Gå til innhold
Arkivverket

[#31644] Ruth Kamilla - f. 04.09.189x San Francisco, oppvokst i Haugesund/Karmøy


Gjest Øyvind Kallstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Øyvind Kallstad

Hei,har et lite mysterium som jeg lurte på om dere kunne hjelpe meg med. Min oldemor Ruth Kamilla Lanton. Jeg mangler nesten all informasjon om henne. Jeg har ikke pikenavnet hennes og vet ikke hva moren og faren hennes heter. Det jeg vet er følgende:Hun er født i San Francisco i USA, 04.09.189x (Nedskrevet i gammel familiebibel, vanskelig å tyde siste tallet). Hun og moren skal vistnok ha kommet tilbake til Norge (Karmøy/Haugesund) når hun var ganske liten. Jeg tror hun er oppvokst i Haugesund.Har undersøkt med min morfar (hennes barn) og han husker ikke hva foreldrene til Ruth Kamilla heter (?) Det gjør ingen andre heller. Min mormor har fortalt meg at det var ingen som snakket om dette, og når hun spurte om hva de het, hvem de var osv fikk hun bare bedskjed om at hun ikke skulle snakke om det. Her virker det som det er noe muffens.Nå har jeg snakket med alle som husker henne, og fått bedskjed om at pikenavnet hennes KAN ha vært Håstø eller Gismarvik (Begge Karmøy-gårder), og at farens navn KAN ha vært Kristen (Christen) Johansen.. men har ikke funnet ut noe bevis på dette.Hun er gravlagt på Karmøy.Håper det er noen som kan hjelpe meg med dette mysteriet, eller i det minste hjelpe meg i riktig retning.Takker for alle svar!Mvh Øyvind Kallstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hvor kommer navnet Lanton fra? Ble hun gift? I ekteskaps- innføring vil det stå fars navn, fødselsår/dato. Barns dåp vil gi pikenavn osv.Så du bør begynne i nyeste kjente ende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Kallstad

Lanton er navnet hun giftet seg til ja. Hun giftet seg med Karl Hilding Lanton, født 21 feb. 1902 i Ørebro, Sverige. Men han flyttet til Karmøy og giftet seg med Ruth Kamilla der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Hvis du ikke får respons etter en stund, så kan du prøve å legge inn som etterlysing hos slektsforum- DISNorge som registrert bruker (gratis)(se infoen øverst om regr.-vet ikke om du er medlem der). Vet ikke om du har prøvd der. Har ikke sett på Haugesund. Men man får fin hjelp ang. USA/Norge i slike 'mysterier'.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Eg trur du lyt freista få tak i kyrkjebøkene hjå presten. Ved dødsfallet vil du få nøyaktig fødselsdato og vigselsår, og finn du vigsli, so vil du vera langt på veg!Alternativt kan du kontakta folkeregisteret!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Jeg ser at du nevner Christen Johansen som en mulig farskand. og gardene Haastø og Gismervig. I FT 1865 for Avaldsnæs under Gismervig er det en Christen Johanes. 12 år.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61147&gardpostnr=605&personpostnr=3829&merk=3829#ovre>LenkePå garden Haastø er det en Johannes Kristensen f.1821 d.1858 gift 1850 med Randi Mortensdtr. De hadde bl.a. sønnen Kristen f.1854 gift 1885 med Karen Jensine Rasmusdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant noe pussig her i 1900.Kan dette være Ruth som her bruker mellomnavnet Kristine?LenkeHet moren Ingeborg, så kunne denne damen passe bra. Fødselåret stemmer nesten og hun er tydeligvis f. av en ugift mor?Spennende om det kan være henne?Mvh. Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Til Carsten Schanche: Det var kjempefint og interessant lenke til Karmøykirken. Vet ikke hvordan du fant den eller visste om den.? Jeg lurer på om du vet om det finnes slike lenker for andre kirker, f.eks. for kirkene i Skedsmo kommune i Akershus og for kirkene i Eid kommune i Sogn og Fjordane? Og kanskje andre kirker? (for andre interesserte) Jeg vet om www.kirken.noMvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det med ugift mor ser jeg nå ikke stemmer . Hun skal være gift i Amerika. Det var det med Ingeborgsdatter som forvirret meg litt. Datteren bruker Jonsen som etternavn.( det er selvsagt p.g.a føringen ved folketellingen.Kan det tenkes likevel at det er den samme Ruth vi finner her som du etterlyser.Det ville være et merkelig sammentreff om det var to med fornavn Ruth som var f. i Usa og muligens oppvokst på Karmøy?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Kallstad

