Gå til innhold
Arkivverket

[#31588] Lisbet Pedersdtr/Persdtr, Eidskog/Nes/Aurskog


Gjest Svein Arnesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnesen

Hei, Er på jakt etter Lisbet Pedersdatters fødselstid/-sted. Det jeg vet er at hun ble gift 1: 02. sept. 1733 i Eidskog med Pål Pedersen Savolainen, Gift 2: 22. sept. 1764 i Eidskog med Hans Gudmundsen, mulig fra Aurskog. Noen med flere opplysninger??Svein A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Hei SveinHar ikke mye å bidra med, men iflg FS IGI ble hun født i Eidskog i 1711 av Per [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=500219693056&lds=1&region=12&regionfriendly=&juris1=Norw&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Norway&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeDis Genealogiske ressurser for Eidskog har pekere til personer som kan gjøre oppslag for deg i bygde-/gårdshistorie. Kanskje verdt et forsøk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnesen

Takk likevel. Jeg vet at det er andre som jobber med 'grenen' i Eidskog/Nes og de holder muligheten åpen for at Lisbet kom fra Aurskog eller Nes. Dette fordi hennese annen mann(Hans) antas å komme fra Aurskog... Jeg klarer ikke å finne ut mer enn det som står i pkt. 1. Hun ble jo gift med en 'finne' og det var mulig hun var det selv og. De holdt jo til i skogen mellom Eidskog(Winger), Nes og Aurskog.. Noe jeg har erfart i etterslekten. Så jeg holder alle muligheter åpne når det gjelder fødested.Svein A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Lisbet Pedersd. ikke født/døpt i Eidskog (Vinger sogn).Henvisningen til FS IGI er i dette tilfelle gal, for her står det far Per uten patronymikon. Har kirkeboka for det aktuelle tidsrom i base. Mvh. Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnesen

Hei Finn, Hadde faktisk deg i tankene da jeg la inn dette. Mente jeg hadde sett en fra Vinger her:-)Mulig du har vært borte i Lisbet før, eller Savolainen? Som du sier er hun ikke født i Winger(Eidskog), men står det ikke anført noe ved gifte i 1733 eller 1764, eller ble det ikke ført inn på den tiden? Sikkert er det vel at Lisbet bodde i Eidskog ved gifte, -at bryllupet sto i brudens sogn..?Svein A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Trolovelse i Eidskog kirke 14.6.1733: Forloverne var Lars Vestfjeld og Mathias Fjeldskogen. Trolovelsen den 1.4.1764: Da var Ole Rambøl og Mathias Fjeldbu forlovere. Har ikke greid å koble noen av disse 4 forlovere til Lisbet. Har ikke sett over døpte i Høland, Aurskog, Sør-Odal eller Nes etter denne Lisbet Pedersd. Har heller ikke funnet hennes dødsfall i Eidskog kirkebok, heller ikke hennes mann nr. 2 Hans Gudmundsen. Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnesen

Hei, Ser ut til å være en nøtt dette. Finn: Du skal ha tusen takk for de opplysningene du har kommet med.Svein A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

En sterk kandidat til Lisbet Pedersdattter er hun som ble født i Nes og døpt 23. august 1709, datter av Peder Pedersen Buholtet, Grasmo i Eidskog viet i Nes 21. august 1807 med Berte Sørensd. Bjørknes. (Gramo i Eidskog: E.III.s.410 og Nes IV. s. 305. Peders foreldre Per Andersson og Helja Mathisdotter finner du også på side 427 i Vinger I.Mvh. Finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.