Gå til innhold
Arkivverket

[#31620] Lars Pedersen f.ca 1765 g.m Mari Gulbrandsdtr f.ca 1745. på Brårud-eie i 1801


Gjest Magne Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Pettersen

Hei..Jeg søker alt av info om dette ekteparet. Spesielt hvor de ble av etter 1801 tellingen. I 1801 er de her Lenke . som man ser så har de to barn, Anne Maria og Amund. I følge f.s er Amund f i 1784..Jeg har en forfader som heter Amund Larsen, han dør på Dalen u Skarning i 1862, og han er da 78 år gml. f.ca 1784 han blir 30.03.1815 gift i Nes med Anne Maria Monsdtr Dalen u Skarning 1788-1865. Det er oppgitt ved vielsen at han bodde eller hadde tilknytning til Skarning-eie..Detter står under Perstua u Brårud hvor de bodde... Omkring 1800 bodde det 2 familier. Den ene var Amund Pedersen d. 1809 g.m Kari Gulbrandsdtr, samt deres barn Andre plassen bodde da Lars Pedersen og Mari Gulbrandsdtr, og deres barnJeg har søkt litt på f.s etter Lars og Mari.. Ikke funnet noe giftermål eller kandidater til fødsel...Noen som har kjennskap til dette paret. Alt av interesse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Hei Magne!Lars er trolig eldre enn de 36 år oppgitt i FT1801. Jeg fant fire barn i FS/IGI: Peder døpt 28.03.1782, Amund døpt 06.06.1784, Anne Maria døpt 28.09.1788 og Lars døpt 01.07.1792 (alle i Nes, Akershus; datoer tydeligvis fra kirkebokfilm 1782-1815). Peder er vel flyttet ut i 1801, Lars (f. 1792) kan være død. Lars og Mari ble nok gift senest 1782, kanskje tidligere hvis det var eldre barn som ikke er kommet med i FS.Dette var bare en liten betraktning. Lykke til videre. Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Jeg legger en lenke til Amund Larsen dpt. 1784, Nes,LenkeFant ellers følgende barn ved foreldresøk på Lars Pedersen og Mari Gulbrandsdatter:Peder Larsen fdpt. 28 mars,1782, Nes.Anne Marie dpt. 1788, Nes.Lars Larsen dpt. 1 jul 1792.Vel de samme som Rolf har funnet.mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det eneste paret Lars Pedersen og Mari Gulbrandsdatter som jeg fant gift på F.S. var dette paret.LenkeKan det være at de kommer herfra. Tidspunktet passer ganske bra med barnefødsler f. 1782.De kan også ha fått barn før i O-dalen?Ikke alt for langt unna Nes?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Ja det kan tenkes at alderen på Lars Amundsen er feil. kanskje det skal væære at han er 63 år i stedet. Er det jo ikke så stor aldersforskjell mellom ektefellene heller..Det ekteparet Gunn viser til i forrige innlegg er nesten 100 år for sent ute desverre.. Lars og Mari kan jo være fra hvor som helst egentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Beklager mitt rot fra i går. Må ha vært litt trøtt når jeg kunne ta 100 år feil på vielsen.Ikke lett det der.Jeg finner flere Lars Pedersener som gifter seg på omtrent passe tid, men brudens etternavn er feil på alle.Legger likevel en lenke til en jeg fant i Akershus.LenkeDet har hendt før at navn er blitt feilskrevet.Ellers er det jo mulig at ikke alle kirkebøker er så grundig ført på den tiden i deres distrikt.Lykke til med letingen. Kan hende du kan få hjelp av noen med tilgang til bygdebøker , eller kirkebøker for Nes?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har søkt etter flere kandidater til Mari Gudbrandsdatter f. ca 1749, Akershus.Fant flere mulige: 1.Maria Gulbrandsdatter Dpt 29 jan 1747, Ullensaker, Akershus.2. Maria Gulbrandsdatter dpt. 1 jun 1749, Aurskog, Akershus. Legger en lenke til den damen:LenkeEllers fant jeg en Marie G. dpt. 12 sep 1751, Gjettum, Bærum, Akershus.Det var det jeg fant i første omgang.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved å utvide søket fant jeg nå faktisk en Mari Gulbrandsdatter f. på Nes, dpt. 1752. Litt unøyaktig med alder, men det er det ofte både i folketellinger og på F.S. Legger en lenke til henne.LenkeTror jeg ville satse på oppslag på disse foreldrene:Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.