Gå til innhold
Arkivverket

[#31629] Oppslag i Fredrikstad og Glemmen


Gjest Olle Elm
 Del

Recommended Posts

Gjest Olle Elm

Hej, Är det någon som har möjlighet att undersöka föräldrarna till Andreas Peter Hedenstrøm, angiven född 1803-08-28 i Fredrikstad. (Källa: Konfirmationslängd 1818 i Halden, studerad av mig på 1970-talet)Innehar en omfattande databas ang den svensk/norska släkten Hedenstrøm/Heidenstrøm och gör gärna 'oppslag' åt intresserade.Vänligen, Olle ElmPS. Underliggande frågeställning behandlas i temat 31623 Carl Peter Severin Hedenström från Halden - en N Z - släktbluff? för den som är intresserad. DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Har studerat 'Digitalpensjonatet' Lenke men blir inte klok på hur det fungerar med sökningar. Kan någon se om det möjligen finns Fredrikstadmaterial inlagt där någonstans. Eller måste man gå igenom varje person/instututuion manuellt?Vänligen, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei OlleKan ikke se at pensonat-rommene har noe relevant i denne saken. Men det du kan gjøre er å søke under 'databasevelger' her [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebMeta.exe?opphev=true>Lenke på Østfold, Fredrikstad, Gemminge osv.Men i ditt tilfelle ror jeg du må få noen til å gjøre et oppslag i kirkeboken.Som du sikkert vet er man i gang med å digitalisere kirkebøker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Tack för inläggen ovan!Har tack vare er kommet i kontakt med Nils Hetmann - som inte hade födelseboken tillgänglig - som idag meddelade ur en avskrift av 1807 års mantal för Fredrikstad:'Haut. Ped. Andr. Hedenstrøm, 26 år, bodd i Fr.stad i 9 år Livnærer seg av musikk. (Han er Hoboist også skrevet Hautboist– horblåser)Kone Sørine Christiansdatter 24 år, f. i Fr.stadBarn: Andreas Peter 3 ½ år, f. i Fr.stad Niels Friderich 1 ¼ år, f. i Fr.stad Karine Christine 5 ½ år, f. i Fr.stadI kirkebok for Fredrikstad finner vi følgende vielse:Gift 13/2-1801 Andreas Peter Heidenstrøm, hoboist og Sørine Christiansdtr.'Här visas tydligt att Andreas Peter Hedenstrøm född 1803-08-28 i Fredrikstad. (Källa: Konfirmationslängd 1818 i Halden) är den av mig eftersökte.Är mycket tacksam för detta!Jag får i o m detta också en ny dotter - 'Karine Christine 5 ½ år, f. i Fr.stad' som jag inte lagt märke til tidigare och som möjligen inte finns med i 'Döde i Fredrikstad, 1799-1834, Jervell' som jag tidigare studerat.Nya uppgifter ger nya frågor som jag återkommer med.Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Olle Elm!I forbindelse med søk etter noe annet i folketelling 1900 i Bodø, Nordland fylke så kom jeg over Th. Heidenstrøm (løpenummer: 3840. Fødselsår: 1846. Fødested: Fredrikstad) og hans familie.Vet ikke om det er av interesse og om du har Th. Heidenstrøm og familien i din base.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Hej Kristin, Tack för meddelandet!Kan meddela att 'Th. Heidenstrøm (løpenummer: 3840. Fødselsår: 1846. Fødested: Fredrikstad' är känd för mig och densamme som Johannes Theodor Heidenstrøm född 1846-05-03 i Fredrikstad, Sjöman i FT65, Styrmand, delvis Beskjeftigelse som leiet Toldopsynsbtj (FT01), son till Fritz Georg Heidenstrøm, Kabelmester i Bodø (f. 1839), son till George Fritz Hedenstrøm (f. 1817), gevaldiger, senare ölhandler i Fredrikstad, son till stamfadern Andreas Peter Hedenstrøm (f. 1779 c:a) houtbist och korpral.Johannes Theodor Heidenstrøms son 'Henry Heidenstrøm m b s ug Typograf eget Erhverv 1878 Fredrikstad Sm' - emigrerade till USA. 'Henry lived in Portland, Oregon, and later Seattle, Washington where he continued his career as a typographer.' Hade en dotter Evelyn som 1988 var '92 years old and still living in Washington' (uppgift från USA-släkting). Andre sonen Tryggve emigrerade också. Har lyckats spåra honom till Oregon där han dog 1983-07 i Silverton. 'Trygve was a telephone lineman (one of Silverton's first), volunteer fireman, and later postal worker in Silverton' (samma uppgiftslämnare) Det kan ha funnits en broder Emil då min uppgiftslämnare anger: 'Apparently Trygve had one other sibling besides Dagny, Henry, and Emmy named Emil Heidenstrom, but as far as we know, he lived in Norway'. Denne och hans eventuela dotter Berit har jag inte lyckats spåra.Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Hej igen, I den länkande diskussionen här ovan finns uppgifter om följande familj från Ft65.Glemming sogn (i Fredrikstad prestgjeld) på TrosvigstrandenKarl Hedstrøm Husfader Matros g 27 m Fredrikstad2621 11 Karine Sørensd. hans Kone g 27 k Sarpsborg2622 12 Inger M. Hedstrøm deres Datter ug 7 k Glemminge Prgj.2623 13 Fritjof S. Hedstrøm deres Søn ug 4 m Glemminge Prgj.2624 14 Karl K. A. Hedstrøm deres Søn ug 2 m Glemminge Prgj.Med anledning av att namnet här skivs Hedstrøm - ej Hendenstrøm - har jag försökt att leta i Ft men inte lyckats finna barnen längre fram i livet. Säkerligen finns här läsare som är mera vana vid sökningar. Tacksam för hjälp med uppslag.Har också på DIS-Norge-hemsidan http://www.disnorge.no/ funnit mycket material som jag skulle vilja ta del av, men jag kommer inte in som på den svenska DIS-sidan - med guest. Hur gör man?Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Olle Elm

