Gå til innhold
Arkivverket

[#31613] Jeg gjør oppslag i Aurskog og Blaker Bygdebok !


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Dersom du trenger hjelp til oppslag er jeg tilgjengelig.Du kan enten svare her ,eller sende meg en e-post jafjohan@start.noJeg ber om at kun bygdebokoppslag blir lagt inn på denne temasiden ellers blir det mye rot.Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 4 måneder senere...
Gjest Marie Stephensen

Hei !Jeg prøver å finne Johannes Sleppa i Aurskog, han døper ett barn Kristine 28 mars 1782 i Aurskog. Problemet er at jeg finner ingen steder som heter Sleppa, kanskje det kunne stå noe i bygdeboka om Sleppa og eventuelt hvem denne Johannes var ?Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Müller-Strömsaether

Håper Jan Frode synes det er ok at jeg svarer på spørsmålet ditt.Det eneste Sleppa som jeg kjenner til ligger ikke i Aurskog, men ca. 500 meter inn for grensen til Nes kommune i nordenden av Øisjøen (som igjen ligger nord for Ulviksjøen i Aurskog). Sleppa ble det nok helst kalt på folkemunne vel forde det ble sluppet tømmer til fløting i sjøen her, plassen het Brauersetra. I grensetraktene var det ikke så sjelden at folk brukte kirkene i nabokommunene hvis disse lå nærmere eller var lettere å nå.I bygdeboka for Nes står det ikke om noen som bodde i Brautersetra før en Ole Syprianssen var husmann der tidlig på 1800-tallet, det må ikke nødvendigvis bety at det ikke bodde noen der før.Det er selvfølgelig også mulig at det kan ha vært et sted i Aurskog som ble kalt Sleppa på folkemunne før i tiden uten at jeg har hørt om det (jeg er født i Nes og vokste opp i Aurskog).På Romerike Historielags nettsider under 'Nattvandring 2004' finner du en artikel om Sleppa/Brautersetra.Lykke til videre med letingenMed vennlig hilsen Sissel Müller-Strömsaether

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Tusen takk for svaret Sissel, dette kan hjelpe mye da det ser ut som om det er 3 barn med navnet Sleppa i Aurskog. Det burde vel si at navnet ikke var vanlig i Aurskog men forhåpentligvis som du sier i fra Nes.Takker så mye igjen og da skal jeg lete videre, og håper det kan gi resultater.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Gunnel Urdal

Hej! Finns det något i Bygdeboken om Gudmund Hansen, född ca 1771-1773.Han dog 1824 i Loxhaug 52 år gammal. Aurskog 1814-1829, sid 198, nr 3. (Länken vill inte fungera)Kan inte finna ut var eller när han föddes. Tacksam för alla upplysningar! Vänliga hälsningar Gunnel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Birgitta R Larsson

Jag letar efter uppgifter om Hans Pedersen:Se gravlagte nr. 16 for Aurskog i länken här nedanför. Død 28. feb. og gravlagt 6. mars 1853. Det står enten 'af Eidsvold Værks Eie' eller 'af Eidsvold Mork Eie', alder 70, Svarstad 'af' eller 'fra' ...ding, Bl. = BlakerLenkeHittar du något mer om Hans Pedersen i Aurskog eller Blaker bygdeböcker?Hans Pedersen var såvitt jag vet gift med Ingeborg Olsdatter. De fick flera barn, bl a Peder/Peter Hansen Raaholt. Tack på förhand! Vänliga hälsningar, Birgitta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Birgitta, jeg tror det står Eidsvold nordre eie, oppholdsstedet (da han døde?) tror jeg var Svarstad gård i Blaker. I 1865 finner du en gård som heter Eid og Svarstad og bare Eid. Dette har ingent ting med Eidsvold verk å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Gunnel. Jeg lurer på om dette kan være din Gudmund dpt. 31/5 i Løken på Høland LenkeIflg. Familysearch (FS) så står han oppført som Gudmund Hansen Hellebakken, og at han var født på Rud i Aurskog (ikke funnet han døpt i Aurskog) Foreldrene skal da være Hans Gudmundsen Skaarer og Maren Nilsdt. Rakkestad, begge Høland.Det kan være at Gudmund flyttet til Rud og så Hellesbakken i Aurskog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Gunnel Urdal

Hej Berit. Förlåt att jag inte svarat tidigare och tackat för tipset! Jag har hittat Gudmund och även Hans Gudmundsen, han var född på Rud i Aurskog så det hänger ihop. Tusen tack! Gunnel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.