Gå til innhold
Arkivverket

[#31617] Mikrokort fra SVAR


Gjest Espen Grønna Brataker
 Del

Recommended Posts

Gjest Espen Grønna Brataker

Hei!Har noen erfaring med å låne mikrokort fra Sverige? Kommer de direkte hjem til deg eller til ditt lokale bibliotek? Må du bestille gjennom SVAR eller biblioteket? Hva koster det å låne til Norge? Er det mulig å låne bøker fra svensker bibliotek til norske?Svar (og også SVAR!) mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

SVAR sin service er utmerket. http://www.svar.ra.se/ Jeg sitter i min egen stue. Bestiller på nett. Betaler med Visa-kort. Ting dukker opp i min postkasse etter få dager. Jeg returnerer sjøl pr. post det jeg låner. Det er billig. Trur jeg betaler 20 SEK for lån og 60 SEK for kjøp av en kort-serie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei. Helt enig med Jon Torp, det fungerer helt supert. Du kan gjøre som Jon Torp beskriver, eller du kan låne mikrokort gjennom ditt bibliotek.Låner du gjennom biblioteket, så bestiller de for deg, og du returnerer når du er ferdig. Det koster isåfall ikke noe å låne, men du betaler returporto. Lånetiden da er 1 måned med rett til å forlenge lånet i 1 måned til. Bøker kan utmerket lånes fra svensk bibliotek og inn til et norskt bibliotek. Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Först vill jag gratulera er till att ni genom era bibliotek kan - utan avgift - låna material från SVAR!Sökte en del i forumet och fann endast något inlägg angående det nya sättet att forska i Sverige. Numera finns en del av kyrkoboksmaterialet digitaliserat via internet men inte gratis - utan via en betalsajt www.genline.seAtt abonnera kostar en hel del pengar, men sättet man kan arbeta på är helt fantastiskt. Jag har själv varit med under hela forskningsutvecklingen, med originalböckerna, rullfilmer på bibliotek, mikrofiche till hemlån (en revolution!) o s v När man nu - om man har ett snabbt bredband - får tillgång till alla dessa kyrkböcker samtidigt, - hemma, via datorn - går forskningen så mycket snabbare. Inte bara det att man genast har tillgång till den 'nya boken' man behöver. Man kan gå tillbaka och kontrollera. Dessutom kan man i själva programmet göra bilden ljusare och mörkare, vilket gör att man ser saker man inte klarat på fischen. (Obs - men det är fortfarande samma gamla avfotningar som på fischen - ingen nyscanning, vilket är synd).Innan Du prövar Genline. Se till att kontrollera att de församlingar Du är intressserad av verkligen finns med.Vänligen, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.