Gå til innhold
Arkivverket

[#31646] Modum 1840 Fredrik Jensen


Gjest Tormod Thoresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Jeg hjelper noen amerikanere og fant selv at Fredrik Jensen ble døpt i Nykirke i Modum 19.12.1840.Foreldrene var: Jens Pettersen og Ingeborg Olsdatter. Kan noen hjelpe meg med adressen de hadde ved dåpen. Søndre Salmakerhøiden eller noe sånt , kan det muligens være. Men ???mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt  Hole

Hei,Det siste høres mer rimelig ut for iflg. dødfallmelding fra lensmann i Modum dør Jens Pedersen Lund Skuterudhøiden 26/10 1841 og etterlater enken Ingeborg Olsd. og 5 barn. 1.Knud 18 år, 2.Peder/Petter 4 år.3. Frederich 1 1/2 år,4 Ingeborg 12 år og 5. Anne 10 år.Enken Ingeborg Olsd. dør 4/9 1842.I kirkeboken finner jeg vielsen i Heggen 28/5 1824. Han Jens Pettersen Lund er ungkarl og koboltarbeider ved Modums Blaafarvev. 26 år,døpt på Kongsberg 24/3 1798.Hun, Ingeborg Olsd. Sandagereie.Vennlig hilsenArnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei.Takk skal du ha, Arnt.Jeg ble litt satt ut av navnet Lund, som jeg trodde var sund(re e.l.Jeg har allereder sendt info over dammen, . Jeg fant vedkommende Jens i 1801 tellingen i Kongsberg. Der var det noe rot med foreldrene og hans bestemors alder, men det har jeg sett meget av .Etter hva jeg vet så er Sandagereiet i nærheten av Skuterudhøiden, så kona kom nok fra samme området.mvhTormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hallo Tormod.I min jakt etter en Lars Pedersen Lund som giftet seg på Kongsberg 10. januar 1789 noterte jeg noe rundt div. Lund. Ser i 'arkivet mitt' at jeg har notert at en Jens Nicolaisen Lund den 24. mars 1756 ektet følgende dame; Friderica Lovise Johan Jacobsdatter Lorentz. Kan kanskje være et spor å følge på Kongsberg. Ellers er vel sjansen 'stor' for at Peder Jensen er omtalt i avskjedigelsesmanntallet fra sølvverket i 1805.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Hervig

Petter Jensen Lund står i avskjedigelsesmanntallet fra 1805. Han var ved Søndre Hanibalds Pukværk hvor han hadde vært Rendemand og han oppholdt seg på Kongsberg. Han står som døpt 20.9.1754 og har oppgitt alder til 51 år. Gift og med ett hjemmeværende barn å forsørge.Han hadde lønnskode 44, hvilket vil si 4 rd 48 skilling i måneden. Han ble bevilget lønn/pensjon i 5 år og har merknad på at han døde i 1823. Mvh Wenche Dorothea Hervig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Wow.Her kommer ting 'rekende'. Tusen takk både til Wenche og Tor Kenneth.Spennende med navnet til Fredrika . Det var ikke småtteri. Petter Jensen Lund og kona hadde en liten gutt Jens Petter født 1798 hjemme. Det var han som senere flyttet til Blaafargeverket og jobbet der. Det var nok tøft å jobbe i gruvene , for Jens døde knapt 40 år gammel.Fredrike var nok gift en gang til, da det står i 1801 tellingen at hun var enke og hadde vært gift 2 ganger.Noen som har noen tips hvor Hr. Lund kom fra?? Sverige eller Danmark??mvhTormod mvhTormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Det skal være sikkert at gruvearbeidet på Blaafargeverket ikke var særlig helsebringende. Koboltmalmen var nå en ting, men at malmen også inneholdt mye arsen/arsenikk gjorde ikke forholdene særlig bedre. T.o.m idag blir man anmodet om ikke å komme i kontakt med/ta på fjellveggen under omvisningen i gruven.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.