Gå til innhold
Arkivverket

[#31660] Maren Bergitte Tomasd. Leksa, Ørland - hennes aner


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

Jeg vet når hun ble født Lenkeog at hun ble gift og bosatt i Børøsundet på Hitra, men jeg finner ikke mer om hennes forfedre og -mødre.Har sett i Ørlandsboka til Inge Rian, men fant der ikke noen gard som heter Leksen eller hva det skal være.I 1865-tellingen finner jeg Lexen i Imsterfjorden i Værnes sogn. Betyr det at Leksen ikke ligger i det som i dag kalles Ørland? Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Husdal Brevik

Leksa ligger i Agdenes kommune. Jeg tror Agdenes ble utskilt som eget herred (fra Ørland) i 1896, men jeg er ikke sikker på årstallet. Mvh Karen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

Bruk dis-norge.no og søk via Sør trøndelag til Ørland. Der får du en geografisk orientering. Lenken din er forøvrig tom, det jeg kan se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kvernhusvik

Hei,Leksen hører til Agdenes sogn, som på den tiden hørte til Ørland prestegjeld. Ørlandsbøkene dekker de gårdene som hører til Ørland sogn.Maren Bergitta var f. 08.11.1825 på Nordlexen, Agdenes, døpt 04.05.1826 i Ørland med faddere Elling Olsen Slavig, Jens Jensen Slavig, Ingeborg Olsdtr Hofde, Karen Svendsdtr Hofde, Elen Andreasdtr HofdeForeldrene var Thomas Andersen Nordlexen gift 21.04.1824 i Ørland med Margrete Jensdtr SlagvikThomas er oppgitt 29år ved vielse, 73år i ft1865, det er rimelig å anta at det er han her: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11655&gardpostnr=102&personpostnr=2345&merk=2345#ovre>LenkeMargrete Jensdtr var f. 16.01.1804, datter av:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk skal du ha, Leif. Takk også til Karen og Kari for tilbakemelding. Beklager at lenken var tom. Noen få ganger skjer det. Vet ikke hvorfor, det går bra de fleste gangene.Heter det forresten Leksen eller Leksa brukt som folks etternavn? Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Leif Kvernhusvik

Vil absolutt tro at det er bruden, med så kort tid imellom så er det helt usannsynlig at det skulle være en annen.Marit var muligens født i Fisdal i 1773, men det må sjekkes nærmere.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk for det, Leif. Hadde aldri hørt om Fisdalen før. Det er kanskje folka hennes som bor på Brundhaugen? LenkeMen hvorfor kalte hun seg Hafellen da hun giftet seg? Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.