Gå til innhold
Arkivverket

[#31636] Etternavn arvet etter ektemannens 1. kone?


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!I går ved søk i Familysearch dukket det opp noe som fikk meg til å stusse.Sara Marie Heiss, født 1791/1792 på Asak i Skedsmo(datter av Hans Christian Otto Heiss og Maren Sofie, født Harbou og søster av min 2 x tippoldemor Louise Heiss, f. 1795) var gift med Lars Roholdt Barnholdt, født i Skien.Men det ser ut som Lars Roholdt Barnholdt først giftet seg med Sara Christine Prous juli 1810. Og at Sara Christine Prous døde måneden etter bryllypet.Sara Marie Heiss brukte Prous i tillegg til Heiss ved flere av dåpene/fødslene til flere av hennes og ektemannens Lars barn.Så mitt spørsmål er om 2. kone virkelig kan arve etternavnet til 2. kone (som er død)? LenkeFor sikkerhets skyld: Søkte på IGI-FS, så skrev jeg Prous under surname og klikket på Norwau. Da kom det fram liste med Prous navn.Hva sier leserne av forumet til det?Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Unnskyld jeg skrev noe feil.Mitt spørsmål var om 2. kone kunne arve etternavnet til 1. kone, ikke arve navnet til 2. kone (som var død). og ikke surname, men last name.En ting til.Jeg klikket/valgte Norway på listen til/på Region.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

:-) Ja, denne var ikke helt lett å bli klok på... Men det spørs vel om kone nummer to faktisk BRUKTE begge etternavn, eller om det heller prest/klokker som har ført opp feil og/eller byttet på etternavnet? Vil anbefale deg å sjekke original kirkebok også, og ikke se deg blind på hva Familysearch har registrert. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!En dag jeg har mulighet til å sjekke kirkebøkene, så skal jeg sjekke opp Familysearch opp mot kirkebøkene.Men jeg ville høre hva andre sa til dette.Jeg visste fra før at et barn av 2. kone og barnets far kunne arve etternavnet til farens tidligere kone (1. kone som var avdød før han giftet seg på nytt igjen med barnets mor- 2. kone).Et eks. på det finner man i Michelet-slekten der en Michelet gifter seg for 2. gang med en Holst hvor et barn blir født og arver etternavnet til 1. kone .Denne Michelet og denne Holst er mine stamforeldre.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Du spør kanskje om et barn kunne få slektsnavnet til sin fars første kone (som ikke er barnets mor) ?Muligens, det finnes ihvertfall et eksempel på at et barn kunne få slektsnavnet til sin mors første ektemann (som ikke er barnets far). Eksemplet finnes i maleren Edvard Munchs slekt. Her kom slektsnavnet inn i slekten fra en stammors avdøde ektemann, som ikke var barnets, den senere navnebærers, far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Vi omformulerer spørsmålet til: 'Kunne 2.-kona bruke 1.-kona sitt etternamn', og legg til at tidsrommet er første del av 1800-talet. Då er svaret ja.Det var ikkje etablert noko form for rettspraksis før på slutten av 1800-talet (og lovgjeving ikkje før 1923). Altså kunne dei gjere som dei ville - om ein ser bort frå eit mogeleg sosialt korrektiv.Den første høgsteretts-dommen var i 1896. Før det var det nokre under- og overrettsdommar. Ein del av domspremissane frå 1890-1923 legg til grunn at det var eit sett av 'reglar' (hevd) som galdt fleire tiår attende. Dvs. at det vart påtala at ein part i ei sak 'braut' desse reglane så langt attende. Det lengste trur eg var attende til 1860-talet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.