Gå til innhold
Arkivverket

[#31618] Hvem var foreldrene til Peder O. Olsen Ekrem, f. 1845, Bolsø, Møre og Romsdal?


Gjest Marit Herland
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Herland

Min tipoldefar Peder Olaus Olsen Ekrem kom fra Bolsøy og jeg tror hans foreldre het Ole Lassesen f. ca.1820 og Anna Maria Pedersdatter. Er det noen som kjenner noe til slekten videre bakover? Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiDet var selvfølgelig ikke hans mor som stod nevnt i mitt forrige innlegg. Det står 'hans sønn'.Jeg fant dette på FS, men jeg vet ikke om dette er riktig: LenkeMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Bolsøyboka, som ikke er bygget over slekt, men hvem som eide gårdene, viser at i 1801 eide Lasse Pedersen den samme gården som Ole Lassesen eier i 1865. Det gir jo visse indikasjoner på at det er bestefar til Peder Olaus Olsen. Det står lenger oppe under gården Ekren at 9.okt. 1797 skjøter Peder Olsen Ekren til sin stedsøn Peder Lassesen, all den jord som tilhører hans gård Ekren.Ser en på FT 1801 ser en at Peder Olsen er gift for annen gang: Lenke men Peder Lassesen er ikke nevnt på gården. Han vil vel finnes et annet sted i distriktet. Litt merkelig at han skjøter gården til en stesønn siden han har flere sønner i sitt andre ekteskap.Det går fram et annet sted at Lasse Pedersen som er eier i 1801 er sønn av Peder Lassesen. Men det står ikke direkte at Ole Lassesen som får tilskjøtet seg gården i 1840 er sønn av Lasse Pedersen, men det er vel trolig at det er familieskifte. Etter flere eierskifter 1840-1871 får Peder Olaus skjøte 12.10. 1871 som skjøter den videre i 1907 til Mads Andreas Ingebrigtsen Aure.Dette er kanskje noe å spinne videre på.Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Ole Lassesen Ekren er bror til en tipptippoldemor av meg. Han var født 16/7 og dpt. 8/10 1820. Gift med Marit Toresdtr. omkr. 1843, har jeg notert. Oles foreldre var Lasse Pedersen Ekren (1790-1854) og Marit Andersdtr. fra Stenløs (1788-1845). Jeg har en god del om slekten bakover på begge sider. Send meg gjerne en mail på svbjornd + krøllalfa + online + punktum + no, så skal du få det jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Lasse Pedersen f. 1790 var ikke sønn av Peder Lassesen, men av Peder Olsen, oppr. fra Berg i Kleve, som hadde giftet seg inn på Ekren i 1774 med enken der, Kirsti Pedersdtr. (ca. 1734-1784). Kirsti hadde vært gift med Lasse Pedersen, og deres sønn var Peder Lassesen, som Peder Olsen skjøtet gården til i 1797. Kanskje døde han ugift eller barnløs, siden det var Peder Olsens sønn Lasse Pedersen som senere eide gården. I matr. 1838 er Lasse eier av løpenr. 55 av Ekren, som skyldte 2 skp. 6 mrk., broren Erik eier lnr. 34, som skyldte like mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Svein Arnold har helt sikkert rett. Det var svært mange Peder, Lasse og Ole og forholde seg til i forbindelse med eierskiftene. Når det under Ekren bnr 2 stod 'Skjøte til Lasse Pedersen fra hans far på 2 pund og 6 mrk' var det ikke knyttet til årstall og jeg knyttet det til eieren av L.nr. 55 i 1801 med de samme 2 pund og 6 mrk. Neste eierskifte fra Lasse Pedersen til Ole Lassesen dat. og tinglyst 4.8. 1840.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Lasse Pedersen f. 1790 var heller ikke hjemme i 1801. Han var kanskje den Lasse Pedersen Bolsøe som var tjenestegutt på Jeldset og 11 år gammel. Lasse Pedersen Ekren ble konfirmert 1806 i Bolsøy, 17 år gl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Herland

De opplysningene Lars Ove kommer med i forumet har jeg også vært borti, og hvis man går til den første lenken han henviser til så ser man at i 1865 så er Ole Lassesen gift med Marit Toresdatter (Svei Arnolfs tipptippoldemor) men det er også en del barn som ikke er hennes, så Ole Lassesen må ha vært gift før. Jeg har funnet opplysninger (på Fam.Search)om at Ole og Marit giftet seg den 29 nov. 1861 og det stemmer jo bra i forhold til at de fikk sitt første felles barn, Torsten i 1861.Opplysninger funnet på Family Search er ikke alltid er korrekte, men kan være en ledetråd. Har der funnet at Ole var gift med Anna Maria Pedersdatter fra 12. feb 1846 i Bolsøy, og de fikk 4 barn hvorav den eldste er min tippoldefar (Peder Olaus Olsen Ekren) f. 1845. Er det noen som har noe om Anna Marie Pedersdatter og hennes familieforhold etc. Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Herland

Takk for alle gode innlegg. Jeg blir like imponert hver gang jeg sender inn et spørsmål, over hvor raskt og hvor mange som engasjerer seg. Takk til dere alle! (Ble så ivrig i mitt forrige innlegg at jeg glemte å takke) Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det var Ole Lassesen som var bror til min ttoldemor. Hun het Synnøve Lassesdatter, og var født 1829.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.