Gå til innhold
Arkivverket

[#31638] Anne Jans. fra Holt


Gjest Knut Sandblost
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Sandblost

Ett ektepar Olaves og Anne Olsen var foreldre til Otto Andreas f 1903. Disse skal ha bodd i Søndeled, men Olaves skal ha vokst opp i Kragerø (pleiebarn hos lensmann Stang)Ved ft 1900 bodde det i Søndeled ekteparet Anne Jans. f 1879 i Holt, Aust Agder, og Olaves Anton Ols. f 1879 i Hitterdal (Heddal), Telemark. De hadde da døtrene Klara Olevine Marie f 1897 i Holt og Johanne Marie f 1900 i Drangedal. Sedvanlig bosted oppgis å være Kragerø.Lurer på om detter kan være 'mine' folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Litt rart i det hele tatt.Olaves sitt opphav vet jeg ingenting om. Men dersom det er samme mann som i ft 1900 var han født i Heddal. Kona Anne født i Holt, ved ft 1900 befinner de seg i Søndeled, men sedvanlig bosatt i Kragerø. Dattera på 3 år var født i Holt, mens dattera født 1900 kom til verden i Drangedal.Det må ha vært folk som var mye på farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Både fartingen og yrket til Olaves Anton (blikkenslager) tyder vel på at de kan ha vært av 'reisende' folk. Året 1900 ser ut til å ha vært svært begivenhetsrikt. Fra sommeren og fram til selve tellingen har de altså hatt opphold både i Drangedal, Kragerø og på Rødshammeren i Søndeled!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er for ordens skyld lenken til den aktuelle folketellingen: Lenke. Det er vel ikke utenkelig at enkelte av de andre på samme bruket kan ha vært deres (fortrinnsvis Olaves Antons) slektninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, Olaves Anton Olsen er nok sønn til ekteparet i den første husholdningen, kurvmaker/innerst Ole Andersen og Aase Marie Hansdatter. Og da er nok også blikkenslager/innerst Petter Nicolai Olsen og den ugifte Hans Georg Olsen hans brødre.Teksten kan vel da ellers tolkes slik at Olaves Anton og Anne ikke bor på Rødshammeren (men altså i Kragerø), men at de er på besøk hos familien i Søndeled under tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er en FS-registrering av vielsen mellom Ole Andersen og Aase Marie Hansdatter: Lenke.Fremdeles er vi imidlertid like langt m.h.t. Anne Jansdatters opphav i Holt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Jo, tanken på at dette var reisende har slått meg. Aktuelle kandidater som Anne sine foreldre kan være Jahn Petters. f 1856 på Vegårshei, Tater, omstreifer og blikkenslager og kona Gunhild Marie Larsd. f 1857 i Holt. De bodde ved ft 1900 på Auselmyren i Holt med 8 barn født mellom 1881 og 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Iflge muntlige opplysninger fikk Olaves og Anne mange (10 - 15) barn. Navn som har vært nevnt er Olaves, Johan, Harald, Nicolai, Karl, Karen og Otto Andreas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Anne kan vel da muligens være søster til Lars Jansen, f. 11/3 1883 i Holt - gift med Gunhild Fredriksen, f. 18/9 1883 samme sted. De bodde i 1950-årene på plassen Ausel-heia og hadde bl.a. ei datter som hette Anne. Kilde: Norges bebyggelse, Aust-Agder, Østre del, 1956).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Klara Olevine Marie er ikke oppført i kirkeboka for Holt som døpt i perioden 1896-98.Ellers fant jeg dette:Anne, f. 25/11 og døpt 14/12-1879, foreldre: blikkenslager Jahn Pettersen, f. 1857 og h. Gunhild Marie Larsdtr., f. 1857, Hejen u. Ausel (Ministerialbok for Holt 1872-85, folio 96, nr. 88).Dette er den eneste aktuelle kandidaten som er oppført i kirkeboka for 1879.Jeg fant også sønnen Lars Martinius som ble f. 3/11 (ikke 11/3) 1883 og døpt 10/2-1884 i Holt.Da ser det ut til at antagelsene i innlegg 9 og 11 stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei KnutHar om du ønsker det mye på Olaves Anton Olsen Alting og Anne Jansdatter Alting som jeg kan sende til deg. Dette er 'reisende' som du tidligere i debatten har nevnt.Olaves Anton Olsen Alting er sønn av Ole Pettersen Alting og Anne Marie Nicolaisdatter Bodin og er født i 1879 i Hitterdal, TelemarkAnne Jansdatter Alting er datter av Jan Pettersen Alting og Gunhild Marie Larsdatter Flintian og er født 25.11.1879 på Ousel-Heia, Holt Aust-Agder.Det er som Oddbjørn skriver i forhold til 1900 tellingen at Olaves og Anne bor på samme sted som broren til Olaves, Petter Nikolai, men ikke sammen med deres foreldreHar anetre tilbake til tidlig på 1700, så om du mailer meg så sender jeg som sagt gjere dette til deg.Mvh Inger Kvennoddmail:v-kvenno@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Til Inger: Er det slik å forstå da, at Olaves Anton Olsen Alting og Anne Jansdatter Alting var søskenbarn? Jeg vil ellers gå ut fra at Jan Pettersen Alting og Gunhild Marie Larsdtr. Flintian fikk flere barn døpt i Holt enn Anne og Lars. Har du oversikt over det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei OddbjørnJa, Jan og Gunhild Marie fikk disse barnaAnne, f. 25.11.1879 på Ousel- Heia, HoltJohan Andreas, f. 13.12.1881 på Ousel-eie, HoltLars, f. 13.11.1883 på Ousel-myr, HoltMartin Gunerius, f. 08.01.1885 på Ouselmyren, HoltPeder, f. 28.11.1888 på Myrene, HoltMarthe f. 30.09.1890 på Ausel, HoltJohanne Marie, f. 15.05.1893 på Ouselmyren, HoltLovise Fredrikke, f. 15.01.1896 på Auselmyren, død 29.04.1916 på Auselheia i HoltKlara Marie, f. 12.02.1900 på Auselmyren, HoltKan ha vært flere barn etter 1900 men de har ikke jeg registrert.Til det andre spørsmålet ditt: de var i familie, men Olaves var tremenning til mor/far til Anne.Mvh. Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.