Gå til innhold
Arkivverket

[#31619] Anna Olsen i New York, men hvor?


Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Tidligere tema rundt den samme damen:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&temanr=16311&debatt=brukar&spraak=>LenkeLenke Jeg har nå funnet ut at Anna hadde to brødre som emigrerte til USA. Den ene til New York og den andre til Boston.På Ellis Island fant jeg broren som reiste til New York.Hans navn er Hans Andreassen Solli og emigrerer den 3. juni 1910 Lenkeog ankommer Ellis Island, New York den 19. juni 1910 med skipet St. Paul fra Southampton:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C. Ludvigsen

Jeg har kikket litt nærmere på adressen til Anna ( jeg tror det står 'Anne'):Sister Anne (Anna) Ru??roth 166 Reckerd?? Str. Brooklyn, New York, N YMen hva er etternavnet, og hva er gatenavnet??Er det noen som har kunnskap om gatenavn i Brooklyn, New York ved denne tiden ( 1910) som kan forsøke seg på dette?Ettersom Anna/Anne bor i New York bør hun vel også stå registrert der i censusen 1910? Kanskje til og med Hans er registrert?Noen som vet når på året censusen ble foretatt?TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Jeg ser at jeg har nevnt at to brødre av Anna emigrerer, men at jeg bare har nevnt den ene.Den andre er: Andreas Andreassen Solli F: 1889, SkjebergI FT 1900 er han på følgende adresse: Kjølberg Mellom, Borge i Østfold[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal&register=etternavn&pgj=6&teljing=ft1900&filnamn=f00113.wc2&amt=1&funnenr=135>LenkeHan er sammen med sine foreldre, sin bror Hans, og 3 andre søsken.Han emigrerer den 11. mai 1907, med Reisemål Boston:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C. Ludvigsen

Jeg har nå fått et forslag på Anna sitt etternavn: 'Rissoth'. Noen som har noen andre forslag?Kan adressen være '160 Richard Str., Brooklyn, New York, N Y'?All hjelp er hjertlig velkommen.Med vennlig hilsen TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elsa Waagenes Udbjørg

Har vært inne på Yahoo! maps. Dette fikk jeg opp:Lenkehvor de viser til 160 Richards Street som nærmest (og meget mulig presist) det man leter efter. Det er i Red Hook distriktet, også et sannsynlig sted for nordmenn å være.Hilsen, Elsa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C. Ludvigsen

Tusen takk for tipset, Elsa!Ja, da har jeg i allefall plassert en mulig gateadresse.Ettersom jeg er usikker på hvor lenge Anna oppholdt seg i Brooklyn, så er jeg usikker på hvilke arkiv som jeg skal se i.Jeg tror at det er ganske stor sannsynlighet for at Hans hadde en eksakt adresse til sin søster. Han hadde vel fått brev fra henne, kanskje?Det kan jo også være at han han så reiste videre til sin bror i Boston.Jeg har fått tips ( fra USA) om at Hans muligens befinner seg i Baltimore, Maryland i census 1920 sammen med kone, Christina, 27 yr old (emigrert fra Norge i 1912) og 2 sønner George (4) og Howard (4 mnd). Jeg fikk ikke noen adresse på dem.Hmm.. nei.. jeg tror det gjelder å få tydet Annas etternavn, og så finne det igjen i Censusen i 1910...All hjelp er veldig hyggelig å få !TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C. Ludvigsen

Jeg har igjen sett litt på dem som oppgir samme avreisedato som Anna, og som drar med samme agent...Og jeg synes det er veldig merkelig at ikke finner en eneste en på Ellis Island.Jeg har nevnt dette tidligere, men har på nytt gått igjennom litt mer systematisk.Har prøvd med stikkprøver på de andre agentene, (Elster) og de dukker opp..Det ser ut til at det er 'enkelt' dersom man reiser med de transatlantiske reisene, men litt vanskligere dersom man først dro til england.Nå har jeg jo funnet at Anna bor i New York på sommeren 1910, da hennes bror Hans drar dit.Men Anna selv er fortsatt et mysterium om hvordan hun egentlig kommer seg til New York.Som tidligere nevnt er det en mulighet for at hun reiste om Boston, men dro alle 138 om Boston?Er det virkelig sannsynlig?Det er ikke noen som vet om det skjedde noen med SS Oslo med reisen 6. mars til Hull.På '100 years of ...' er det ingenting som tilsier at det skal ha skjedd noe.HEr er informasjonen om SS OSLO [url="http://www.norwayheritage.com/p_ship.asp?sh=osloa>http://www.norwayheritage.com/p_ship.asp?sh=osloaog her er hvordan og når hun seilte i 1909:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elsa Waagenes Udbjørg