Vill rätta till en uppgift som jag lämnar ovan.När nu de scannade kyrkböckerna finns tillgängliga är det möjligt även för mig att forska vidare. Sannolikt behöver jag dock ff be er om hjälp, då jag blir osäker.Jag skriver om 'Andreas Peter Hedenstrøm född 1803-08-28 i Fredrikstad. (Källa: Konfirmationslängd 1818 i Halden)'. När jag nu undersöker Fredrikstads kyrkbok finns han ej där. Däremot finns han i Glemmen födelsebok samma datum. Mycket intressant att se att det svenska namnet Hedenström redan här skrivs Heidenström! Vänligen, Olle Elm

bilete2927.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

I inlägget 27.7.2005 22:24 (6) ovan finns ett utdrag från mantal 1807 för Fredrikstad. Där förekommer bl a en dotter till ovansteånde par benämnd: Karine Christine 5 ½ år, f. i Fr.stadFinner nu följande dopnotis i Glemmen, den 9/8 1801. Kan ni se vilket namn dottern döps till? Vänligen, Olle

bilete2928.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Navnet er Karine Christine, så vidt jeg kan skjønne - navnet er streket under, og det står vel 'kaldet' foran,hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Tack Astrid! Men Du - eller andra intresserade; Ni tror inte det kan stå Larine med tanke på att att alla K vad jag kan se skriv på annat sätt av den aktuella 'handen'? Vänligen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Är nu säker på att hon hette Larine. På 80-talet fick jag lånat norska rullfiler till Landsarkivet i Göteborg och tyckte mig då se en Sorine i en konformationslängd från Halden. Hittar den nu i det digitala materialet!! (se bild) Finner henne också i Ft65 som: Laurine Christine Hedenstrøm Fattiglem ug 64 k Fredhald boende på Ebenezer Stiftelse Porsnæsgaden paa Nordsiden Frederikshald. Nu gäller det bara att finna henne död. Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Du har nok rett mht. Larine, ja. Hun døde 13. februar og ble begravd 21. februar 1866 i Halden - du finner henne mellom 37 og 38. Lenke hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Tusen tack Astrid! Här satt jag och letade i materialet, men har nog en del att lära vad gäller att hitta rätt i det! Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Lade idag in en blänkare under rubriken Nystierna, vilket kanske inte var så fantasifullt ..Mannen jag söker är oboisten Johan Nystierna, bevisligen tillhörande Nordefjeldska rgte 1795 och död i Fredrikstad 8/5 1800.Har nu gått igenom dopvittnen i Fredrikstad 1795-1800 en första gång, men ej funnit minsta spår av honom. (Det blev en lucka 1799 c:a - så jag kan ha missat något.) Då han var 51 år vid dödsfallet kan han ha varit gift tidigare, eller så var han inte det och satt där bara ensam och tutade på sin kammare ...Du som forskar på Fredrikstad eller närliggande område. Håll gärna ögonen öppna efter ett så ovanligt namn. Vänligen, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Olle Elm

Har nu genom de scannade kyrkböckerna lyckats finna födslarna på de tre ovan nämnda barnen till Carl Peter Severin Hedenström/Heidenström och hans hustru Anne Karine Sörensdatter:Inger Margrethe född 1859-10-19 i Glemmen Fritjof Severin född 1862-10-02 i Glemmen Karl Kristian August född 1864-09-17 i GlemmenBer andra Glemmenforskare att notera om ni finner några ytterligare barn till detta par.Möjligen gick föräldrarna skilda vägar någon gång mellan 1865 och 1879. Då hade modern avtjänat fleråriga fängelsestraff och fadern befann sig med stor sannolikhet omgift i Nya Zealand. 1875 kan Inger Marie befinna sig i Kristiania och Fritiof Severin i Skjeberg (Ft75). Karl Kristian August har jag inga ytterligare uppgifter om ... Jakten går vidare ;o) Vänligen, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.