Gå til innhold
Arkivverket

[#31633] Lørenskog - Peder Hansen Lia fra Losby (Vestmork), d.1857


Gjest Kjell Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Halvorsen

Peder Hansen Lia fra Losby (Vestmork) kjøpte i 1840 gard Våler Nordre (Lørenskog Annex av Skedsmo pg) av Ola Olsen Rud. Han var 1.gang g.m. Marie Nielsdtr og de fikk barna Inger Kristine, Petronelle, Maren og Lise. 2.gang g.m. Anne Jakobsdtr (ca 1813-1867) og de fikk barna Jetta (min oldemor) f.1844, Karoline og Peder. Hvem var Peder Hansen Lia ? Kan noen hjelpe meg å finne hans aner ?Vennlig hilsen Kjell Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Trond Øivindsson Lunde

Peder ble konfirmert i Lørenskog 1820, nr. 21: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=754&idx_id=754&uid=ny&idx_side=-158>Lenke Peder døde 27. april 1857, 53 år, nr. 16: LenkeHan ble gift første gang 1828, nr. 14: LenkeFørste kona Anne Marie Nilsdatter døde 24. september 1841, 35 år, nr. 58: LenkeHan ble gift annen gang 8. april 1843, nr. 6:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Det er ikke så lett å finne noe på Lørenskog :-) Men jeg trur det er disse du er ute etter:Den 1/7 1802 Skedsmo som nr 11 er trolovet og gift Ungkarl og underkonstabel Hans Pedersen VestMork eige og pigen Maren Jacobsdatter Søndre Haugen eige. Claus Torsen VestMork og Christen Nordre Haugen kaverer.Skal bli spennende å se når kirkebok for døpte kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Hei og takk til Trond for å ha gravet fram mitt gamle Lørenskog-problem og foreslå løsninger. Jeg har etter hvert, blant annet vha skifteprotokoller, funnet fram til de samme kirkebok-innføringene og det er derfor greit å få din bekreftelse.Takk også til Terje for en nyttig peker på mulige foreldre-kandidater til Peder Hansen. Ved hans konfirmasjon, som Trond peker til, ble oppgitt at ble født i desember 1803, av far Hans Pedersen.Forøvrig må vi nok vente ganske lenge på kirkebok for døpte fra Lørenskog; en periode på mange 10-år er borte pga kirkebrann, tror jeg.Kjell H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei. Fant dåpen til Jetta. f. 5/4- døpt 27/5-1844. Faddere: Kjersti Jacobsdatter Feiring,Marie Jacobsdatter Vaaler,Niels Johnsen Feiring,Andreas Nielsen Feiring og Peder Jacobsen Vaaler.Fant og dåpen til første barnet Inger Kristine: 1/11 døpt 9/11.1828. Faddere: Berte Olsdatter, Ole Olsen Laasby,Inger Christophersdatter,Anders Næs, Ole Nielsen Vestmork.Terje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Takk nok en gang til Terje.'Lørenskog - Gårdshistorien' av Olav Foss sier endel om husmannsplasser under Losby, Øst- og Vestmork og folk som bodde der, men siden det ikke eksisterer kirkebøker med dåpsinnføringer for den aktuelle tidsperioden, har jeg forstått at det vil bli vanskelig å slå fast helt sikre slektskapsforhold ca 1750-1830.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei. Jeg vet ikke om du har sjekket om det finnes militære ruller som nevner folk fra Lørenskog i den tiden, eller om det finnes en folketelling 1815, som finnes andre steder i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Dette er kilder jeg ennå ikke har sjekket, men har notert meg disse og vil ta de fram ved neste besøk på RA. Takk for tips !Kjell H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.