Gå til innhold
Arkivverket

[#31623] Carl Peter Severin Hedenström från Halden - en N Z - släktbluff?


Gjest Olle Elm
 Del

Recommended Posts

Gjest Olle Elm

Nedanstående bygger på forskning som jag gjorde för en del år sedan och jag välkomnar kontroller och rättelser av mina uppgifter från det norska materialet!En Carl Peter Severin Hedenström föds 1839-04-18 i Glemmen som son till Andreas Peter Hedenström och Inger Margarete Jonsdatter. Carl Peter Severin Hedenström gifter sig 1859-07-08 i Glemmen med Anne Karine Sörensdatter och får 1859-10-19 dottern Inger Margarete i Glemmen. Detta är de enda uppgifterna jag har om familjen från norska källor.1879 dyker på Nya Zealand upp en segelmakare Carl Peter Heidenstrom, från Norge, som när han blir naturaliserad år 1893 uppgav sitt namn Carl Peder Severin Heidenstrom. Han gifte sig sex veckor efter ankomsten till NZ med änkan till en Reinert Johanson, vilken i Norge hetat Gabrielsen. Carl Peter angavs vid giftermålet 1879 vara änkling. Han sade sig vara född i 'Frederickstein' 1844. Var 36 år gammal. Hans far uppges vara 'bandmaster' at Frederickstein. Dog senare i Wellingston N Z, 1921, 25/9, 77 år gammal.Är det möjligt att kontrollera vad som händer Carl Peter Severin Hedenström född 1839-04-18 i Glemmen - om han blir änkeman - och möjligen lämnar landet? Jag kontrollerade och fann att ingen Karl Peter Severin Heidenström föds i Halden 1844. Däremot föds en Karl Peter Severin - 1844 eller något år däromkring - dock med andra föräldrar. Jag missade att anteckna ordentligt.Någon som kan hjälpa till i denna spännande släktsaga? Vänligen, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I 1875 telling for Kristiania dukker det opp en Anne K. Hedenstrøm, husmor fra Sarpsborg som strafffange i Kristiania.LenkeKan denne damen ha noe med Carl Peter severin Hedenstrøm å gjøre tro?Mvh. Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

For meg ser det ut til at disse damene jeg har funnet passer i alder til hustruen til Carl.Kan hende hun har begått en kriminell handling, og at ektemannen her rømt fra landet.Spennende tanke?Både navn , alder og fødested passer bra. ( Kan det være mulig å finne ut hva hun er straffet for?)Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Tusen tack för det snabba svaret! Dessa uppgifter hade jag helt missat i FT och de passar väl in i bilden av familjen. Min hypotes är att segelmakaren (och bigamisten?) är en rymling ;o)Går det också att få fram något om Carl Peter Severin Hedenströma far Andreas Peter Hedenström - där jag behöver kontrollera.Gift 1844-07-05 i Glemmen, Ö Fredrikstad med Inger Margarete Jonsdatter (Uppgift från Heidi Tofterå Slettemoen)Född 1803-08-28 i Fredrikstad enligt uppgift vid konfirmation i Halden med inlånat material från Norge - (har alltså ej kontrollerat hans föräldrar i Fredrikstad ordentligt).Hur kan man i Norge kontrollera uppgifter om en kvinnlig fånge?Tack igen! Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristina Samsing

Vielsen for Andreas H på den datoen du nevner finnes på FS Lenke Der står det også at han døde 5/2 - 1849mvh Kristina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Hyggelig at de opplysningene jeg fant var til hjelp i din søking . Det var en spennende historie du fortalte.Lurer på om du kan få hjelp i norske arkiver til å finne svar i norske retts-protokoller ca 1875.Kan hende saken til den fengslede kvinnen finnes i dokumenter her?Legger inn en lenke til litt om søk i kilder.LenkeVet ikke om det ellers kan være noe å finne på søk etter emigranter i Digitalarklivet?Har du forsøkt det? Jeg har desverre ikke tilgang til kirkebøker for Glemmen, så jeg håper at du får hjelp av lokale forskere til å finne Andreas Peter Hedenstrøm.Lykke til!Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Beklager, men den lenken ble dessverre feil.Jeg prøver med en til Riksarkivet. Her står det en del om dette og også hvor du kan henvende deg for å få opplysninger.LenkeMvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg på Fam. search , Andreas Peter Hedenstrøm d. 5 feb 1849, Trosvikbjerget, Glemmen, Østfold. Begravet 12 feb. 1849.Her fant jeg også ekteskapet 5 jul 1844.LenkeHåper dette hjelper.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Kristina,Stort tack för hänvisningen till Fams. där det tydligt framgår att det rör sig om bl a Andreas Peter Hedenströms dödsfall som jag saknade. Vad som gör mig övertygad om att uppgiften är riktig är angivelsen Trosvikbjerget. Fams. är ju annars en källa man alltid måste kontrollera, då inmatningen inte alltid sker av kunniga personer. Uppgiften om född '1803 , , Sweden' vill jag förhålla mig kritisk till fram till dess att det visar sig att uppgiften i konfirmationslängden (primärkälla) i Halden är fel. Döduppgiften ger en bild av ytterligare en kvinnas hårda öde. Ensam med åtmindstone ett barn. Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Hej Gun,Jag har egentligen inte gjort mer undersökningar om detta än de jag redovisar ovan. Är osäker på det norska materialet.Är osäker på om en sjöman finns med i emigrationslistor.Har ingen kunskap om det norska kriminalsystemet, men förstår att jag kan hänvända mig till RA, som jag tidigare har goda erfarenheter av.Så någon kommentar till övriga inlägg: - Houtboist Anders Petter Hedenstrøm 26 Ugift i Ft O1 är stamfar för den svensk/norska släkten Hedenstrøm/Heidenstrøm och är ursprunget till min norska forskning. Jag tror han är far till den ovan nämnde Anders Peter Hedenström född 1803-08-28 i Fredrikstad, enl kfl i Halden, men jag har inte bevisat det ännu. Anders Petter Hedenstrøm i Fredrikstad blev gift 1801-02-13 med Severine Kristiansdatter från Forstaden, möjligen dotter till Kristian Smidtsen i Forstaden.- Inger Johansd. Husmoder e 62 k Glemminge Prgj. i Ft65 kan inte vara änkan. Inger Margareta Jonsdotter anges född 1816 i Glemmen i annan källa.Vad som förbryllar här är Glemmen och Glemminge; Är det samma namn eller är jag bara förvirrad?Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Harald Jonson

