership, 309 dollar verdi for 189 dollar. Masse lignende kommer.Hva har man størst nytte av for å lete opp sine i statene. Hva koster det ? Hva gir det ?`Er dette et abbonement man betaler år for år, eller er dette noe man 'kjøper' ?Stort sett alltid, betaler man med kort, og blir bedt om å oppgi kortnummer. Skjønner at det er vanlig. Hvor trygt er det ? Om det ikke er trygt, kan man få tilsendt regning ?Vet jo at det er fler som kan mye om dette. Kan noen gi meg et eller flere råd. Kan noen linke til noe som er å anbefale. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Hei Anne Lene! Jeg bor i U.S.A. og selv om jeg har mest slekt i Norge kommer min kones slekt fra U.S.A. og vi har forsket mye på hennes slekt. Først vil jeg nok anbefale at du prøver de gratistjenestene du finner først. Ancestry er flott men også veldig dyr. Ancestry har tider da de gir gratis abonnement for 30 eller 60 dager. Jeg bruker disse ofte, og når 30 dager er omme er det ikke noe i veien for at du bruker en annen epost addresse og tar i bruk dette gratistilbudet igjen og igjen. OBS! Ring ALLTID før disse 30 dagene er omme og avlys abonnementet. De vil automatisk ta seg betalt dersom du lar det gå mere tid enn de gir deg gratis og da blir det dyrt.Du betaler alltid med kort fra utlandet. Det er trygt så lenge webleseren din har god nok enkryptering. Dersom du bruker IE, sørg for at du har siste sikkerhetspakken installert og at 'hengelås' ikonet vises når du fyller inn og sender personlig informasjon.Jeg har som sagt tatt i bruk Ancestry gratis på denne måten ett par år nå og har funnet utrolig mye verdifull informasjon. I U.S.A. er ingenting i grunnen gratis og vi er derfor heldige i Norge som har Digitalarkivet med gratis lesing av folketellinger og kirkebøker.Håper det hjalp litt ihvertfall.Mvh, Ken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Ken. Jovisst hjalp dette. Enig med deg, digitalarkivet er helt unikt og de fortjener all den ros og honnør de kan få.Jeg har jo sett ja at det tilbys 14 dager osv med prøveperioder. Det har jeg enda ikke benyttet meg av, men det kunne jeg jo tenke meg å gjøre nå.Når det er sagt, så er jeg absolutt villig til å betale for slike tjenester. Derfor lurer jeg jo på hva gjør andre ? Hva er en akseptabel pris i forhold til hva man får tilbake ? Hva bør man ha ?Det vrimler jo av såkalt 'gode' tilbud, men er de like gode alle tilbudene mon tro ? Det ville jo kanskje vært både unikt og første gang.Så Ken, takk for dine synspunkter og råd. Jeg vil nå forsøke en slik prøveperide/gratisperiode, så får jeg se etterpå. Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Det er godt mulig at Ancestry.com har forbedra sine rutiner siden jeg sa ja til en prøveperiode for et par år siden. Jeg fant ut at tilbudet ikke var verd pengene, men da viste det seg umulig å stanse prøveordninga i tide. Den gikk automatisk over i et fast (og dyrere) abonnemang, som i hvert fall den gang bare kunne sies opp via telefon, ikke mail. Pengene begynte å rulle ut av kontoen min, men heldigvis har jeg en skarpskodd venn i USA som tok kontakt med Ancestry. Etter noen måneder fikk jeg pengene tilbake, de kunne nemlig ikke bevise at jeg hadde brukt tjenesta etter at prøveperioden var over. Jeg har forøvrig lignende erfaring med ei musikktjeneste, så taktikken er visst nokså vanlig, akkurat som i åleteina: Lett å slippe inn, nokså vanskelig å komme seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hmmm dette var et viktig tankekors. Takk for det. Har nå lest på hjemmesiden til ancestry. Det står oppgitt et nr man kan ringe 24 timer i døgnet 7 dager i uken. Helautomatisk, hvor man kan avbestille ordningen. Det er vel noe tasting da for å avbestille. Flere med synspunkter og erfaringer tro ? Som vi uvitende kan dra nytte av. Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Paulsen

Hei.Jeg prøvde dette fra ancestry gratis.Jeg hadde ingen problemer med å avbestille det etter utløpstid.Man fikk et telefonnummer å ringe til for å avbestille,alt gikk greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Så da er det tydeligvis forskjellige erfaringer. Nyttig og interessant.En ting er jo det som er gratis, men hva med det man betaler for ? Hvis man skal gå inn på det, hva anbefales da ? Hva er en akseptabel pris for det og hva får man for det ? Jeg spør for dette er helt ukjent for meg, men jeg kan tenke meg en åpning til de amerikanske kildene.Derfor interessant å høre om andres erfaringer. Det vrimler jo av såkalt gode tilbud. Så takk for innspill Roar. Et spørsmål. Etter prøvetiden, gikk du videre med noen form for betaling/abbonnement ? Hvordan har isåfall det vært ? MVH Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Paulsen