Kjære TCJeg har gumlet litt på dette med landing i Boston. Jeg leter selv efter info. om en Peder Roaldsen som skulle til en adresse i New York (place of residence) med landing 5. sept. 1923. Han reiste med SS Hellig Olav fra Christiania Aug. 24, men på manifestet fant jeg at han, og en hel mengde andre passasjerer, ble strøket og navnene skrevet om igjen nederst på arkene for landing i Boston. Hvorfor så mange skulle settes i land i Boston når de vitterlig skulle til NYC virker underlig. Lenke Jeg vet heller ikke hvordan man skal få greie på dette, men det er kanskje ikke bare en engangsfenomen?Elsa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C. Ludvigsen

Hei Elsa! Takk igjen for råd, tips og tanker!Jeg kom over følgende artikkel på 'Norway Heritage'[url="http://www.norwayheritage.com/articles/templates/hunting-passenger-lists.asp?articleid=3&zoneid=15>LenkeForfatteren beskriver hvordan det er å lete i 'Port of New York Passengerlists'.Jeg er usikker på om jeg forsto henne korrekt, men jeg mener det står følgende:- Det er ingen 'Ellis Island' papirer som har overlevd. De forsvant i en brann i1920-årene.-Manifestene på 'ellisisland.org' er laget av skipskapteinene.- Bare 3. klasse ble 'prossesert' på Ellis Island. 1. og 2. ble det ikke. De ble 'prossesert' om bord i skipet. Hva dette innebærer er jeg usikker på. Min tolkning er at manifestene på Ellis Island. org inneholder kun 'steerage' eller 3. klasse. Noe som jeg kanskje kan huske at de manifestene jeg har sett på inneholder kun 3. klasse. Men ta dette med en klype salt, da jeg er litt usikker på om det er dette som menes.- fra 15. Juni 1897- 17. Desember 1900 var Ellis Island stengt for rekonstruksjon pga. en brann 15. juni 1897. Hvis man finner passasjerer i denne perioden, er de ikke prosessert på Ellis Island. Jeg har funnet en passasjer i denne perioden på 'ellisisland.org', så da betyr vel det at manifestene her også ble lagt sammen med de andre på dette nettstedet.- Hun nevner et eksempel hvor hun har en ane som kom i 1893. Denne personen fikk hun tak i det originale passasjermanifestet via det lokale Family History Center. Hun fant da ut, at ca halvparten gikk av i New York, mens resten gikk av i Baltimore. Men det virker som om hun fant sin ane gjennom nettstedet ellisisland.org likevel. så hva dette betyr er jeg også usikker på.Som det går fram av denne artikkelen viser det seg jo at alle gikk ikke av på Ellis Island, men hva du kan finne på ellisisland.org, ble for meg litt mer komplisert å finne ut av.Noen med litt mer inngående kunnskap om hva som faktisk disse manifestene innholder ( er 1. og 2. klasse tatt med f.eks.?)her er litt informasjon om Hellig Olav: http://www.norwayheritage.com/p_ship.asp?sh=helolAvganger i 1924:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Torunn C. Ludvigsen

Jeg har nå fått noen til å se i Census for 1910. På adressen 160 Richard Str., Brooklyn New York finnes en Hans Rosholt, 36 år, innvandret 1909, gift 7 år?? (usikker på om dette er rett tidsangivelse, kan være andre, måneder) og Annie, 30 år, innvandret 1909 og en sønn.Det er en del ting som gjør at jeg er usikker, blant annet at Hans og Annie skal være 7 år, at Anna er bare 30 år..Men ettersom dette er den korrekte adressen, og at Hans angir at hans søster bor på den adressen. Anna kan jo ha løyet om alderen, det kan være lest av feil..hvis noen kunne ha sjekket dette opp, slik at jeg får en 'second opinion' om hva som står i censusen.Men kanskje har jeg kommet et skritt nærmere?TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.