Gå til innhold
Arkivverket

[#31621] Hanna Diderikke Marie født 25-6-1889 på gården Haave i Grimstad kommune


Gjest Carsten Friis Fischer
 Del

Recommended Posts

Gjest Carsten Friis Fischer

Ovennævnte person skulle være født på dette sted i 1889.Nogen som kan oplyse navnene på hendes forældre ?mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Det blir ikke sagt noe om fylke. Men antar at det er Aust-Agder, da det er bare en kommune som heter Grimstad.Jeg er selv fra Grimstad kommune i Aust-Agder fylke i Norge. Kan ikke huske at det fins gård som heter Haave el. noe lignende i Gr.stad. Det nærmeste som slår meg i tankene, er at det må være snakk om Hove på Tromøya i nåværende Arendal kommune (nabokommunen til Gr.stad). Hove/Haave kan høres likt ut.Hvor har du fått opplysningen om Hanna Diderikke Marie fra? (spesielt det med Haave i Grimstad kommune) Vet du hvilken av fornavnene hun brukte til vanlig? Vet du når hun reiste fra Aust-Agder? (jeg antar at hun gjorde det)(for jeg finner ikke henne i 1900 tellingene for Grimstad, Arendal og Lillestad ved å søke på fødselsårene 1888-1890.)Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Hej KristinTakker for din respons.Ja. Oplysningerne har jeg fået af en nordmand.Hanne Diderikke Marie skal have haft 4 ældre søskende.1. Juliane 2. Henriette 3. Jørgen 4. PederIngen fødselsår er kendt på disse personer.Man ved med sikkerhed at børnenes mor skal hedde Sophie.Farens navn kunne være Nikolai Haave.Men hans fødenavn skulle være Jørgensen. Børnene har så muligvis taget navn efter gården ?Så hvis man kunne finde en person som hedder Jørgen og som får et drengebarn ved navn Nikolai var det et spor på vejen. Men når man ingengang er 100% sikker på at Nikolai er det rigtige kan det jo blive svært.Men Arendal kunne jo så absolut være en mulighed.Så hvis du får nogle nye input er jeg meget lydhør.mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Hej igenEt foto er taget i Oslo i 1909 af familien.Har ingen anelse om hvilke fornavne som hun brugte vanlig.Så familien er jo nok ankommet til Oslo imellem 1901-1909.mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Her er en kandidat i 1864 (Nicolai Jørgensen). Gården heter Østre Haave. Hvordan Eide kommer inn her, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Hej Lars Ove og GunnNow we are talking.1000 tak for oplysningerne.Jeg kan jo godt se, at jeg hvis nok var 'nogle kilometer' fra Aust Agder.Så nu gør jeg en nordmand i Oslo glad.mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei CarstenDa er vi i Aust-Agder, og det med Eide forblir kanskje et mysterium.Mulig de kanskje har bodd der en periode før 1900 ?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Nettopp. Eide og Landvik i AA utgjorde inntil 1874 Hommedal prestegjeld (DIS-Norges slekthistoriske kilder: Jeg er ikke lokalkjent!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg tror nok familien kommer fra Grimstadområdet.I 1865 ble jo fam. funnet i Hommedal , Nedenes. Her er lenke dit.LenkeHåper dette kan klaregjøre. Ikke lett når nesten like navn går igjen flere steder i Noege.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Eide ligger i dag i Grimstad kommune. Jeg ser av opplysningene i ft. 1801 at Nikolai Jørgensen og hans to søstre er stebarn til Johan M. Anders(son) og Hendriette Aanensdtr. Johan er oppgitt som svenske, mens Hendriette er fra Hommedal - ikke usannsynlig nettopp fra gården Østre Haave. Det er vel da ikke urimelig at det er et slektskapsforhold mellom stebarn og steforeldre, og at det er Hendriette som representerer slektskapet (barnas tante?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Med henvisning til lenken i innlegg nr. 8 , fant jeg følgende ekteskap på FamilySearch IGI. Henriethe Aanonsdtr. giftet seg i Hommedal i Aust-Agder 01.12.1840 med Jørgen Christian Jørgensen. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her legger jeg en lenke til Nicolai Jørgensen på Østre Haave i 1865, smme mann som Astrid R. fant før her. LenkeDette må da være rett mann?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Da er det vel denne Jørgen Christian Jørgensen som er barnas far. Litt underlig da at det ikke i folketellingsteksten står 'hennes barn', for det må jo være Hendriette som er moren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Som man ser her er Emil Nicolai Jørgensen sønn av Jørgen Christian Jørgensen og Henriette Aanonsdtr. IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Norway Search Results | Download | Pedigree-------------------------------------------------------------------------------- EMIL NICOLAI JORGENSEN Male -------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: 05 JUL 1844 Christening: 07 JUL 1844 Eide, Aust-Agder, Norway Death: Burial: -------------------------------------------------------------------------------- Parents: Father: JORGEN CHRISTIAN JORGENSEN Family Mother: HENRIETTE AANONSDR -------------------------------------------------------------------------------- Messages: Extracted birth or christening record for the locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening date. -------------------------------------------------------------------------------- Source Information: Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type: C421343 1841 - 1875 0123554 Film NONE Sheet: 00Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at du har fått hjelp av Oddbjørn og at dette ble oppklart.Så at det nå ble skrevet samtidig.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Samme kilde forteller at Emil Nicolai Jørgensen giftet seg i Eide, Aust-Agder 13.09.1875 med Josefine Sofie Richmann. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiEr dette da moren til Hanne D i 1865?LenkeSer det står Josefine Christine, i stedet for Josefine Sofie, men..?Mvh Lars Obe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Det var fint at Carsten Fischer kom med mer informasjon. Da ble det lettere.Nå kan jeg bekrefte at vi er på rett vei. For Hommedal prestegjeld er i Grimstad kommune (Landvik området-Landvik kirke og Eide kirke). Flere Eidebarn blir døpt, konfirmert og går på Landvik skole. Noen går likevel til Eide skole. Og noen går både i Eide og i Landvik. Det har med alderstrinn å gjøre. Jeg husker ikke helt hvordan. Eide er en del av Grimstad kommune ved grensen mellom Grimstad og Lillesand kommuner. Vi kjører ut av Grimstad sentrum og mot Kr.sand og kjører noen km forbi Hamsuns hjem 'Nørholm'. Da er vi i Eide.De oppgitte navnene på søsknene stemmer så godt med oppgitt lenke av en av brukerne i forumet til folketelling.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Hej allesammen1000 tak skal i have for hjælpsomheden.Kl. 17.30 da jeg kom hjem idag, lå der et postbrev fra en af mine gamle bekendte i Oslo som jeg før har hjulpet med danske og norske slægtsting.Nu her ca. 5 timer senere har jeg/vi løst hans slægtsproblem.Før internettets tid havde det vel taget flere år ?I de oplysninger som han sendte til mig, vidste jeg at en pige var kokke og en dreng var skipsreder i Kristiansand. Så de oplysninger passer jo ganske udmærket med de stillingsbetegnelser som nogle af folketællingerne opgiver.Ja. Det er jo rigtig hvad Kristin er inde på eller nævner inddirekte. Jo flere oplysninger desto bedre.Men endnu engang 1000 tak for hjælpsomheden.mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.