Gå til innhold
Arkivverket

[#31653] Fredrikke Prytz f. ca. 1821


Gjest Johan I. Borgos
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan I. Borgos

Fredrikk Prytz kom til Bø i Vesterålen og gifta seg i 1841 med Kristoffer Nilssen. Bø bygdebok oppgir at faren hennes var styrmann Fredrik Prytz, men ikke hvor hun blei født. Har noen mer utførlige opplysninger om opphavet til Fredrikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Finner ei Frederike Sophie Fredriksdtr. f. 16-11-1819, døpt 28-3-1820 i Kristiansund, døde 1850. Foreldre Fredrik Christophersen Preus!! og Guri Nilsdtr. Fra FS/IGI med den usikkerheten det medfører, men kanskje et spor å følge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Avgjort! Sjøl lurte jeg på om Prytz var ei forvanskning av Prøtch, som også er observert i Vesterålen, men Preuss er like sannsynlig. Og Fredrikke hadde Sophie som andre fornavn. Takker så mye, jeg sjekker videre det sporet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Håkon Moen

Fredrika Sofie Fredrichdtr Preus LilleøenPersoninformasjon: Født: 16 Nov 1819 - Kristiansund, Møre Og Romsdal Dåp: 28 Mar 1820 - Kristiansund, Møre Og Romsdal Død: 1850Foreldre: Far: Fredrik Christophersen Preus (1796-1819) Røros Mor: Guri Nielsdtr Torvig (1797-?) --- Døpt som uekte datter av pige Guri Nielsdtr Torvik og matros Frederik Christophersen Preus. Opplysningene om anene til Fredrike Sofie er funnet av Kåre Hasselberg, Trondheim. Den som er oppgitt som far, Frederik Christophersen Preus, omkom på havet før Fredrikke ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Hei, THM! Javisst, du må jo nødvendigvis tilhøre denne slekta, det kom jeg ikke på i farta. Forøvrig ser jeg at Rolv Straume har forfremma matrosen til styrmann etter at han var omkommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Haugrud

I folketellingen 1801 for Røros finner jeg følgende familie :Gerhard Carl Prøsch Mand 29 Begge i første ægteskab Organist og hyttearbeider M 636 Ingbor Olsdatter_koch Hans kone 30 Begge i første ægteskab K 637 Fridrik Christopher Prøsch Deres søn 5 M 638 Ole Prøsch Deres søn 3 M 639 Maren Margrethe Prøsch Mandens moder 61 Enke første gang Pension i huuset hos sin søn fød greve KGerhard Carl Prøsch finner jeg født i 1772, døpt 13.11., foreldre Fredrik Christopher Prøsch og Karen Margrete Greve. Disse 2 ble viet 5.4.1767 (da ble hustruen oppført med navnet Margrete Maria Brandt, antar likevel at det er samme dame), og jeg finner ikke flere barn av disse (i farten). Gerhard ble konfirmert i 1788.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Ikke dårlig! Da ser det altså ut til at dette er samme slekta (Prøsch) som jeg nevnte i innlegg 5. Tusen takk for opplysningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Haugrud

Mer info om Prøsch :Gerhard Carl Fredriksen Prøsch og Ingeborg Olsdatter Koch ble viet 6.5.1796 (trolovet 29.4.1796). I tillegg til Ferdrik hadde de (minst) følgende barn : Ole født 30.06.1798, døpt 08.07.1798, Maren Margrete (hvilket indikerer at dette er det korrekte navnet, ref. mitt forrige innlegg), født 21.12.1802, døpt 01.01.1803 og Gerhard Carl født 25.12.1808, døpt 08.01.1809, død 30.08.1891. Foreldrene til Ingeborg Olsdatter Koch (døpt 29.12.1771) var Ole Thom(a)sen Koch og Ingri (Inger) Estensdatter Langen. De ble viet 16.06.1771 (trolovet 21.4.1771). Ingeborg hadde (minst) følgende søsken : Thomas Henrik døpt 06.02.1774, Esten døpt 03.11.1776 og Hans døpt 01.02.1779.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Haugrud

Litt mer : Farfaren til Gerhard Carl Prøsch (f. 1772) heter også Gerhard Carl Prøsch (født ca. 1692, død ca. 1757). Fredrik Christopher Prøsch er født ca. 1722. Gerhard Carl den eldre var gift med Henrikke Christiane Borchgrevinck født i mai 1692 i Trondheim, død 30.03.1783 på Røros.Mer om forfedrene til Gerhard Carl den eldre og Henrikke Christiane finnes på denne linken http://nermo.org/slekt/d0036/g0000083.html#I34544.Alle opplysningene jeg har gitt i denne saken stammer fra sekundærkilder (Hogne Holst avskrift av kirkebøker for Røros, IGI, Digitalarkivet, Nermos slektsider etc.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Etter litt blaing i Røros-boka fant jeg Prøsch'ene og historia deres. Den stemmer i store trekk med dine opplysninger. Interessant slekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Hei!Mht kona/konene til Frederic Christopher Prøsch sier Rørosboka bind IV s. 164 at Margrethe Maria (Hansdt?) Brandt døde i 1768! Sønnen Gerhard Carl må, hvis det stemmer, nødvendigvis ha ei anna mor, og her har jeg registret Karen Margrethe Greve, kilde: Hognes' kirkebøker på nett. Hvor disse evt. ble viet, vites ikke.Ved oppslag i Kb for Røros burde ihvertfall M.M.Brandts begravelse kunne bekreftes/avkreftes.Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.