Glemmen = Glem(m)ing = Glem(m)ingeRiksarkivets oversikt over kirkebøker på mikrokort ( Lenke ) for Glemmen prestegjeld sier bla. dette: Lå i tida 1685 - 01.01.1883 under Fredrikstad, men hadde egne kirkebøker (fra 1733). Kirkelige handlinger for Vestre Fredrikstad (Forstaden) ble innført i Glemmens kirkebøker, men fra 1871 i egne kirkebøker - se Vestre Fredrikstad. Byutvidelse 03.03.1866 overførte bl.a. til Glemmen de bygninger og tomter på Kråkerøy som hørte under Fredrikstad. Kråkerøy ble skilt ut som eget prestegjeld fra 01.07.1909 ved kgl. res. av 11.05. s.å.'Om man sammenligner med de ulike folketellinger må det nesten bli sånn... mvh Per Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Utmärkt Per Harald! Det här med Glemmen och Fredrikstad hade jag ingen aning om när jag - tror det var på slutet av 70-talet - lyckades övertyga de norska arkiven att låna ut rullfilmer till Landsarkivet i Göteborg - med landsarkivariens benägna bistånd.Jag vet heller inte var Houtboist Anders Petter Hedenstrøm med hustru var bosatta efter vigseln 1801-02-13 i Fredrikstad. Hon kom ju från Forstaden och hans från Friderichstads Fæstning (där han bodde hos en gift kollega - Houtboisten Christian Johannesen.Födelsen av Anders Peter Hedenstrøm 1803-08-28 i Fredrikstad (Kfl Halden 1818) kanske måste sökas även i Glemmen.Jag har också funnet en Sorine Kristine Hedenström som i Kfl (Halden 1817) anges född 1801-08-01 - men ej angivet var. (Hon skulle kunna vara densamma som Laurine (felinfört?) Christine Hedenstrom, bosatt i Fattiglem i Fredrikshald, 64 år och född i 'Fredhald' som förekommer i Ft65). Inte heller denna kvina har jag kontrollerat födelsen på.Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Jeg har funnet en Carl Severin Heidenstrøm (nummer 1199) 12 år gammel i 1865 tellingen for Fredrikstad. Faren hans heter Fritz Georg (ølhandler).Det ene tingen jeg stusser/reflekterer litt over, er aldersavvik på ca. 10 år for at det kan bli korrekt person. Men kan det være snakk om aldersskrøn? For jeg har opplevd i annet tilfelle at noen jukset med mye i alder.Det kan være snakk om to Carl Severin He(i)denstrøm. Noen ganger sløyfet man vekk en eller to av flere fornavn. Jeg har sett på Halden (Fredrikshald), Sarpsborg, Fredrikstad og Glemminge/Glemmen.Fredrikssten er festning utenfor Halden.Hva menes med 'bandmaster'?(Klarer ikke å lage link ennå.Har prøvd litt.)Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Tack Kristin för uppmärksamheten! Fritz Georg Heidenstrøm - som släkten nu börjat stava namnet Hedenström - var född 1817-03-08 i Fredrikstad (fb) som son till Houtboist Anders Petter Hedenstrøm. Fritz Georgs gren av släkten fortlever i Norge.Fritz Georg Heidenstrøms son Karl Severin föddes 1854-04-09 i Fredrikstad och är inte densamme som den tidigare nämnde - men namnlikheten är intressant. (Jag har tolkat namnet Severin som en manlig variant av Severine). Karl Severin född 1854 är endast känd fram till Ft65 av mig.Vad tror ni läsare av denna diskussion; Skall jag chansa på en ny fråga typ 'Opslag i kirkeboka for Fredrikstad og Glemmen'- eller hur man nu skriver på norska - och ställa frågan mer precist på detaljer? Någon kan ju sitta med just dessa kyrkoböcker just nu eller t o m äga fischen. Har själv adopterat ett antal socknar i Sverige (förutom mitt omfattande genbealogiska bibliotek) - som jag när jag bara hinner, lämnar uppgifter från ...Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C. Ludvigsen