Nei jeg gikk ikke videre.Følte at dette ikke var noe som ga meg noen videre innformasjon.Fant mer innformasjon andre steder.Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa Kjønigsen

Personlig har jeg hatt veldig bruk for ancestry. Har oppklart en rekke 'mysterier' ang slekt som dro bortover ved hjelp av folketellinger, info ang. militærtjeneste, avisartikler m.m. Synd at man må betale så mye, men for meg var det absolutt verdt det. Alternativet var å finne noen som kunne undersøke alt sammen for meg. Har betalt for ett år.Jeg ville undersøkt om du finner informasjonen du leter andre steder gratis før du betaler for et år på ancestry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Som bygdebokforfattar har eg svært god nytte av ancestry.com, særleg etter at folketeljingane for perioden 1850-1930 no etter kvart er vortne so oversiktlege og etter måten enkle å søka i. Eg vitjar ancestry.com fleire gonger kvar einaste dag, og sjølv om det framleis er ting som burde vore gjort annleis og som sikkert vert utbetra etter kvart, er denne kjelda heilt naudsynt for ein som ønskjer å skaffa fram ei nokolunde fullstendig oversikt over emigrantane frå ei heil bygd! Alt før ancestry.com kom på bana med databasane deira, hadde eg på ''gamlemåten'' (soundex-søk og manuell lesing av folketeljingar kombinert med ymse andre kjelder) sport opp meir enn 95% av dei 6,500 emigrantane frå Luster som tok vegen til Amerika, men det er stadig detaljar som manglar om mange av desse emigrantane og huslydene deira (eg følgjer alle emigranthuslydene fram til første generasjon fødd etter utvandring!), og der er det at ancestry.com kjem inn som ei svært verdifull kjelde.Eg har satsa på eit avgrensa abonnement der m.a. avisartiklar og ein del britiske kjelder ikkje er med, men skulle eg ein sjeldan gong ha behov for ''lookups'' der, kan eg berre spørja ei av venninnene mine ''over there'' om hjelp, so har eg svaret dagen etter...Elles lyt eg nemna at eg òg i mange år har vore ein flittig brukar av telefonen for å få tak i opplysningar frå Amerika og veit å verdsetja den nye IP-teknologien, som har gjort det mogeleg å ringa heilt gratis til fasttelefonar i m.a. USA og Canada! Amerikanske og canadiske telefonkatalogar ligg gratis ute på nettet!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei. Viss denne lenka er rett, så skal du kunne finne svar på spørsmålet om avbestilling.LenkeDette har fungert utan problem for meg, eg har avbestilt både pr. tlf. og dei siste gongane pr. mail. Det er forresten mogeleg å ha tre mnd. abonnement, ikkje berre eit heilt år, men dette er kanskje noko dei ikkje skriv 'så høgt om'(ei anna utgåve av 'ropar så høgt om' :-)Det bør vel også seiast at etter det eg har sett,(eg trur forrsten Laila N.C. sa noko om det her på Dig.ark. ein gong) så er det vel Ancestry.com som har det beste tilbodet. Dvs. du får ganske mykje igjen for pengane.Lukke til!Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Har vært borte et par timer. Her var det kommet inn flere gode kommentarer og synspunkter. Stor takk til dere alle som tar dere tid nå i disse ferietider.Jeg hadde nå et spørsmål på tunga, om det finnes andre med gode tilbud enn ancestry. Der ga Mariann Stokken et greit svar i siste innlegg før jeg selv rakk å spørre. Så da er det vel ancestry jeg skal orientere meg i da.Da får jeg vel gå inn på en gratis prøveperiode og se hva jeg selv synes om det, for så evt gå over til å betale for det. Greit med litt synspunkter først. Har sett etter mine utvandrede slektninger i mange kilder her og føler nå at jeg må lete i de amerikanske kildene.Så igjen, stor takk til dere alle. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Hei! Jeg har ingen problemer med å avbestille Ancestry etter en pr8veperiode, men det er ofte at jeg må sitte på telefonen 15-20 minutter fordi de absolutt må gå gjennom hvorfor jeg vil avlyse, om jeg er interressert i andre Ancestry tilbud også videre. Om man konsekvent svarer nei på alle spørsmål kommer de som regel til poenget fort når de skjønner du ikke er interressert i videre abonnement.Lykke til ihvertfall.Ken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Det med gratistjenester og betalingstjenester er interessant for meg, da jeg spurte et menneske i DISNorge (for noen uker siden)om det var trygt å abonnere og betale for Ancestry. Fikk svar. Så jeg har hatt i tankene å prøve 14 dager gratis (vet at jeg må si fra før gratisperioden utløper hvis jeg ikke vil fortsette med anvestry).Iglg. innlegg fra Lisa Kjønigsen, så står det skrevet at man kan finne informasjon gratis andre steder. Hvilke andre steder er det snakk om?Og hva slags 'avgrenset abonnement' og hvor lang tid er det snakk om iflg. innlegg fra Lars E. Øyane?Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Du sier det stort sett går greit å avbestille Ken, hvor lang tid før prøveperioden går ut gjør du det ? Holder det med samme dag ?Kristin. Du sier at du spurte en person i dis-norge for noen uker siden om det var trygt å abbonnere og betale. Hva fikk du som svar da.Kanskje noen påtar seg å informere oss uvitende om de evt. forskjellige abbonnementer, priser , vilkår osv. Kanskje si noe om hva man bør ta. Anbefale noe. Eller finnes det rett og slett bare et abbonnement. Nå er det mulig at jeg spør utrolig dumt, for dette har jeg overhodet ikke greie på. Så man får kanskje lov til å spørre dumt ? Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Kunne vi ikke spleise på et abonnement noen stykker av oss? Det er mye bra å finne på Ancestry.com.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa Kjønigsen

