Gå til innhold
Arkivverket

[#31604] Ole Hansen, f. 1855 frå Boten med Søhammer (øde), Aure, M.R. Til Aalmo, Aure?


Gjest Tore Øverby
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

'Boten' tilsvarer formodentlig Botn i Valsøyfjorden. Og i begge tellingene opplyses det jo at Ole Hansen er født i Valsøyfjord. Alderen passer jo også. Så vidt jeg husker, finnes det bygdebøker både for Valsøyfjord og for Aure. De heter noe sånt som 'Gardtales i...' og minst en av dem er skrevet av Anders Todal.Her har du trolig den senere kona i 1875: LenkeBegge kom jo fra Valsøyfjorden. Både Botn og Henden ligger der. Så det er veldig mye som stemmer. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Øverby

Takk for innspill, Torgeir!Har kikket nærmere på Boten i FT 1900. Der finner jeg att Oles søster Berit Hansd. og rimeligvis hans mor Marie Olsd., her med Henden som andre etternamn. Så me må vel være på rett spor-. FT 1865:LenkeTore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Øverby

Det var da naturligvis ved å sammenholde Aalmo med tidliere Boten-tellinger at jeg kom til denne konklusjonen-.Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.