Hei Olle Elm!Takk for tidligere hjelp i Sverige!Her er link til Fredrikstad og Omegns Historielag:http://www.historielaget.org/De sitter på mye kunnskap om personer fra dette området!De transkriberer kirkebøker/folketellinger osv. fra dette området. Du spør også om du skal lage et nytt tema om oppslag, og jeg synes det virker fornuftig. ( med link tilbake til dette temaet.)Med vennlig hilsen Torunn C. Ludvigsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Jeg synes også at du skal prøve å lage et tema som angir oppslag i Fredrikstad og Glemmen. Og kanskje et tema for Halden og kanskje Sarpsborg hvis det viser seg nødvendig.Hvilke områder i Sverige hjelper du til med?Jeg har satt innlegg i Anbrytarforum - Landskap under Blekinge og Bohuslen og etternamn under ord, namn. Noen dager siden jeg gjorde det. Men det er utrolig mange innlegg. Ikke svar foreløpig.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Torunn och Kristin, Tack för hänvisningar och idéer!På historielagets hemsida fann jag direkt en nyttighet - Eiendomsskatten for Fredrikstad 1871. Där finns ovan nämnde Karl Severin som Heidenstrøm, Carl Severin f. 1854 i Fr. och plötsligt finns även han som överlevande ;o).Innan jag gör en ny rubrik enligt ovanstående disk. vill jag svara på ett par frågor:1) 'Hva menes med 'bandmaster'?' Uppgiften kommer från Nya Zealand och översättningen är väl kapellmästare (för musikkår). Varför jag särskilt nämnt detta är att stamfadern Anders Petter Hedenstrøm (f 1779 c:a i Sverige) var houtboist vid militären, hans son Jens Christian (f 1811-10-04) var trumpetare vid militären och att även hans bror George Fritz - ölhandlaren - gått i underofficersskola i Halden - och att fler i släkten blir militärmusiker.2) Hvilke områder i Sverige hjelper du til med? Jag har en hel del material från norra Småland; Vireda och Adelöv t ex, men också angränsande socknar in i Östergötland.Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Olle Elm

Hej, Återkommer för att delge de senaste fynden i denna historia; Som ni kan se i några av inläggen har jag en hypotes att Carl Peter Severin Hedenstrom som sedemera påträffas på Nya Zealand 1879 antingen kan vara en 'namnbluff', en rymling och kanske också en bigamist. Jag har valt att försöka ta reda på om hans hustru i Norge var död 1879.Tack vare Gunn Huglen fann jag direkt en intressant ingång som jag fortsatt på. Det visar sig att Anne Karine Sörensdatter Hedenström dömdes redan 1865 till 10 dagars fängelse på Vatten och Bröd. Barnen födda 59, 61 och 63 var små då. Fortsättning på denna brottsliga bana följde ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Här hade jag tänkt lägga in en bild från arkivet 'etter Kristiania tukhus' - men bidfunktionen finner jag inte längre ...Anne Karine Sörensdatter Hedenström dömdes 1865 för Tyveri. Samma brott begick hon 1871, 1874 och 1877. De först gångerna fick hon två års straffarbete. 1877 fick hon 4 års straffarbete. Det anges också att hon benådades 20/10 1886 (sic!)Av Justisprotokoll från Kristiania stiftamt framgår att hon levde i oktober 1887. 1/9 1887 åtalades hon nämligen för att ha stulit ett par snörskor 'fra en Bazarbod i Bragaden(?)'. Saken överlämnas till Byretten och här verkar hennes papper försvinna ... 8/10.(Passar på att tacka Odd Halvorsen, förstearkivar vid Statsarkivet i Oslo, för hjälpen!)Nå - här har vi alltså en - som det anges - 50 årig kvinnlig tjuv, som tidigare varit husmoder med barn ... som fortsätter sin brottsliga bana.Frågorna blir fler:Rymde mannen redan 1878?; Hon fick ju 4 års straffarbete 1877.Och var tog barnen vägen? Redan 1871 måste de ha tagits om hand av någon - om mannen då fortfarande var sjöman ....Kanske någon av er sett det svenska programmet 'En släktsaga' - Jmfr http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=7809 Ovanstående historia skulle kunna platsa väl där ...Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

För att nya läsare inte skall behöva leta ger jag här namn och födelseår för de saknade barnen:Inger M. Hed[en]strøm född 1859 i Glemminge Prgj.Fritjof S. Hed[en]strøm född 1861 i Glemminge Prgj.Karl K. A. Hed[en]strøm född 1863 i Glemminge Prgj.Vänligen, Ollr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Två frågor:- Kan någon med mer kunskap om folketellingar än jag söka efter ovanstående barn?- Finns bildfunktionen fortfarande i detta forum? Hur når man den i så fall?Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.