Svar til Kristin (innlegg 14): Det jeg mente var at det finnes ulike nettsider som kan gi noe informasjon om de som dro bortover f.eks. ellisisland.org, historielag (eks. Minnesota Historical Society), statsarkiver (for Washington, Illinois osv.)o.l.Dersom man finner tilstrekkelig informasjon på slike sider, trenger man ikke betale for ancestry.-mvh- Lisa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Knut - et godt og utradisjonelt forslag. Noe jeg absolutt kunne tenke meg å være med på å prøve. Vi får se om noen fler tenner på ideen. Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Anne Lene!Jeg fikk til svar at intet i verden var trygt, men at vedkommende som svarte skrev at han hadde ingen problemer med abonnement på Ancestry.com og Genealogy.com. Se mitt innlegg på (DISNorge)Slektsforum-Etterlysninger-Emigrasjon og andre land-Emigrasjon-USA: Scheie-folk utvandret...Jeg anbefaler deg å avbestille dagen før på telefon hvis du ikke vil fortsette utover 14-dager.Til Knut Fasting:Tanken er fin, men usikkert. Jeg har tidligere tenkt på noe hvor flere kan hjelpe hverandre. En slags støttegruppe.Jeg har mine hemninger med å ringe på telefon for å avbestille Ancestry da jeg er sterkt hørselshemmet og pga. hemningen blir det særdeles vanskelig å ringe på telefon (tungvint å be kjente å hjelpe meg med å ringe). Så for meg hadde det vært kjempefint med slik støttegruppe (som hjelper hverandre med å besvare spørsmål eller annet). Ihvertfall med noen eksperter på ancestry.com og genealogy.com i støttegruppen.Når jeg nevner det med usikkert, så mener jeg at det kanskje er vanskelig å få alle til å betale i en evt. spleiseordning. Men jeg håper det beste at folk er flinke til å betale.Kanskje du, Knut (er du fra Grimstad i Aust-Agder? Jeg kommer derfra) eller andre kan oppgi din mailadresse, (pga. sikkerheten kan du oppgi æ istedetfor krøllalfa) eller lage nytt tema, slik at interesserte kan kontakte deg eller andre.Hva sier brukerne av dette forumet til det?Håper også på svar fra Øyane og Kjønigsen.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Unmskyld, jeg skrev noe feil. Jeg mente at Knut Fasting eller andre kan oppgi (hver) sine mailadresser slik at interesserte kan kontakte oppgitt(e) mailadresse(er).Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Eg ser at Kristin etterlyser ei presisering av ulike slag medlemskap. Ancestry.com tilbyr abonnement på følgjande kategoriar:* Annual U.S. Records Collection* Annual U.S. Census Images and Indexes* Annual UK & Ireland Records Collection* Annual Historical Newspapers* Annual U.S. Immigration Collection* Annual OneWorldTreeSM* Annual Family & Local HistoriesEg har avgrensa meg til berre dei to første kategoriane, og i 99% av mine søk er det meir enn godt nok!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Christiansen

Dersom man leter etter slekt i USA - og har mer enn 1 eller 2 emigranter, er Ancestry et 'must'.Dersom man skal betale noen andre for å finne det man kan finne på Ancestry, vil man i løpet av 'no time' ha brukt mer dollar enn det Ancestry skal ha for f.eks 3 måneder eller 1 års abonnement.Mange av databasene gir også adresser hvor man kan bestille originale attester osv - som kan gi enda ytterligere opplysnigner. mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Takk igjen til alle. Det begynner å bli klart for meg at ancestry er tingen. Prøver meg nå på en 14 dagers periode og regner med å fortsette om jeg er fornøyd med det som det gir meg.Et spørsmål til Laila, eller andre som vet. Det er snakk om 3 måneders og 1 års abbonnement. Det har blitt snakk om i et par innlegg her at når prøveperioden er over så blir det automatisk trukket penger for videre abbonnement, om jeg har forstått rett.Jeg har sett på den siden man fyller ut og bestiller prøveperioden. Her framkommer det ikke så vidt jeg kan se noe valg om abbonnementstype etter prøvetiden. Hva er det da de tar seg betalt for? Regner med at det er for årsabb. Hvordan bestiller man da andre tidsperioder i tide før de automatisk tar seg betalt ? MVH Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.