Gå til innhold
Arkivverket

[#31624] Karl August Johannessen, f. 1840 Kr.sand i slekt m/ Oddbjørn Johannessen?


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Jeg er tippoldebarn av Karl August Johannessen, sønn av Osmund og Maren. Karl August omkom på sjøen, så hans kone (Ida Tomine Olsen, datter av Thomas Andreas Olsen) giftet på nytt med Peder Andreas Gunnufsen når datteren Johanne Marie (min oldemor) var liten pike.Slekten/familien min har ingen kontakt med Karl August sin familie.Så jeg er spent på å høre om Oddbjørn Johannessen, Kr.sand i forumet er i slekt?. For jeg tenker på at det er jo mange som heter Johannessen. Hvis man er i slekt, så kan man utveksle slektsopplysninger.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nei, han er ikke min slektning. Jeg bor riktignok i Kristiansand, men er vokst opp i gamle Holt kommune i Aust-Agder.Mvh Oddbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er vel da Carl August med foreldre og søsken i 1865: Lenke. Her brukes patronymet Ommundsen, noe som jo er naturlig, siden faren hette Ommund. Farens patronym er imidlertid Olsen, så hvor kommer Johannessen fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Oddbjørn Johannessen!Du har linket til feil personer. For foreldrene til denne Carl August du har linket til heter ikke Osmund og Maren. Foreldrene til min Carl August heter Osmund og Maren. Osmund var slagter. Løpenummeret til min Carl August: 7076. Carl August har en bror som heter Johan Nicolay som står i folketellingen på samme sted som Carl August. Så Johannessen blir riktig.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Helt riktig lenke.(Jeg har prøvd å lage lenke selv etter hjelp/tips fra noen i forumet. Men har ikke klart det foreløpig).Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Når var det Karl August omkom på sjøen, og hvor ble det av kona med ny mann og barn? Jeg finner ikke spor av dem i ft 1900 for Kristiansand (har ikke funnet dem andre steder heller)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Jeg husker ikke når Carl August døde. Men jeg har det i papirene som jeg må finne fram siden. De er et annet sted. Men han døde en gang noen år etter at datteren Johanne Marie ble født i 1873 (Kr.sand). Hun var gift i 1900 og ble folketelt i Gimsøy i Nordland. Hennes mor Ida Tomine (født 1850) (gift på ny med Peder Andreas Gunnufsen),hennes stefar og barna (halvsøsken til Johanne Marie-samme mor, men ikke samme far) er alle sammen folketelt i Oslo 1900 i Frydenlunds gade 11. Peder Andreas er folketelt som skibsfører med nummer 69717.Men det jeg er interessert i, er familien til Karl August, altså søsknene og etterkommerne etter søsknene til Karl August. Jeg mener å huske at ene søsteren ble gift Leversen.I slekten til Johanne Marie (gjennom moren Ida Tomine) inngår navn som Heistein, Albert, Olsen.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er vanskelig å finne spor etter Karl Augusts søsken i ft. 1900, men her er i hvert fall Alfred Oscar som USA-emigrant i 1895: Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!I folketellinga 1865 er Alfred Oscar 5 år. Men i emigrantprokollen er denne Alfred Oskar født 1863. Er det snakk om samme person da?mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er det ingenting i veien for. Aldersopplysningene i denne typen kilder kan man aldri stole fullstendig på. Jf. opplysningen i ft. 1865, skulle man anta at fødselsåret var 1861 (den oppgitte alder i tellingen var alder ved neste fødselsdag), og i emigrantprotokollene er det ofte fødselsårs-avvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Og her er vel en aktuell Bernhard Johannessen som emigrant i 1888. Som du vil se, er det omtrent de samme aldersavvikene her - men han ser ellers ikke ut til å være å finne i ft. 1900 (han kan jo selvsagt være død). Dermed kan man i hvert fall ikke utelukke denne kandidaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei1Det var riktig at en søster av Carl August ble gift Leversen. jeg har funnet henne folketelt som Amalie Leversen, f. 1851 gift med Ludvig Leversen, f. 1850. De to er folketelt i 1716 Aasen i Nord-Trøndelag i 1900.Og en annen søster, Othilie Marie, f. 1847 gift Schultz med Johan Peter Schultz. Othilie har nummer 6110 og er folketelt sammen med barna i Kr.sand 1900.Har sett på brødrene Lauritz Emil, Johan Nicolay og Otto på søk i Norge. Men foreløpig har jeg ikke funnet dem.Jeg har foreløpig ikke sett på Bernhardine da det er oppgitt at hun er adoptert, iflg. 1865 tellingen for Kr.sand (lenke du har laget). Men jeg sjekker kirkebok en dag jeg har mulighet.Men det hadde vært fint om det fins skifte etter Osmund og Maren og se hva det står der. Foreløpig har jeg ikke funnet ut når de døde. Men det ser ut som at de døde før 1900.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Kanskje Bernhardine Johannes. er Bordine Johansen i Emigrantprotokollen for Kr.sand. Alder stemmer omtrent. Mens etternavnet Johannessen kunne ha forskjellige stavelser.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!(Oddbjørn Johannessen)Endelig greide jeg med lenke fra hjemstedsfylket.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.