Gå til innhold
Arkivverket

[#31603] Iver Staal


Gjest Inger H.Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger H.Martinsen

Er det noen som kjenner til dette navnet,hvor han kom fra,og om han har flere etterkommere.Han var fullmektig i Oslo i 1801 tell.,og 29 år gml.Etternavnet er jo litt uvanlig,mulig at hans fulle navn var Iver Larsen Staal.Han er navngitt som far til en gutt:Rasmus Iversen f.1801,og moren het Ellen Jonasdatter.De var ugifte i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg finner en Iver Staal som gifter seg i 1805 med en annen dame enn Ellen Jonasdatter.ekteskap i O-dalen med Mari Olsdatter.Skal se om jeg ellers finnere noe mer om Staal navnet.Om du søker på F.S. på etternavn Staal, dukker det opp en del med navnet flere steder i Norge.I Skien, Telemark bl.a.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger H.Martinsen

Takk skal du ha Gunn,dette stemmer bra.Problemet er å finne ut hvor Iver Staal kommer fra,de andre med Staal-navnet syntes jeg ikke passer? Hva tror du? Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger H.Martinsen

Iver Staal var fadder da hans barnebarn Elen Andrine Rasmusdatter ble døpt i Nes,Romerike i 1837.Derfra har jeg dette vanskelige navnet. Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg ser også at Staal-navnet kan komme fra Danmark?Her er en av dem med etternavnet Staal. LenkeMulighetene er nok mange her ser det ut til.Håper kirkebøker kan hjelpe deg. Hva med kirkebøker og bygdebøker for Næs?Mvh. Gunn.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er en lenke til en annen Staal-debatt: Lenke. Jeg har ingen holdepunkter for noen genealogisk sammenheng, men kanskje det burde undersøkes nærmere - siden navnet jo er litt spesielt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger H.Martinsen

Takk for hjelpen,både Gunn og Oddbjørn. Ingenting annet enn tidligere nevnt i Nes Krk.bøker.Mulig at navnet kan komme fra Danmark,men jeg får med tid og stunder se litt i krk.bøkene i Oslo. Linken fra deg Oddbjørn,var også interessant,får studere den litt nærmere.Kom igjen med flere teorier,om noe skulle dukke opp. Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Atle Staal

Staal navnet er også opprinnelig et Svensk soldat navn, de forskjellige soldat torpene i sverige hadde forskjellige navn og soldaten som fikk tildelt ett torp fikk det navnet som soldat bla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.