Tusen takk for alle svar.Har undersøkt litt mer, og tenkte og komme med litt mer info.Carsten.. hun Ruth Lanton som du fant på hjemmesiden til karmoykirken er min oldemor ja, så da har vi fødeselsdatoen hennes. Min mor husker godt at hun var stolt av å være født i San Francisco, så Gunn.. hun Ruth Kristine som du fant er nok neppe min oldemor.Jeg har funnet fram litt mer ubekreftet info i fra en gammel familie-bibel:Ruth Kamilla's far: Christen Johannesen Håstø, tok etternavnet Gismarvik etter sin stefar.Ruth Kamilla's mor: Regine Josefine Johnsen StoresundDet merkelige er at jeg og har funnet Christen Johannesen fra Håstø i bygdebøkene i fra Karmøy, men som Carsten skriver ble han gift med Karen Jensine Rasmusdatter!Men denne informasjonen er ikke bevist i det hele tatt, og kan være helt feil. Jeg hadde håpet Ruth Kamilla var i Norge under folketellingen i 1900, men har ikke funnet henne der, så de er nok i USA enda.Men hun vokste opp i Haugesund som ung, og konfirmerte seg nok der.Min mor mener å huske Ruth Kamilla fortelle at når hun og moren kom hjem i fra USA så bodde de på en gård på Karmøy, sammen med noen andre. Altså at de ble 'tatt inn' der.. ble hun som barn satt bort? Adoptert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen . Jeg sitter nå med Skåre Gard og Folk II foran meg.På s. 1007 under bruk 6. Storasund finner jeg en del opplysninger om en fosterdatter, Regine Josefine Halvorsdatter f. utenom ekteskap i 1870.Barnemora var Brita Serina Rasmusdotter .Ho var dotter av fosterforeldra til jentebarnet. Barnefaren var bakersveinen Halvor Johan Eliasson. Han budde i Haugesund , var f. 1850 og son av Elias Johannesson og Åsa Sjursdotter.Dei var strandsitjarar i Haugasundet under Haugå. Elias var fiskar.Det står mye om Storasund i Gard og folk Skåre , Gards og Ættesoge for Skåre Herad. Bind II , 1999 utgitt av Haugesund kommune. Fosterforeldre: Karen Jensine Rasmusdatter f. 1863, g.m. Kristen Johannesson . Han var styrmann, dei budde i Haugesund.Vet ikke om dete kan klargjøre saken for deg. Med forbehold om rett avskrift.Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Kallstad

Dette var virkelig interessant. Forstår jeg det rett da at Regine Josefine var fosterdatter av Kristen Johannesson og Karen Jensine Rasmusdatter?, som og var foreldre til Brita Serina som var biologisk mor til Regine Josefine?Står det noe om mer om Regine Josefine? Hvem hun giftet seg med og/eller hvor hun bosatte seg videre?Mvh Øyvind Kallstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Det står dessverre ikke flere opplysninger om hvor det ble av Regine Josefine Halvorsdatter senere, Som nevnt står farens navn Halvor Johan Eliasson. Det er vel derfor hun noen steder kalles Johnsen og ikke Halvorsen.Det står tydelig at Barnemora var Brita Serina Rasmusdotter. HO VAR DOTTER AV FOSTERFORELDRA TIL JENTEBARNET.Disse fosterforeldre er nevnt ovenfor : Karen Jensine Rasmusdatter og Kristen Johannesson.Ellers står det en god del om Karen Jensine Rasmusdatters foreldre og søskenflokken på 7.Rasmus var f. 1820 og døydde i 1920. han var sønn av Jon Jonsson og Brita Fransdotter. Dei hadde bruk 2. Stølen i Årvik i Tyssvær.Rasmus var g. med Brita Serina Jensdatter. Dotter av Jens Jensson og Malena Andersdotter.Hun var også f. utenfor ekteskap i 1824. d. 1900.Her er søskenflokken til Rasmus Jonsen og Brita Serina Jensdotter :a. Jon Andreas f. 1848, d. samme år.b. BRITA SERINA. f. 1849. I 1870 fekk ho dottera Regine Josefine utanom ekteskap. Seinare blei ho gift m. Salve Jacobsson. Dei budde på Sørhaug, han var murar.c. Maren Gurina f. 1851, g. 1875 m Endre Mattias Rndresson. Dei hadde bruk 9 på Grønhaug. Han var sjøhusmann.d. Johanne Maria f. 1853.e. Jon Andres f. 1856. d. Rio de Janeiro.f. Anna malena f. 1859, d. 1931, ugift. I 1900 hjelpte ho faren.g. KAREN JENSINE f. 1863. gift 1885 m. KRISTEN JOHANNESSON. Han var styrmann. Dei budde i Haugesund.( Omtalt i Avaldsnes II, s. 122, nr. 7. står det som fotnote)Den boka har jeg dessverre ikke.)Igjen med forbehold om rett avskrift fra boka.Lykke til med letingen.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Kallstad

Da regner jeg med at det er de jeg finner her:LenkeMen er det noen som vet noe mer om Karen Jensine og Kristen Johannesson? De bodde vel i Haugesund, og forhåpentlig vis fikk de ei datter, Ruth Kamilla?Mvh Øyvind Kallstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Kallstad

... nei,det stemmer ikke.. vanskelig dette :) De tok til seg Regine Josefine og oppfostret henne.. eller var det foreldrene til Karen Jensine som oppfostrert Regine Josefine?men hva skjer så med Regine Josefine, når hun blir eldre? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.